Friday, June 03, 2005

alahai amar...

Dr Fadzilah Kamsah kata, ikut kajian, dalam dunia ni ada 5% saja manusia yang cemerlang. Selebihnya? 85% biasa-biasa saja, mereka yang berada di pertengahan atau bersifat sederhana. 10% lagi gagal.

Eh, 5% saja yang benar-benar cemerlang? Siapa mereka? Macam mana baru boleh dikatakan cemerlang? Apa kayu ukur kajian ni? [ini kena tanya Dr semula].

Yang pasti, inilah kajian yang diiktiraf seluruh dunia, mengikut kayu ukur mata masyarakat.

Tapi kata Dr, banyak lagi kayu ukur atau piawaian yang boleh digunapakai untuk menyukat kecemerlangan kita seperti ISO [International Standard of Organization], organisasi, sunnah nabi, dan ibu bapa.

Yang paling penting, apa yang ALLAH kata mengenai pencapaian kita dalam hidup. Apa yang ALLAH kata itulah seperti yang selalu disebut sebagai apa yang hati kecil kita kata. Kerana manusia fitrahnya memang ke arah kebaikan. Dan ALLAH, tak lain menyeru manusia berbuat kebaikan.

Jadi, standard fitrah kita itu adalah sebenarnya juga standard ALLAH.

Harus diingat juga, redha ALLAH letaknya pada redha ibu bapa. Ibu bapa jadi kayu ukur yang penting juga.

Ok, bicara mengenai kecemerlangan ini, eh, rupa-rupanya belum cukup ramai manusia yang benar-benar cemerlang di mata masyarakat. Kenapa ya? Sedangkan tokoh-tokoh kita dah begitu ramai menjadi idola setiap kita mencapai taraf jaya itu.

Ini kerana, walau ramai yang hebat-hebat belaka, mereka masih belum memenuhi potensi diri. Ramainya beranggapan, alah, kalau dah dapat atasi orang lain tu, kira oklah, kira hebatlah.

Kehebatan kita sebenarnya bukan apabila dibandingkan dengan orang lain, tetapi apabila dibandingkan dengan diri sendiri.

Soalannya: Adakah kita telah menjadi yang paling hebat setaraf dengan kemampuan atau potensi maksimum kita?

Dr HM Tuah Iskandar kata,

"Jika kita sasar pada yang lebih dari potensi kita, kita akan dapat apa yang pada potensi itu. Tapi, jika kita sasar pada potensi kita, kita akan dapat kurang dari potensi itu."

Jadi, sasarlah pada yang luar biasa hebat. Yang terfikirkan sebagai seakan mustahil. Tak salah. Sebab trademark Nike pun berbunyi "Nothing is Impossible, Impossible is Nothing." Patut jadi trademark kita semua juga. Tapi cukai guna trademark orang kalian tanggung sendiri ya?

Mustahil itu cuma pada fikiran kita saja. Pada fikiran orang lain mungkin tidak. Jika orang lain boleh fikir begitu, mengapa tidak kita? Hei, kita pun manusia juga apa? ALLAH kata tak lebih tak kurangnya orang di sekeliling, selain IMAN dan TAQWA yang menentukan.

Bila AMAR buat magic depan saya [dah dua kali saya tergaru-garu kepala memikirkan keajaiban dan kebesaran kuasa Tuhan], saya telek, saya perhati.

Saya hanya kerut dahi, geleng kepala.

Image hosted by Photobucket.com
Along, saya
Pakdi, abang Azizi, Amar


Sepanjang pengalaman saksikan silap mata, fikiran saya tak pernah lepas daripada fakta sains dan teknologi yang diinputkan selama saya berada dalam aliran Sains Tulen. Kalau tak terfikirkan pun, penyelesaiannya yang sekala-sekala ditunjukkan dapat masuk dengan logik akal.

Ini, ish, dah depan mata, tengok tak berkedip, fakta sains terbang entah ke mana. Tak boleh masuk langsung.

Apabila ditemubual secara tak formal, AMAR akui, silap matanya bukan sekadar berasaskan kelajuan dan sains semata, tapi juga kekuatan minda.

Hah? Apa kebendanya tu?

Saya pernah banyak kali juga saksikan kuasanya minda di televisyen.

Superman Malaysia [saya dah tak ingat namanya]; bagaimana beliau tarik lori dan pesawat dengan hanya menggunakan rambut. Anak gadisnya juga punya kekuatan yang sama apabila beliau boleh diangkat dan dipusingkan oleh ayahnya dengan hanya rambut yang menampung berat badan.

Begitu juga dalam rancangan Asia Hebat, Ripley's Believe It Or Not, dan Guiness Book of Record. Banyak acara yang memaparkan kehebatan manusia super yang mampur menanggung berat batu-bata yang diletakkan di atas dada mereka sebelum ditukul untuk memecahkan batuan tersenbut.

Juga apabila menyaksikan bagaimana batang leher mereka menerima terjahan pisau yang tak lut dek kulit. Juga api yang tak melecur dan menyakitkan kulit walau didedah lama.

[Jangan tiru aksi di atas tanpa ilmu dan pengawasan]

"Merekalah manusia biasa yang berusaha secara luar biasa"

Semua di atas adalah contoh-contoh penguasaan minda. Apabila beban di letakkan di satu bahagian tubuh, minda, kekuatan dalaman dan fokus akan ditumpu sepenuhnya pada satu bahagian itu saja. Menjadikan ia seakan kebal apabila diuji pelbagai cara.

Ini bukan ilmu hitam, sihir atau pertolongan jin dan syaitan. Ini merupakan potensi manusia yang jarang dijumpai melainkan apabila dicari.

Boleh tak kita yang berusaha secara biasa-biasa saja ni dapat kelebihan yang sama dengan mereka yang kata Ripley's "They have dedicated their lives in acknowledging all effects and concequenses of their actions, so please, don't try this at home."

Potensi diri, hanya kita sendiri yang selayaknya mengenalpasti. Kata Dr Fadzilah Kamsah, kalaulah kita pun tak kenal diri, jangan harap orang lain boleh kenal kita.

Nak tahu apa hipotesis saya? [belum boleh jadi teori sebelum AMAR usahakannya]

Jika AMAR usaha lebih untuk fokuskan kuasa melembutkan besi di hujung jari, suatu hari, tak mustahil jika tanpa besi di pegangan, AMAR boleh keluarkan aura bola api macam Son Goku.

:)

Kita?

4 comments:

Anonymous said...

amar tu cekap gunakan tangan dia. pakdi dah kesan beberapa teknik dia pakai :)

mira said...

tapi, yang bengkokkan garfu dan duit syiling duna gigi tu bukan cekapnya tangan kan? [garu kepala lagi]

ibnu_umar said...

nak tengok gak amar perform.. bile n di mane? hm..nak tengok sahabat yg nama sama ngn saya yg lebih advance drp saya..ehe..

mira said...

eh, laa... ingat amar ori dah masuk sini.

bila nak perform? ntah, saya pun tak tau. insyaallah nanti kalau saya tahu saya bagi tahu :)

amar_kun ni student uia ke? matrik?