Friday, February 12, 2010

turn left turn right

Cause nobody wants to be the last one there
Cause everyone wants to feel like someone cares
Someone to love with my life in their hands
There's gotta be somebody for me like that
Cause nobody wants to do it on their own
And everyone wants to know they're not alone
There's somebody else that feels the same somewhere
There's gotta be somebody for me out there


Gotta Be Somebody, Nickelback

(Lagu ni tak ada kena-mengena dengan apa yang ingin diceritakan. Sebenarnya terdengar lagu ni dulu pagi tadi, baru teringat cerita di bawah ni. Macam kena pula)

Semalam, tanpa dirancang, berpeluang tonton "Turn Left Turn Right", filem Hong Kong-China-Singapura tahun 2003 lakonan Takeshi Kaneshiro dan Gigi Leung. Tanpa dirancang, sebab saya memang jarang buka siaran RTM.



Takeshi bawa watak John Liu dan Gigi bawa watak Eve Choi (terpaksa cari nama ni di internet, tak ingat dalam cerita sebab mereka panggil masing-masing dengan nombor - memang pelik). John seorang pemain biola dan Gigi seorang pengalihbahasa. Kedua-duanya hidup sendiri, tak ada kawan dan menjalani hidup yang hambar dan kosong.

Ia berubah apabila mereka ditemukan dalam satu acara dan menghabiskan seharian bersama. Mereka dapat rasakan keserasian dan perlunya mereka dalam hidup masing-masing. Ironinya, mereka cuma bertukar no telefon tanpa tahu nama pun!

Tragisnya, no telefon yang bertukar tangan telah kabur dibasahi hujan pada hari itu. Nasibnya, kedua-dua mereka tak dapat menghubungi satu sama lain. Kecewa dengan rasa itu, demam mereka tambah teruk. Disebabkan mereka jenis pendiam dan anti-sosial, mereka tidak tahu pun yang mereka tinggal sebelah menyebelah dalam bangunan yang sama!

Jadi, jalan cerita ini berkisar pencarian antara satu sama lain dan betapa mereka setia menanti. Bukan tak ada orang lain yang cuba mencuri hati. Tapi hati mereka yang memutuskan untuk menerima dan mengecewa. Mana mungkin melawan kata hati.

Dan.. penantian dan pencarian itu sungguh menyeksakan. Bagai tak ada penghujung dan hanya mengharapkan keajaiban.

Akhiran pertemuan kembali mereka amat mengharukan...

Bak kata seorang teman, apa yang ingin disampaikan melalui cerita ini ialah: "Jika dah jodoh, tak ke mana"

Iya. Cuma beza masa cepat dan lambat saja. Jika John dan Eve keluar rumah, bersiar-siar, berkenal-kenalan, bina hubungan-hubungan persahabatan, mungkin jodoh itu datang lebih segera ;)

Cuma, filem itu cuma boleh jadi metafora kehidupan sebenar. Yang jodoh itu adalah antara hero dan heroin cerita. Wataknya cuma dua. Realitinya, kita jatuh cinta banyak kali, dan kadang-kadang jadi tak tahu siapa jodoh yang sebenarnya. Siapa hero / heroin cerita kita.

No comments: