Monday, January 16, 2006

kuasa ilmu



Ia tak real. Budak ni berangan je. Tapi niatnya murni. Nak selamatkan dunia.

Lebih baik berangan nak jadi Superman untuk selamatkan dunia, daripada jadi orang yang ada kuasa, dan kemudian salah gunakan kuasa tu.

"With great power, comes great responsibilities"

"Knowledge is a great power".

Jadi, "With knowledge, come great responsibilities."

Baru-baru ni, saya sempat saksikan Puteri Gunung Ledang dan Pontianak Harum Sundal Malam II.

Gusti Putri ada kuasa telepati, sampaikan mesej tanpa bersuara dan tanpa perlu hadir di tempat tu pun. Bayang pun ada kuasa. Semangat kuda kepang. Lawan dengan pontianak.

[Macam mana kuda kepang boleh jadi kuda betul, dan macam mana pontianak boleh naik kuda tu? Hmm, kadangkala nak tergelak juga]

Itu ilmu-ilmu berat yang bukan semua orang boleh kuasai. Yang begitukah saja namanya 'great power'? Macam Superman, Spiderman, Batman, Ultraman. Buat kita semua berangan nak jadi hero.

Semua orang ada kemampuan masing-masing. Dan jikalah semua orang menggunakan kemampuan mereka itu untuk berbuat kebaikan, tak perlu tunggu ada hero-hero tu selamatkan dunia.

Tapi, mentaliti kita, hanya orang yang 'di atas' ada kuasa ubah dunia.

Sebab tu, kita macam perlu pada hero. Kita tak rasa kita ada tanggungjawab.

Bila Muhammad bin Abdullah suruh kita sampaikan ilmu yang benar, biarpun satu ayat, maknanya kita sentiasa ada kuasa untuk merubah sesuatu menjadi lebih baik, menggunakan kuasa, kemampuan dan ILMU kita.

Ia tak dibatasi usia, bangsa, tempat dan masa. Semua orang perlu buat, dan semua orang tak boleh lawan, sebab ALLAH sentiasa bersama kita yang nak buat baik. Semua jenis kuasa itu pun datangnya dari ALLAH, kan?

"La haula wala kuwwata illa billahil aliyul azim"

Along ada cerita. Seorang budak kecil tutup televisyen waktu maghrib. Bila dimarah, dia jawab, "Cikgu kata, kalau dah azan kena solat."

Ini bukan pilihan. Ini adalah satu kewajipan. Sebab, kalau kita tak buat, kita melanggar syariah, undang-undang agama Islam, yang mewajibkan kita menjaga AGAMA, AKAL, KESIHATAN, KETURUNAN dan HARTA.

Kesedaran menyelamatkan dunia, menjadikan semua itu jadi baik-baik saja, itu satu fitrah. Islam memenuhi fitrah itu.

Jadi, gunakan apa jua kudrat kita, kuasa kita, ilmu kita, untuk memenuhi fitrah dan sebagai keperluan untuk mendapat kehidupan yang diredhai-Nya.


Gunakanlah segala-galanya untuk menyembahnya
Buat apa saja selagi benar untuk TUHAN


[Dialah Segalanya, InTeam]

No comments: