Friday, October 05, 2007

pagi jumaat

Satu lagi hari Jumaat yang mengetarkan lutut. Jam 9.50 pagi, ketika bertugas di lab komputer perempuan, saya disuruh ke lab komputer lelaki untuk isi kertas dalam printer. Dah habis katanya, tak ada siapa yang bertugas.

Masa jawab panggilan telefon [saya tak cam suara technician yang mana satu], yakin saja jawab, "Baik, boleh."

Masa nak ambil kertas di rak belakang tu, hati dah teragak, betul ke ni? Betul ke ni...?

Dah berjalan keluar dari lab perempuan, "Ah, teruskan aja. Alang-alang..."

Bila nak tolak pintu masuk ke lab lelaki tu, saya baca bismillah, dan tolak dengan sepenuh kudrat. Bukanlah pintu tu berat, tapi saya yang dah tak kuat. Huhu~

Lab lelaki penuh. Dan hanya saya seorang perempuan di situ. Dah la tak ada tag ke apa ke nak tunjuk yang saya bukan salah masuk lab, dah bukan tak sengaja melangkah ke situ. Mujur juga sedang pegang satu rim kertas Double A. Ah, tebalkan aja muka.

Saya tak tengok orang. Tak tahu jika semua mata renung saya buat kerja. Dahlah printer di lab lelaki tu di bahagian depan. Semua komputer menghadap ke sana. Ya ampun...

Dari pakar merobek kulit kertas A4 tu, saya jadi orang paling tak reti nak buat macam mana. Entah berapa minit ambil masa, saya pun tak tahu. Dalam hati, "Cepatlah aku keluar dari sini, cepatlah..."

Siap. Sekarang nak melangkah keluar pula. Sekali lagi, saya tebalkan muka setebal-tebalnya. Sebab saya bertentang dengan semua orang.



Akhirnya. Dah keluar dari lab lelaki. Jalan cepat-cepat kembali ke lab perempuan. Terus masuk dalam bilik admin, duduk atas kerusi, taip benda alah ni. Tangan ringan, ketar. Laju je taipnya.

Telefon berdering lagi. Saya angkat. Ada seorang lagi technician telefon, tanya jika Amin ada di situ. Saya kata tak ada. Dia mengomel, "Mana Amin.. Lab lelaki tu dah tak ada kertas."

Saya potong cepat, "Saya dah masukkan kertas tadi."

"Awak masukkan kertas?"

"Ya?"

"Di male-lab??" Macam tak percaya. Tolonglah.

"Ya, saya dah masukkan kertas di male-lab."

"Aa..a'ah, kalau macam tu tak apalah."

Dalam hati geram juga dengan lab assistant lelaki ni. Setiap kali pun, jika mereka yang buat salah, pasti kami pun terkena tempiasnya. Padahal, kami komited di sini. Jarang tinggalkan bilik admin. Jika ya pun, sekejap. Dan pastikan printer tu diisi penuh dengan kertas.

Disebabkan mereka, 'kerjaya' ini mungkin dah tak akan ada lagi semester depan. Lab akan dijaga oleh para technician. Bukanlah saya peduli, sebab saya pun semester akhir di sini. Tapi kasihan dengan kawan-kawan lain yang inginkan pendapatan tambahan. Bukan selalu dapat peluang baik macam ni.

Lelaki, lelaki... silalah jadi lebih matang dan bertanggungjawab pada usia yang sama dengan kami. Kami nak memilih pun tak mampu [sambil geleng kepala].

[P/S: Hari ini hari lahir ke-9 Ayuni Mardhiah binti Ruzaidi. Selamat hari jadi, Inuyasha! [Fitri yang panggil, sebab buang 'sha' dan eja terbalik, jadilah 'Ayuni']

No comments: