Tuesday, September 13, 2005

gerak hati

"Pandangan mata selalu menipu
Pandangan akal selalu tersalah
Pandangan nafsu selalu melulu
Pandangan hati itu yang hakiki
Kalau hati itu bersih."


Pernah dengar rangkap nasyid evergreen di atas? Pernah faham?

Pandangan mata tentu tak selalunya benar walaupun ada orang kata mata tak boleh menipu. Pernah dengar ilusi optik? Logamaya? Atau nama lainnya fatamorgana yang dalam bahasa inggerisnya disebut 'mirage'?

Silap mata juga ada guna teknik ilusi optik, selain yang ramai sedia maklum teknik kelajuan.

Ahli silap mata [yang tak menggunakan sihir atau bantuan syaitan] adalah mereka yang berilmu terutamanya dalam fizik dan kimia. Ilusi optik dan matematik ada dalam ilmu fizik, dan kalau yang main silap mata guna api dan sebagainya guna ilmu kimia.

Just seeing is not supposed to be believing.

Pandangan akal selalu tersalah. Akal cuma ikut logik, dan logik tak boleh dapat gambaran sesuatu keadaan sepenuhnya.

Akal kata kalau benda itu ada, jadi benda itu wujud. Tapi ALLAH tak ada, ALLAH tak wujudkah? [Baru teringat kata Dr Zaini dalam kelas Islam, Knowledge and Civilization, perbezaan perkataan ada dan wujud, supaya kita tak silap guna].

Sebab itu diturunkan wahyu untuk memandu akal. Di sinilah fungsinya iman atau keyakinan.

Lain, logiknya, semua orang nak berjaya. Tapi kenapa tak semua orang berjaya? Padahal, semua orang ada akal. Sila-silalah fikirkan.

Pandangan nafsu? Dah tentu tak boleh nak dipakai.

Tapi pandangan hati itu yang hakiki, kalau hati itu bersih.

Macam mana hati memandang ya? Atas ukuran apa? Yalah, kalau mata, kita boleh lihat, kalau akal boleh fikir, kalau nafsu, desakan untuk keperluan dan keselesaan hidup. Hati?

Hati raja diri. Hati adalah penghubung hamba dengan TUANnya. ALLAH beri sixth sense bukan pada seorang dua, tapi pada semua manusia. Kuat atau tidak saja bezanya.

Sixth sense. Gerak hati. Macam mana ia berfungsi ya? Macam mana cara nak kuatkan gerak hati? Supaya nanti boleh jadi macam Pheobe dalam Charmed atau Tru dalam Tru Calling? [eh, ini contoh saja, kalau dah Barat, adalah unsur-unsur 'barat'nya]

Contoh untuk kita, gerak hati ni sinonim dalam 'mencari cinta'. Nak cari pasangan hidup guna gerak hati. Yang orang putih kata 'chemistry'. Nak kuatkan lagi gerak hati tu yang kena buat solat hajat, solat istikharah, minta petunjuk dari ALLAH.

Kita cakap gerak hati sebab ALLAH tak beri jawapan terus-terang depan-depan. Kalau ada datang dalam mimpi pun boleh keliru lagi, ini petunjuk atau mainan tidur semata? ALLAH datangkan petunjuk melalui gerak hati.

Gerak hati ini bukan silap mata atau sejenis ilmu yang kena belajar. Gerak hati ni memang ada pada semua. Saintifiknya, sila tanya pihak CVT, Color Vibration Therapy sebab mereka guna ilmu ni.

Dari apa yang mereka terangkan pada saya dahulu, gerak hati ni ada dalam ilmu sains, teori fizik. Gerak hati guna getaran atau resonans yang mediumnya molekul udara.

Yang menerangkan masa program Kids of the World lepas kata, setiap gerakan ada getaran. Hati kita bergetar mengikut perasaan [walaupun disebut gerak hati, tapi hati tak bergerak ya? Cuma bergetar di satu tempat :) ].

[Saya lebih selesa rujuk hati sebagai jantung, sebab jantung yang berdegup bila 'kuch kuch hota hai'. Hati? Hmm... budak biologi, minta bantu!]

Perasaan kita mempengaruhi pengeluaran hormon dan enzim dalam badan. Bila hati bergetar, molekul di sekeliling akan turut sama bergetar.

Analoginya seperti baru-baru ni, orang buat kerja pecah batu jauh di tempat lain, tapi rasanya sampai ke kolej. Bergegar bangunan. Yang lebih kuat impaknya melalui gempa bumi. Satu tempat terkena, yang berhampiran pun akan terasa.

Beliau beri contoh, kadang-kadang kita yang duduk jauh dari rumah ni rasa tak sedap hati je. Macam ada sesuatu yang berlaku di rumah. Bila telefon rumah tanya khabar, mak kita tengah demam. Tapi macam mana kita dapat rasa? Lebih kurang macam tu la.

Bila kita hendakkan sesuatu, kita minta dari yang empunya, kan? Macam yang seorang penceramah semasa kem usahawan lepas sebut, kita nak printer, digicam, PDA dan sebagainya, sebenarnya kita bukan minta pada tokei kedai, tapi kita minta pada ALLAH.

Kita nak minta naik gaji, bukan minta pada bos, tapi pada ALLAH. Sebab semua yang wujud di alam semesta ini, apatah lagi yang cuma di dunia ini adalah milikNYA. DIA pemilik hak segala sesuatu yang patut kita minta.

ALLAH Maha Pemurah. Mintalah apa saja, DIA sedia dengar dan bantu. Takkan kenakan charge pun. Mintalah sebanyak mana, ALLAH akan sentiasa rindu untuk dengar permohonan dan rayuan hamba-hambanya.

Jadi, nak dapat gerak hati yang kuat, kenalah minta daripada YANG MENCIPTA.

Siapa minta dia dapat. Tak minta, tak dapatlah.

No comments: