Thursday, February 28, 2008

arini

Saya respect pada Inneke Koesherawati yang pegang watak Arini [nama wataknya lagi mudah disebut daripada nama sebenar] dalam drama bersiri Mutiara Hati. Walau bertudung, tak ada adegan dalam siri tersebut yang dapat memaksanya membuka aurat.

Sebagai contoh, Arini banyak kali juga dimasukkan ke hospital [rumah sakit]. Malah pernah dimasukkan ke penjara pun. Walau latar tempat cerita tersebut tak mewajibkan beliau mengenakan tudung, beliau masih dengan pegangan beliau sebagai Inneke, bukan Arini.

Beliau terikat pada set penggambaran, tapi set penggambaran masih terikat pada hukum Tuhan.

Cerita yang membawa mesej ke arah kebaikan tak menghalang pelakon atau artis bertudung turut serta. Asalkan yang kita pegang ialah Tuhan, bukan pengarah.

Ada yang mempertikaikan tudung Inneke yang pendek dan tak menutup bentuk dada. Adakah ia benar-benar mengikut syariat?

Syariat bertujuan menjaga manusia. Tutup aurat menjaga kehormatan manusia. Tradisi pemakaian tudung masyarakat Indonesia diterima ramai sebegitu. Jadi, selagi tak mendatangkan fitnah dan bahaya kepada si pemakai, insyALLAH, ia dibolehkan.

Kita kena faham budaya orang lain macam mana. Yang tak pakai tudung di sana memang seksi. Tak seperti gadis Malaysia yang masih segan nak berjalan-berjalan dengan baju tanpa lengan. Yang ni diakui oleh pelancong Indonesia sendiri, bukan saya saja cakap.

Jadi, pemakaian tudung seperti Inneke atau Zaskia A. Mecca yang pegang watak Sarah dalam siri Kiamat Sudah Dekat itu sama dengan pemakaian tudung biasa masyarakat kita yang menutup dada.


Inneke....................Zaskia


Ini cuma pandangan peribadi saya, daripada menghukum mereka tak pakai tudung ikut syarat. Mungkin kalian ada pandangan lain?

Apa-apapun, kedua-dua sinetron menjadi kegemaran saya dengan jalan cerita yang santai tapi penuh dengan mesej mengajarkan yang asas tentang Islam. Patut jadi contoh kepada industri hiburan kita.

No comments: