Monday, November 05, 2007

bisnes dengan minat

Bisnes ialah satu pekerjaan. Jika ditambah dengan minat dan kesungguhan, ia boleh jadi satu kerjaya.

Bila bisnes dilakukan tanpa minat, ia takkan ke mana.

Ada yang nak bisnes sebab nak duit banyak dalam masa singkat. Contohnya, beliau pilih MLM antarabangsa dengan produk luar negara. Jika produk laku, memang boleh dapat hasil yang banyak. Tapi dalam nak menjadikan produk MLM tu laku [tak boleh guna kata terbitan 'melakukan' di sini], kena ambil berat beberapa aspek pula.

Beliau duduk di kampung. Tapi di kampung ni pun ada akses internet juga. Sebab tu beliau boleh tahu pasal MLM ni. MLM ni menawarkan komisen dan bonus yang tinggi. Sesuailah dengan taraf antarabangsanya.

Tapi, harga produk itu juga mestilah tinggi. Sesuai juga dengan taraf antarabangsanya. Produknya pula produk kesihatan. Siapa yang kebanyakan masa sihat tu jarang perlukan. Lagi pula harganya mahal. Bukan kata orang kampung ni tak mampu nak beli. Kebanyakan orang kampung ni lebih kaya daripada orang bandar. Tapi mereka ni jenis yang berjimat cermat. Bijak bezakan yang perlu dan yang mahu.



Jika MLM itu jual barangan harian pula, kita ada produk MLM tempatan yang sama kualiti tapi harganya yang jauh lebih murah. Nama produk itu juga dah tersohor satu Malaysia. Jikal mereka jual kopi, Radix HPA, siapa tak kenal? Apa alasannya untuk bakal pengguna menggunakan produk antarabangsa tu?

Jadi, orang boleh nampak, tujuan beliau sertai program MLM antarabangsa tu cuma untuk peluang mendapatkan lebih wang.

Tapi, perlu diingat, tanpa pasaran, wang takkan ada.

Jadi, percayalah yang orang akan utamakan barangan buatan Malaysia dibandingkan dengan produk antarabangsa yang tak dikenali, tak ada jaminan kehalalannya dan mahal. Biar kecil asal berhasil kata Chef Li.

Ada pula kes yang nak join bisnes [MLM setepatnya] sebab nak balas budi. Yalah, memang fitrah MLM, pendaftaran kita akan beri bonus pada upline.

Tapi jika yang nak membalas budi itu tak minat, beliau takkan menjual. Apatah lagi nak menaja. Bila tak menjual, payah nak kekalkan poin. Bila tak kekalkan poin, pendaftaran akan digantung atau tak ada bonus lagi. Setakat mana budi yang boleh dibalas? Dengan pendaftaran saja? Bagi saja jumlah wang tu kepada dia. Habis cerita.

Saya tak tahu pendapat orang lain, tapi bak kata Along, setiap yang kita lakukan, lakukan dengan bersungguh-sungguh. Bagi saya, nak jadi bersungguh-sungguh, perlu disertai dengan minat.

Sekadar ulasan ringkas dari yang berlaku di sekeliling. Ada pendapat lain mungkin?

No comments: