Wednesday, August 31, 2005

arnab dan kura-kura

Nak korek cerita arnab dengan kura-kura. Cerita yang lama terfikirkan, tapi tak pernah dizahirkan. Kalau ada orang lain tulis dulu dari ide saya, kata abang Fauzul, tak boleh nak dapat hakcipta :)

Kisah arnab dengan kura-kura.



Arnab ni angkuh. Pantang dicabar, pasti menggelegak egonya. Yakin diri, itu satu keperluan dalam hidup. Kalau arnab tak yakin, ia takkan masuk bertanding.

Kalau kita tak yakin diri, melepek sajalah di bilik. Tak pernah nak cuba buat satu benda baru. Tak pernah nak cabar diri cari potensi lain.

Tapi terlalu yakin diri buat arnab tak sedia apa-apa. Jadi terlalu optimis sebab berada di zon selamat.

"Aku akan menang! Aku akan menang!"

Lepas tu tidur di tengah jalan.

Islam pun tak membenarkan sikap optimis yang melampau. Kita akan kurang berusaha dan cuma mengharap dan bergantung pada apa yang sedia ada. Otak jadi tak kreatif untuk memikirkan sebarang kemungkinan, sebab kemungkinannya cuma satu, "Aku akan berjaya!"

Macam kes orang yang tak mahu solat lagi sepanjang hidupnya sebab dah yakin yang dia akan masuk syurga.

Atau, "Solat aku dah cukup lima waktu sehari. Puasa aku pun tak pernah tinggal. Tak payahlah nak bersedekah lagi, confirm masuk syurga!"

Sedang Nabi Muhammad yang memang betul confirm masuk syurga pun solat sampai bengkak-bengkak kaki.

Kura-kura pula wajar dicontohi. Ia tahu ia lambat. Jadi ia tahu ia kena usaha lebih daripada arnab. Ia pupuk satu azam yang membuatkan ia lupa pada letih dan penat.

Istiqamah. Usaha, biar tak banyak, asal terus. Macam tajuk buku Chef Li, 'Biar Kecil Asalkan Berhasil'. Sikit-sikit, lama-lama jadi banyaklah.

Tapi janganlah, dahlah memang sedia sikit, dikoreknya pula yang sedikit itu, sebab dah malas nak usaha lagi. Lama betul nak jadi banyak. Fikir yang sikit tu takkan bertambah. Sikit tu akan kekal sikit.

Apa akan jadi kalau kura-kura fikir macam tu? Sejak awal lagi, ia takkan terima pun cabaran arnab. Atau sebab penat, ia akan rehat bersama arnab.

Penat dan letih itu hanya difikiran kita saja. Kalau kita fikir penat, maka jadilah kita penat.

Tak percaya?

Kenapa penat kita dengan mak kita lain? Kita buat kerja rumah sikit dah mengeluh, keluar bilik tengok tv. Mak dah habis masak, basuh pinggan, cuci baju, sidai kain, dan masa kita tengok tv, mak tengah lipat kain pula.

Mak jaga kita dari kecil. Mak jaga ayah. Mak jaga makan minum. Mak jaga rumah. Bertahun-tahun, tak lepas walau sehari. Mana nak melayan kerenah setiap orang lagi. Tak penatkah?

Pernah nampak ayah kita ponteng kerja sesaja? Kita ni bukan kena kerja pun, pergi kelas saja. Itupun bukan dari jam 8 pagi ke 5 petang [kebanyakannya]. Mujur hari Sabtu dah cuti, kalau tak boleh jadi modal lagi.

Padahal kudrat orang tua kurang berbanding kita yang muda. Macam mana boleh buat kerja sekejap dah penat?

Wajarlah untuk kura-kura untuk penat. Bebannya berat. Langkahnya lambat. Sepuluh langkah kura-kura baru satu larian arnab. Tapi, apa akan jadi kalau kura-kura putus asa?

Ia takkan tahu yang ia berpotensi untuk menang. Dan yang utama, arnab tak akan pernah sedar dari silap dan angkuhnya.

Jadi, untuk jadi bangsa yang maju,

  1. yang laju bimbinglah yang perlahan untuk belajar jadi laju macam anda.
  2. yang perlahan kena sedar diri usaha lebih supaya berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan yang laju.
  3. jangan putus asa atas perkara yang nampak mustahil sebab, nothing is imposible, imposible is nothing.

    dan [pesanan untuk diri sendiri],

  4. jangan banyak tidur.

No comments: