Saturday, December 09, 2006

raudhah concert

Nak bicara pasal konsert tu pula. Yang disebut dalam entri sebelum ini. Raudhah Concert. Bersempena dengan Raudhah Festival [Rafest]. Di Pusat Matrikulasi UIAM.

Ada penampilan baru. Ustaz Akil Hayy. Munculnya yang ulung-ulung kali di UIA, juga di hadapan mata saya. Terasa aura segar. Harapan, yang ia sesuatu yang baru dan industri nasyid.

Selain itu, ada juga munsyid-munsyid yang sangat familiar di UIA; Inteam, Suhaimi [walaupun kemunculan dengan personaliti baru, orang semua dah kenal dia], dan Mestica.

Persembahan Ustaz Akil adalah yang terakhir selepas Mestica, Inteam dan Suhaimi. Kiranya sebagai klimaks, yang ditunggu-tunggu semua. Inteam [termasuk Suhaimi] dan Mestica, biasa. Ustaz Akil, luar biasa! Benarkan?



Kemunculan Akil Hayy Rawa pada awalnya yang membawa imej ustaz ialah melalui ceramah-ceramah agama. Sama ada melalui media elektronik [kaset] atau ceramah dari tempat ke tempat. Melalui ceramah-ceramah itu, Ustaz Akil dikenali lebih membangkang kerajaan.

Cuma, sebab apa yang disampaikannya itu betul dan jitu [saya cuma pernah dengan sekali saja ceramahnya], dengan kata-kata yang lantang, direct, dan berani, orang jadi hormat padanya. Saya juga pandang tinggi pada Ustaz Akil.

Walaupun Ustaz Akil bukanlah converter dari bukan Islam ke Islam seperti Yusuf Islam, tapi dia converter dari jahil ke iman. Hidayahnya sama. Dan sejak menjiwai Islam, Ustaz Akil terus berjuang untuk tegakkan Islam, berlawanan sekali dengan apa yang beliau pernah lakukan sebelum ini, rocker.

[Yang ada hari ini, munsyid jadi rocker]

Batu lonjatan. Yang kita semua dambakan. Ustaz Akil dah dapat. Hebatnya beliau, dah setanding dengan ustaz-ustaz lain yang memang sejak kecilnya ustaz.

Beza semangat juang Ustaz Akil juga dapat saya saksikan melalui persembahan nasyidnya. Nasyid dah jadi sebenar-benar nasyid. Yang dihayati dan dijiwai dalam-dalam. Sehingga tempias ikhlasnya kena pada pendengar.

Ya, pendengar, bukan penonton. Bezanya kita ketika di konsert biasa dengan penyampaian dakwah insan seperti Ustaz Akil. Kebanyakan kita ke konsert nasyid sebab nak ketemu artisnya. Nak lihat wajah mereka, nak adili persembahan mereka. Nak tau perkembangan mereka dan perbezaan antara waktu itu dengan yang sebelum-sebelum ini.

Apa yang disampaikan kurang diambil perhatian. Jika hafal, kita nyanyi sekali. Jika tidak, kita renung dan tenung. Apa yang mereka nyanyi? Cuma dengar suaranya sumbang atau tidak saja.

Ini bukan omelan kosong. Tapi pengakuan dari saya juga, yang jarang terlepas mana-mana konsert nasyid di UIA, sejak matrik dulu lagi.

Penyampaian Ustaz Akil membawa saya kembali ke fitrah ketuhanan dan manusia. Erti sebenar konsert nasyid: majlis zikrullah.

Pergantungan dan ingatan pada Tuhan yang satu, setiap masa, dalam apa juga yang sedang kita usahakan. Ustaz Akil lebih-lebih lagi ingatkan kami yang sedang dalam alam belajar memantapkan diri untuk jadi seseorang dalam agama, untuk agama. Mujahid muda.

Ingatan penting atau sepatutnya boleh jadi niat yang kita kena pegang, yang selama ini sering terlepas pandang. Apa yang kita lihat cuma:

Susahnya subjek ni!
Macam mana nak bajet beli buku teks mahal-mahal ni?
Banyaknya nak kena fotostat? Nak kena baca?
Ala, macam mana nak hidup ni, takde geng la dalam kelas ni..
Apa? Ada kelas tambahan hujung minggu ni? Orang nak balik..
Alamak, mana cukup PTPTN nak belanja sem ni..


Semua itu cuma batu-batu kecil yang memang kita kena langkah. Langkah demi langkah, dengan sabar. Yang buat batu tu Tuhan juga. Dan apa yang kita buat semua ni cuma untuk Tuhan. Dia penilai terulung kita, bukan ibu bapa, pensyarah atau kawan-kawan.

Nak jadi orang yang hebat di sisi Tuhan, kita kenalah lalui semua itu. Sebab kita kena juga lalu, maka, kita laluilah dengan penuh sabar dan syukur. Ada Real Reward yang kita boleh kutip di situ.

Kita terpilih, jadi wakil Tuhan. Kita, orang Islam dah ketemu hidayah sebelum orang lain di dunia. Kuasa di tangan kita!

Eh, apa yang Ustaz Akil dah buat ni? Beliau berceramahkah? Tak. Ni semua hasil fikir sendiri yang sepatutnya kita boleh dapat dari bait-baik nasyid yang disampaikan oleh yang ikhlas dan faham apa yang dilakukannya.

1 comment:

Anonymous said...

ustaz akhil hayy...
my idol..