Saturday, December 09, 2006

coretan awal sem

Dah kembali ke Taman Ilmu dan Budi untuk memulakan sem baru lepas satu sem panjang tinggalkan alam pembelajaran formal ke tugasan staf. Ada rakan sekelas yang tak datang ke kelas pertama hari pertama semester. Katanya dah selesa jadi staf, belum bersedia turun pangkat ke siswi balik :p

Sebarang perubahan? Tak banyak yang directly. Tapi ada juga yang indirectly. Perubahan pada wakil pelajar belum terasa sangat. Tak kenal pun kebanyakan daripada mereka. Sesuatu yang amat asing bagi saya.

Di lab, ada beberapa laman web dah tak boleh buka. Yang saya kira penting juga untuk kebanyakan pelajar sini [mahupun di mana-mana]. Ingatkan dah lengang sikit lab. Tapi ramai juga lagi. Dengan muka-muka baru, yang langsung tak familiar.

[Untuk perhatian: Kepada semua, jika ada sebarang pesanan, tinggalkan di emel saja, jangan di Friendster. Sebab.. website tu la yang tak boleh buka di sini]

Bila dah kembali semula ke sini, terasa macam sekejap saja pula tempoh praktikalnya. Tak terasa. Tapi dulu, nak menghabiskannya punya susah. Rindu nak bekerja semula? Belum lagi kot.

Biasalah, manusia ni tak pernah puas dengan apa yang dia ada. Selalu nak dibanding-bandingkan dengan yang dia pernah ada, tapi tak ada sekarang. Tak ramai yang bersyukur, dan terus hidup atas nama Tuhan.

Tak kisahlah apa yang kita sedang buat sekarang. Penting atau tidak kepada diri sendiri atau organisasi manusia. Yang penting, jika niat betul, untuk perbaiki diri, tambah ilmu dan kemahiran untuk kebaikan diri sendiri dan ummah, setiap atom amalan tetap diambil kira di sisi Tuhan.

Jumaat lepas saya bersama abang, Amran dan Janna ke matrik untuk memeriahkan Raudhah Consert. Sambilan berjalan kembali ke tapak mula kami di alam siswa, menjejaki apa yang telah kami lalui bersama.

Sama juga kesnya dengan praktikal tadi, bagai baru saja berlalu. Tak sangka yang saya dah 3 tahun tinggalkan matrik. Sedang Mdm Maznah, pensyarah subjek programming pertama saya,Visual Basic yang saya temui di konsert pun masih ingat saya dan batch ICT kami. Cuma tersasar tahun.

"Assalamualaikum Madam"

"Waalaikum salam.." Wajah berfikir.

"Madam ingat saya?" Mula bicara.

"Ingat, saya ingat. Tapi lupa namanya"

"Amira." Senyum.

"Oh, ya! Amira Hariyati right?"

"Ha'ah." Bangga rasanya.

"So, you in what year? Second? Third?"

"4th year dah madam.." Senyum lagi. Kami kan batch pertama ICT di matrik?

"Oh, really? Subhanallah.."

Hmm, Mdm Maznah masih seperti yang saya ingat. Walaupun berwatak penting di matrik, Deputy Dean Sciences, yang kami nampak, ramahnya yang keibuan. Begitulah dia.

Masih terimbau, segar dalam ingatan, walau dah bertahun lamanya tak ke sana. Terutama bersama Janna, kariban di matrik dahulu. Dari semester pertama, hingga sekarang. Jika dihitung, sudah hampir 5 tahun perkenalan.

Namun, sahabat pun takkan selamanya bersama, kan? Janna dan sahabat-sahabat dari Kulliyyah Sciences telah dipindahkan ke kampus perubatan UIA di Kuantan.

Yang hilang akan berganti. Tapi takkan pernah sama. Lumrahnya, manusia akan kehilangan segala-galanya jua akhir nanti. Yang penting, kita hargai setiap yang kita ada sekarang, supaya hilangnya nanti bukanlah hilang segala-galanya, tapi menambahkan hikmat dan rahmat.

Buat apa lagi sekarang? Hidup dengan tenang. Jangan ribut-ribut nak itu ini. Pressure, stress, depress. Jangan. Sebab ia tak lama. Sekejap saja. Dan ia akan berlalu tinggalkan kita.

No comments: