Friday, December 15, 2006

colgate

Beberapa hari lepas, saya ke Asma', beli beberapa keperluan harian. Ada seorang sahabat nampak, kemudian tanya,

"Eh, dari mana ni?"

"Haleemah"

"Jauhnya beli barang?"

"Kat Haleemah takde jual ubat gigi halal"

Dia gelak, "Haha, Mira ni, perlulah!"
Cashier tu pun turut senyum.

"Hei, perlulah!" Saya gelak sama. Tapi benar-maksudkan ayat tu.

Keluar dari kedai, fikir semula. Aku ni memalukan diri sendiri ke? Rasanya, jika saya tak tahu pasal visi dan misi PPIM, saya pun akan berkelakuan seperti sahabat tu. Ya lah, beli sajalah ubat gigi apa-apa pun. Cuma ubat gigi saja. Buat apa nak heboh?

Colgate ada di Haleemah. Sekarang dah ada logo halal, selepas kontroversi meluas di media-media elektronik. Walaupun Colgate yang di Haleemah tu versi lama, belum ada logo halalnya, dulu saya tak pernah juga ambil kisah. Sebab keluarga saya sekian lama guna Colgate. Malah kebanyakan kita warga Malaysia pun saya rasa. Sebab tu ubat gigi tak disebut ubat gigi, tapi 'Colgate'.



Tapi selepas pendedahan PPIM baru-baru ini [dan masih berada di ruang FAQ di laman web mereka, untuk rujukan kalian], persepsi saya bertukar. Penting untuk mendapatkan barangan yang punya logo halal di pasaran.

Logo halal itu dicipta untuk kita, orang Islam. Untuk keyakinan kita sebagai pengguna untuk menggunakan barangan yang lulus mengikut syariat. Bukan untuk orang bukan Islam. Mereka tak kisah pun logo itu ada atau tidak.

Jadi, adakah kita tidak menghargai mereka yang bersusah-payah berusaha untuk kebaikan kita semua ini?

Itu persoalan sampingan saya kira, tapi amat bermakna buat saya.

Apa yang penting bagi kalian, Colgate tu halal tak? Betul?

JAKIM dah sahkan Colgate itu halal [setelah berpuluh-puluh tahun berada di pasaran], walaupun PPIM masih meragui statusnya. Tapi, baca kenyataan dari laman web PPIM ini:

"Senario di belakang tabir di mana lebih 47 tahun Colgate tidak mempedulikan sensitiviti umat Islam dengan mengeluarkan produk tanpa sebarang pengesahan halal dan tidak berminat untuk berbuat demikian selama itu? Colgate juga berperanan menaja dan membantu Israel dalam perang dengan negara-negara Islam yang diketahui sejak tahun 1967."

Adakah ini tak bermakna apa-apa buat kita? Menjadi entiti peyokong produk yang menyumbang pada keruntuhan umat Islam sendiri?

Setiap yang was-was itu shubhah dan setiap yang shubhah itu haram. Jadi, jauhi perkara shubhah. Banyak sangat alternatif yang kita ada, terutama yang mempunyai kepentingan orang Islam sendiri. Gunakan tanpa was-was.

WaALLAHu'alam.

2 comments:

Anonymous said...

salam,

peka betul mira ni ya. bagus :)

belum kesempatan nak ke uia lagi. oh ya, www.pakdi.net tu address baru saya :)

mira said...

eh, pakdi... :)

ok, nanti saya jenguk. all the best paman! ;)