Monday, May 25, 2009

rasuah

Dalam Kursus Induksi Khusus yang lepas juga, kami telah didedahkan dengan konsep rasuah dalam sesi taklimat oleh Pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Pegawai berkenaan berbangsa Cina, maka apa yang disampaikan tidak menyentuh konsep rasuah dalam agama.

"Saya boleh cakap tentang rasuah dalam agama. Dalam Islam, rasuah itu haram, kan? Tapi saya tak mau sentuh isu agama."

Jika semua orang ikut apa yang Islam kata, polis, tentera, dan SPRM tak perlu ada.

Kita nampak rasuah itu sebagai satu perkataan yang besar dan pelakunya memang patut dihukum. Rasuah itu terjadi apabila seseorang terima hadiah atau sogokan sebagai upah untuk buat sesuatu kerja yang melanggar tatasusila kerjanya.

Tapi dalam kerja urusan kerja seharian pun, tanpa disedari kita terdedah pada ancaman rasuah.

Isu punch card adalah salah satunya. Walaupun ia tak melibatkan sebarang upah, kakitangan yang membantu sahabatnya punch untuk dia berisiko untuk didakwa.

Sahabat minta kita punchkan dia masa balik. Dia keluar awal, ada urusan. Tengok-tengok, terlibat dalam kemalangan. Dia tak boleh tuntut insuran, sebab ada bukti yang dia dah keluar dari pejabat. Insuran hanya boleh dituntut jika kemalangan berlaku dalam masa pejabat.

Jika orang tu meninggal? Apa jadi dengan pencennya? Apa jadi dengan isteri dan anak-anak? Apa jadi dengan kita yang tolong punchkan tu? Kita nak mengaku dan diambil tindakan tatatertib, atau kita nak diamkan dan biar keluarganya tanggung sengsara?

Dalam isu tuntutan perjalanan pun begitu juga. Kadangkala, tuntutan yang diperuntukan tak dapat cover perbelanjaan kita yang sebenar. Maka, kita pun tokok tambah cerita yang kita dah menginap di hotel sehari sebelum. Padahal pagi itu baru bertolak dari kediaman. Nak tuntut lebih punya pasal.

Jika kebetulan kita diaudit, rekod perjalanan disemak oleh pegawai SPRM, tak ada bukti yang mengatakan kita menginap di hotel seperti yang kita tulis, kita juga boleh disabitkan kesalahan.

Jadi, jangan ingat tuntutan perjalanan ini hanya sekadar mengisi borang, hantar pada Unit Kewangan dan tunggu duit masuk. Kita perlu bertanggungjawab atas setiap tingkahlaku.

Bak kata pegawai SPRM itu, "Ambil apa yang jadi hak kita saja."

"You boleh ambil rasuah. Tapi jangan sampai kena tangkap saja. Bila dah kena tangkap, sedialah untuk tanggung malu."


Hidup ini hanya tempat ujian. Kita boleh berseronok dengan sesuatu yang bukan hak kita. Tapi kita perlu bersedia menjawab pada Tuhan nanti.

Sunday, May 24, 2009

ibu

Dalam Kursus Induksi Khusus lepas, dalam satu sesi pengucapan awam, ada seorang peserta wanita menyampaikan pengucapan mengenai ibu, sempena hari ibu pada Ahad minggu sebelumnya.

Usai pengucapan, penilai pada masa itu, En. Hanafi akui yang beliau cukup tersentuh. Hampir mengalir air matanya. Lalu cepat-cepat dilindungkan dengan pakai kaca mata.

Anak sulung penceramah ini sebaya saya.

"Itulah tuan-tuan dan puan-puan. Kadang-kadang anak-anak ni tak faham perasaan ibu bapa. Kalau ada teman lelaki, nak cepat-cepat saja kahwin.

Bukan ibu bapa tak setuju, tak suka anak-anak mereka kahwin. Tapi anak tu baru habis belajar. Tak sempat lagi nak berbudi pada orang tua..

Ibu bapa ni bukanlah minta dibalas semua jasa mereka. Tapi sekadar minta dikenang. Sekurang-kurangnya, bila nak ambil keputusan kahwin tu, bawa mereka bersama dalam setiap perbincangan dan keputusan.."


Seorang teman baru menceritakan pada saya. Kakak iparnya sekarang koma selepas melahirkan anak yang keempat.

Kakak ipar sahabat ini dah pun ada 3 orang anak. Kelahiran yang sebelum-sebelum ini elok-elok saja.

Tiba anak yang keempat, si ibu ada darah tinggi. Mulanya doktor minta ibu bertenang dahulu sebelum cuba melahirkan cara biasa. Sebelum melahirkan, tekanan darah si ibu pada tahap normal.

Tapi, bila masa si ibu meneran, tekanan darahnya dah sampai ke kepala. Beliau terus koma. Si anak yang masih dalam perut, tersekat oksigen daripada sampai ke otaknya. Otak bayi malang itu tidak berfungsi walau selamat dilahirkan.

Keluarga sahabat saya ini rujuk pada seorang doktor kenalan. Beliau terkejut. Katanya, bila ibu ada darah tinggi, tak patut lahirkan anak secara biasa. Ibu patut melahirkan secara pembedahan. Ini sudah silap!

Silap??

Ibu malang ini dalam koma. Apabila tersedar sebentar, beliau meronta-ronta. Saluran yang dimasukkan di mulut terpaksa dipindahkan ke leher. Leher si ibu ditebuk. Kata doktor, jika di mulut bimbang akan berlaku jangkitan kuman.

Anak kedua terakhir si ibu yang baru berusia tujuh tahun asyik menanyakan ibunya. "Kenapa ibu tak balik lagi ayah?"

Ayah pula yang dah banyak hari cuti tanpa gaji sebab perlu berkejar sana-sini diberhentikan kerja.

"Sedih saya, Mira. Dulu masa saya kahwin, dia sihat lagi. Elok je tolong sana-sini. Sebab nak melahirkan, dia dah jadi macam ni.."

Hargai dan sayangilah ibu kita. Pengorbanan beliau yang melahirkan dan membesarkan tak ternilai harga keperitannya.

ciptaan kreatif

video


Ada sesiapa yang nak mempergunakan ide ni?

Friday, May 22, 2009

pandangan jumaat



Alangkah indahnya jika masa selain solat Jumaat juga melimpah jemaahnya sehingga ke luar masjid begini.

Ini ialah pandangan masjid atau lebih dikenali sebagai Pusat Islam di Politeknik.

Saya bukan skodeng. Cuma tingkap rumah saya memang terus menghadap masjid.

kepentingan hobi dan minat

Sebenarnya, entri sebelum ini ialah pengenalan kepada tajuk pengucapan awam saya semasa Kursus Induksi Khusus yang lepas. Dua entri; sebelum ini dengan yang ini sebenarnya adalah teks lengkap yang saya mahu sampaikan. Hari tu tak sempat sebab setiap orang hanya diberi masa 5 minit saja.

Pengucapan awam tanpa teks ok? t a n p a t e k s . . .

* * *


Jadi, apa kepentingan untuk kita meneruskan aktiviti-aktiviti yang melibatkan hobi dan minat ini? Kenapa nak tambah kerja? Tak cukupkah dengan kerja dan tanggungjawab rasmi sedia ada?

1

Ramai daripada kita, terutama yang bekerja di sektor awam ni bukanlah bekerja dalam bidang yang disukai. Atau, ada lagi pengkhususan lain yang kita lebih suka.

Jika benarlah itu, maka 2/3 daripada hidup kita (tolak masa tidur) dihabiskan pada perkara yang tak penuhi kepuasan hati kita. Alhamdulillah bagi mereka yang mendapat kerja yang diidam-idamkan.

Apakah erti hidup menghabiskan hayat pada perkara yang tidak memuaskan hati kita?

Apa makna hobi? Dah tentu perkara yang kita suka lakukan. Apabila kita buat perkara yang kita suka, kita akan gembira dan bahagia. Meneruskan aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan hobi dan minat sekurang-kurangnya mengisi sebahagian lagi daripada hidup kita dengan keceriaan. Jika tak banyak, ia akan mempengaruhi hidup kita yang satu lagi; kerja pejabat.

Saya ulang semula ayat yang saya pernah sebut sebelum ini: "Bukankah setiap yang kita lakukan dengan rasa senang hati itu akan menghasilkan sesuatu yang lebih baik?"

2


Memperkembangkan ruang lingkup hobi dan minat itu juga membolehkan kita menemui perkara baru mengenainya. Bila kita dah minat, kita akan buat apa saja untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenainya.

Dengan mempunyai banyak ilmu dan maklumat tentang hobi dan minat kita, kita boleh dianggap master tentangnya. Biarpun kita bukanlah bos di pejabat, sekurang-kurangnya kita mempunyai sesuatu yang boleh dibanggakan. Kita juga akan jadi rujukan orang.

Jadi, hobi dan minat boleh jadi potensi dalam diri yang bermanfaat kepada diri sendiri dan orang lain.

"Orang yang paling baik ialah mereka yang bermanfaat kepada orang lain." (Hadis)

3

Hobi dan minat beri peluang kepada kita untuk kenal lebih ramai orang. Seperti tadi, jika kita minat akan sesuatu, kita akan sedaya upaya mencari lebih banyak ilmu dan maklumat tentangnya. Sumber itu termasuklah mereka yang lebih arif.

Ada masanya, kita akan usaha mencari kelab dan persatuan yang berkaitan di sekitar kediaman. Pada yang kaki internet, sudah tentu dalam forum-forum berkaitan. Selalunya forum-forum itu akan mengadakan perjumpaan untuk berkenal-kenalan dengan ahli-ahlinya.

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal." (Al-Hujurat: 13)

4

Bila dah banyak maklumat, jangan lupa untuk buat perkongsian ilmu. Sebab itu boleh jadi saham untuk bantu kita di akhirat kelak.

Ada 3 perkara dari dunia yang masih bersama kita dan boleh membantu kita di dunia sana walaupun kita telah meninggal dunia; doa anak, amal jariah dan ilmu yang bermanfaat.

Nak dapat anak, lagi-lagi yang soleh, belum tentu lagi. Jauh lagi nak ambil risiko harap yang itu saja. Mana tahu, tak sempat pula? Jadi, disamping buat amal kebajikan seharian, selitkan juga dengan penyampaian ilmu-ilmu yang bermanfaat.

Selagi mana ilmu itu digunakan dan dimanfaatkan, kita akan dapat saham kebaikannya.

5

Kata Nabi Muhammad, 9/10 daripada sumber rezeki adalah dari perniagaan. Nak berniaga yang macam mana? Tipsnya daripada apa yang kita minatlah.

Saya ada seorang sahabat yang minat dalam bidang fotografi. Sebenarnya memang ramai daripada kalangan kenalan saya yang minat bidang ni. Tak pasti kenapa, tapi sangat ramai yang otai dalam ambil-ambil gambar ni.

Beliau mula kenal kamera DSLR dan belajar teknik-teknik ambil gambar sendiri daripada minat sahaja. Kemudian, beliau mula berkongsi dengan orang lain yang mempunyai minat yang sama dengan menyertai forum-forum. Kenalan-kenalan maya beliau ramai yang mempunyai perkhidmatan fotografi perkahwinan. Beliau pun cuba-cuba juga.

Adakalanya, kenalan-kenalan maya beliau menawarkan pelanggan kepada beliau. Bermula dari situlah, beliau ambil pengalaman dan mula dikenali.

Sekarang, dah ramai pun yang minta khidmat beliau ambil gambar untuk majlis-majlis perkhawinan di sekitar Kuantan, sampai tak menang tangan (sebab orang yang kahwin memanglah sangat ramai, lebih-lebih lagi musim cuti sekolah ni). Beliau pula yang terpaksa tawarkan pada jugambar lain untuk ganti beliau ambil gambar di majlis-majlis yang beliau tak berkesempatan hadiri.

Tahniah, Azwan! Walaupun dah lama tak ikuti perkembangan kesibukan yang satu ni, saya harapkan yang terbaik untuk anda ;)

Sangatlah best bila dah dapat jana wang daripada sesuatu yang memang kita minat.

6

Ini bukanlah salah satu kepentingan secara langsung. Tapi, ia juga penting untuk kita tahu apa hobi kawan kita.

Cara yang paling berkesan untuk membuatkan seseorang rasa dihargai ialah pertama, ingat namanya. Kedua, ingat tarikh lahirnya.

Ucapan selamat pada hari ulangtahun seseorang akan membuatkan dia rasa berkepentingan (yalah, sampai ada orang yang sanggup hafal tarikh lahirnya, tarikh yang paling penting dalam hidup seseorang).

Lebih bermakna jika hadiah yang diberi ialah yang memang diminatinya. Klu? Dari hobinyalah.

Jika dia suka memancing, jika tak mampu beli joran, boleh belikan buku panduan memancing.

Jika dia suka kumpul setem, jika tak berkesempatan cari setem ajaib, boleh beri buku panduan menjaga koleksi setem.

Jika dia suka makan, jika tak sanggup nak belanja makan yang mahal-mahal, boleh beri buku koleksi resipi.

(Buku ialah hadiah yang paling baik. Ingat pada amal jariah dan perkongsian ilmu?)


Takat itu saja poin yang saya sediakan untuk pengucapan awam temoh hari. Fikir sendiri, tak rujuk mana-mana. Jadi, mungkinlah banyak lagi poin yang boleh ditambah. Ada yang nak cuba?

Kesimpulannya, hargailah diri anda. Jangan cuba jadi orang lain. Sebab anda diciptakan unik. Tak ada orang lain yang seperti anda. Mempergunakan keunikan itulah yang akan membuatkan anda jadi seseorang di antara ramai.

hobi dan minat

Latar pendidikan saya ialah dalam bidang programming. Pengkhususan semasa belajar ialah Software Engineering. Tetapi, jika anda ingin masuk dalam sektor awam dan jika anda ialah lulusan ijazah, anda perlu bersedia untuk buat kerja-kerja pengurusan. Anda perlu buka minda untuk uruskan perkakasan dan manusia. Pendek kata, anda perlu bersedia untuk jadi seorang bos.

Walau bagaimana sekalipun latar pendidikan anda dalam ICT, sama ada anda dalam bidang Software Engineering, Networking, Multimedia, Business dan Management, IT, lepasan Ijazah di sektor awam ialah seorang Pegawai Teknologi Maklumat.

Kerja-kerja teknikal termasuk programming hanyalah setakat Penolong Pegawai Teknologi Maklumat yang sememangnya dalam swasta sama taraf dengan programmer. Pegawai Teknologi Maklumat lebih kepada System Analyst. Menjadi penghubung antara pelanggan dengan programmer.

Jika memang anda suka mengurus (baca: mengarah) orang dan tak berapa sabar untuk menghadap lama-lama dengan komputer untuk membuat software, sistem atau artwork multimedia, maka anda memang sesuai dengan kerja ini.

Tapi bagaimana dengan saya yang memang suka mencabar diri dengan kualiti logik minda menyelesaikan masalah-masalah dalam programming? Adakah saya perlu melupakan saja apa yang saya telah pelajari selama 4 tahun di universiti dahulu?



Alhamdulillah, 'kekosongan' saya itu diisi apabila seorang pensyarah menawarkan saya mengambil upah membuat satu program ringkas menggunakan VB, satu software yang saya agak biasa.

Hampir sebulan, saya berjaya menyiapkannya. Ambil masa juga, sebab ia melibatkan database. Saya memang kurang pengalaman dengan database. Masa belajar dahulu, bahagian database dipisahkan daripada bahagian software.

Pengalaman ini juga jadi guru programming saya.

Selain programming, saya memang minat menulis. Saya dapat kenalpasti minat ini sejak sekolah lagi. Saya minat subjek Penulisan. Saya selalu dipuji cikgu melalui komennya di akhir penulisan.

"Anda mempunyai bakat dalam bidang penulisan. Tetapi pastikan bilangan perkataan dihadkan semasa latihan"

Saya mula diperkenalkan dengan blog (web log) pada tahun 2003. Pada masa penulisan diari jadi semakin kurang aktif, blog yang boleh diikuti oleh orang lain yang melayari internet beri semangat kepada saya untuk terus menyumbangkan penulisan di sini.

Bermula dengan tapak upsaid.com dan ada juga cuba sebentar guna diaryland.com (yang saya tak berapa gemar fungsi dan interface yang disediakan - agak mengelirukan), saya akhirnya menetap di sini - blogger.com.

Saya boleh berbangga, sebab dalam masa orang dah heboh-heboh tentang blog sekarang, saya dah mula di blogger ini sejak tahun 2004. Buktinya, lihat saja arkib tulisan saya. Orang yang asyik lompat-lompat blog tak adalah buktinya walaupun kalian dah tulis lagi lama.

Tahun kedua di universiti, saya berpeluang menyertai bengkel penulisan anjuran penerbitan PTS. Pada masa itu saya memang teruja. Sebab tak sangka ada juga ruang untuk orang yang minat menulis seperti saya mengembangkan lagi bakat dan potensi selain menulis hanya untuk koleksi peribadi.

Tapi, disebabkan banyak alasan dari pihak saya sendiri, buku pertama saya hanya diterbitkan pada awal 2007. Uish, nak menghasilkan sebuah buku memang perlu sabar yang tinggi rupanya.



Sejak bekerja, saya tak punya banyak ruang untuk menghasilkan penulisan yang memerlukan konsentrasi yang lama. Alhamdulillah, saya jumpa lagi dengan platform lain yang lebih mudah untuk saya terus menebarkan potensi. Iaitu melalui penulisan artikel di Dewan Siswa.

Apalah kena mengena hobi dan minat saya ni dengan kerja formal saya sekarang ni ya?

Thursday, May 21, 2009

kesihatan dan aerobik

Satu keajaiban telah berlaku pada saya. Secara tiba-tiba, setelah ambil makanan tambahan multivitamin, saya dah tak mudah nak pitam-pitam lagi. Dalam 4 kali kelas aerobik terkini, saya langsung sihat dan tak rasa sakit di bahagian pinggang.

Berbanding hampir 2 bulan lepas sebelum pengambilan vitamin itu, dalam kelas aerobik yang pertama, 2 kali saya tahan diri daripada pitam. Semasa rehat sebentar, cikgu yang tak tahu keadaan saya tak beri saya duduk. Nanti punggung besar katanya.

Saya tak mahu beritahu cikgu kondisi saya. Nanti tak pasal-pasal kecoh 1 kelas. Entah-entah kelas diberhentikan pula sebab saya.

Jadi, dalam pada tak larat, saya gagahkan terus beraerobik. Bila pandangan dah kelam, saya berhenti sekejap. Cikgu tak cakap apa. Mungkin beliau ingat saya penat biasa.

Tambah kronik, keadaan biasa yang dialami kebanyakan mereka yang bersenam terutamanya berjogging; rasa sakit di buah pinggang, sama ada sebelah kiri atau kanan.

Kata cikgu, jika sakitnya di sebelah kiri, ia beri kita signal supaya jaga pemakanan sebab ada kemungkinan akan kena gastrik. Jika sakit di sebelah kanan, mungkin ada apendiks. Kes bila kita suka kunyah jambu batu telan sekali biji-bijinya atau yang suka makan sambal dengan biji lada yang banyak.

Masa tu memang pinggang sangat sakit belah kiri. Kata cikgu, sarapan jangan tinggal. Saya memang jarang tinggal sarapan, kalau tak memang pagi tu akan kelaparan. Tapi saya jarang makan malam, sebab tak lapar. Cikgu kata, kalau tak makan nasi pun, alas perut. Jangan sampai perut berbunyi, katanya.

Tapi sekarang, tanpa ubah pun cara pemakanan, saya beraerobik dalam jangkamasa yang sama, lebih kurang 1 jam, tanpa sebarang rasa nak pitam dan sakit pinggang. Langsung. Siap minta cikgu teruskan lagi step-step yang kami belajar pada masa pelajar lain dah nak surrender.

Ahad lepas pada Hari Keluarga Kelab Pentadbiran Politeknik Port Dickson, ada diadakan sesi aerobik pada sebelah pagi. Saya sebelum tu yang dah lama berdiri nak tunggu aktiviti mula cuak. Dulu memang tak dapat berdiri lama. Jika tak duduk, memang akan rebah di situ juga.

Jadi, saya segera cari kerusi. Belum pun lama duduk, dah mula aerobik. Saya risau, was-was mampu tak buat. Lagipun, pagi tu memang tak sempat nak sarapan. Akhirnya, alhamdulillah saya berjaya sudahkannya tanpa ada sebarang masalah.


Hamper cabutan bertuah Hari Keluarga


Saya kurang pasti apa yang kurang dalam badan saya. Kata abang, saya memang dah cukup zat makanan, tapi badan tak dapat nak serap zat yang diambil. Ada satu bahan dalam multivitamin tu yang membantu badan menerima zat-zat dari makanan dan menjadikan saya segah semula.

Siapa ada sebarang pendapat?

(Oh ya, saya sertai aerobik untuk staf Politeknik. Nak sambung minat yang dah mula sejak di Tingkatan 4 dan 5 dulu. Walaupun jadi antara pelajar yang paling baru, saya dapat ikuti semua step tanpa banyak masalah. Puas? Tak dapat dinafikan. Sebab inilah saja aktiviti keluar peluh yang dapat saya sertai di sini.)

Wednesday, May 20, 2009

kursus induksi khusus @ vistana kl

Minggu lepas saya berpeluang menghadiri Kursus Induksi Khusus, salah satu syarat sah jawatan dalam sektor awam ni. Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar walaupun sepanjang diumumkan yang kami perlu bersedia dengan satu tajuk pengucapan awam setiap seorang, saya tak senang duduk.



Ingatkan saya memang tak normal bila tangan lebih sejuk daripada orang lain waima yang duduk di sebelah. Rupanya pendingin hawa ada atas kepala. Macam mana boleh tersalah pilih tempat duduk ni.

Di kursus itu, saya berpeluang bertemu kembali dengan sahabat-sahabat PTM yang sama melapor diri di Putrajaya awal tahun lalu. Juga dengan kenalan UIA. Seorang sahabat Computer Science dan seorang kenalan Engineering. Kenalan Engineering itu pernah jadi teman sebilik sahabat Sains Fizik. Dan jawatan beliau sekarang terus lari daripada Engineering. Pembantu Tadbir Diplomatik, PTD.

Rezeki masing-masing.

Hotel Vistana tempat penginapan kami rupanya hanya di belakang stesen bas Pekeliling yang saya agak biasa pergi dahulu. Tapi sebelum ni memang tak perasan.




Dari tingkat 7 Vistana


Dari Politeknik, kami naik teksi ke pekan Port Dickson dengan tambang RM2.50 seorang. Memang murah dan tak banyak beza dengan bas, RM2.30. Tapi hala balik, tambang teksi jadi RM12. Adalah buruk dan baiknya teksi tanpa meter.

(Kepada yang berkenaan, sila gunakan maklumat ini sekiranya sesuai untuk diambil tindakan)

Dari Port Dickson, kami ambil masa satu jam naik bas untuk ke Stesen Komuter Seremban. RM4 tambang. Dari Seremban, kami ambil komuter ke bandar Tasik Selatan dengan tambang RM5.40. Dari Bandar Tasik Selatan, tukar LRT RapidKL terus ke Titiwangsa dengan tambang RM1.70.

(Kenapa saya tak tahu LRT Star dah tak wujud lagi di muka bumi ni??)

Apa yang saya dapat dari Akademi Kehidupan kursus induksi khusus ini?

Poco-poco.

Banyak yang saya dapat. Tapi kebanyakannya terlalu teori yang melibatkan pekeliling-pekeliling yang baru saya dengar (sebab belum duduki Penilaian Tahan Kecekapan, PTK lagi). Menjadikannya sesuatu yang sukar untuk difokuskan lama-lama.

Mujur kebanyakan penceramah tahu itu dan mereka lebih banyak bercerita kes-kes yang terlibat, termasuklah tazkirah-tazkirah yang berkenaan daripada terus dengan konsep-konsep dan tanggungjawab-tanggungjawab penjawat awam dan yang bernaung di bawah Kementerian Pengajian Tinggi yang mengantukkan orang.



Perjalanan pulang sama dengan pergi. Kecuali apabila tiba di Stesen Komuter Seremban, selepas bangun dari lelap yang sebentar (sebab perjalanan Bandar Tasik Selatan-Seremban adalah selama 1 jam). Kami yang dah keletihan dengan mamai-mamainya ambil teksi dan terus ke Politeknik. Kos? 1 teksi RM45. Mujur ada 3 orang untuk dibahagi-bahagi.

bersangka baik

Semalam saya telah didatangi oleh seorang pensyarah perempuan Cina yang meminta bantuan saya untuk perihal rekod kedatangan pelajarnya dalam sistem.

Sementara itu, kami berbual.

Beliau sudah berusia 52 tahu. Geraknya dah tak lancar. Tulis pun dah ketar-ketar. Saya sangat kasihan lalu bertanya jika beliau ada perancangan untuk bersara awal.

"Tak cukup duit maa. Kalau saya bersara, saya cuma dapat RM1500 sebulan. Memang tak cukup."

"Sekarang saya cuma mau maintain saja. Nak naik pangkat pun segan. Sebab saya tak mampu buat kerja. Saya sudah sebulan cuti sakit. Doktor dah tak bagi cuti lagi. Sebab saya masih mampu berjalan."


Pernyataan terakhir beliau sebelum meninggalkan saya,

"You mau tau ka? Saya sakit ni, semua yang tolong saya bukan orang Cina. Orang Melayu yang banyak tolong saya. Dalam kaum sendiri, kami lebih selfish. You dengan hal you. Saya dengan hal saya. Kalau dalam Islam, orang Melayu mesti bantu-membantu. Seorang sakit, kita tarik sama."

Sedangkan kita sesama Melayu merendahkan martabat kaum sendiri dan memandang diri pada mereka.

Bersangka baiklah kepada semua.

"Manusia yang paling baik ialah mereka yang paling bermanfaat kepada manusia lain."

Monday, May 18, 2009

pujian

Kadangkala, orang yang mengharapkan pujian itu dilabel tidak ikhlas dalam usahanya.

Tapi, kita semua memerlukan pujian untuk terus bersemangat dan buat yang lebih baik. Kecualilah yang setiasa ingat tentang konsep kerja sebagai ibadah. Maka, tak perlu penggerak lain selain daripada inginkan balasan pahala dan redha Tuhan.

Kita memerlukan pujian. Tanpa pujian, kita tak tahu apa ukuran prestasi kerja kita. Semakin baikkah atau sebaliknya?

Pujian adalah satu bentuk ekspresi takjub, penghargaan dan manifestasi pencapaian. Dah tentu, orang yang dipuji akan rasa diri dihargai, berkepentingan dan semakin baik.

Pujian juga boleh jadi teguran kesilapan dalam bentuk yang paling halus. Ia akan jadi win-win situation. Orang yang menegur akan dapat menyampaikan mesejnya. Orang yang ditegur pula tak sakit hati dan dapat menerimanya dengan hati terbuka.

"Saya suka hasil kerja awak ni. Nampak profesional! Macam mana kalau cuba tambah.. (sekian, sekian)"

Ada jenis manusia yang sangat jujur dalam memuji. Dia suka memuji, tapi tidaklah puji yang tidak benar. Orang jenis ini sangat disenangi. Sebab dia dapat buat kita gembira dan seronok untuk berdamping dengannya.

Apatah lagi jika dia ialah bos kita. Dalam rasa hormat, kita tak akan ada rasa was-was untuk menceritakan setiap perkembangan kerja. Kita akan rasa nak buat lagi. Nak fikir lagi. Yang buat lain daripada yang lain. Nak jadi kritis dan kreatif. Sebab kita tahu, kita tak akan sakit hati dengan responnya. Sama ada dia akan memuji atau memberi momentar membina.

Dan, apatah lagi sekiranya bos kita itu memuji kita depan staf lain. Lagilah kembang hati kita, walau malu-malu. Sekurang-kurangnya, kita tahu yang semua orang tahu, kelebihan dan bakat kita diiktiraf.

"Inilah kelebihan aku. Inilah bakat aku. Bos dah iktiraf. Semua orang dah tahu. Aku akan terus buat yang terbaik!"

Tapi, ada juga jenis manusia yang egonya tinggi sangat sampai payah nak memuji orang. Dalam hati, dia akui kelebihan dan bakat kita. Tapi yang keluar hanyalah kutukan atau sekiranya tak ada apa yang nak dikutuk, buka topik lain atau beri arahan lain.

Bila kita dapat bos yang begini, motivasi bekerja kita akan semakin turun dan turun. Mana tidaknya, apa yang kita buat serba tak kena. Tidak pula dipuji walau dah cuba sebaik mungkin. Apatah lagi depan staf yang lain.

Jadi, datang ke pejabat sekadar nak penuhi tugas, tanpa rasa ceria dan bahagia di dalamnya. Mungkin selalu dalam ketakutan. Asyik lihat jam saja, tunggu masa pulang. Kerja jika tak siap, kena marah. Lebih teruk jika kena depan orang lain. Jadi, biarlah cukup syarat, asal siap saja. Tak ada inisiatif untuk majukan diri dan syarikat.

Untuk bos-bos sekalian, pujilah anak buah anda seikhlasnya. Jika mereka tunjukkan pencapaian, atau sekurang-kurangnya tidaklah meninggalkan sebarang tugas yang diberi, tunjuklah penghargaan. Penuhkanlah kembali bar motivasi mereka (ingat main permainan zygnga ke?)

Pujian itu, walau hasilnya bukan objektif, ia sebenarnya memang menaikkan semangat kita untuk bekerja lebih tekun. Bukankah setiap yang kita lakukan dengan rasa senang hati itu akan menghasilkan sesuatu yang lebih baik?

Sunday, May 17, 2009

kekosongan jawatan

Fauzul Na'im Sdn. Bhd. sebuah syarikat penyedia perkhidmatan penerbitan milik penuh bumiputera yang berpusat di Wangsa Melawati sedang mencari calon-calon berpotensi mengisi jawatan berikut :

EKSEKUTIF PEMASARAN PENERBITAN


Eksekutif penerbitan bertanggungjawab menjalankan program pemasaran dan promosi bagi perkhidmatan penerbitan FNSB. Di samping itu juga beliau mengurus dan mengendalikan negosiasi dengan para pelanggan. Beliau juga melakukan proses pentadbiran yang melibatkan perkhidmatan penerbitan FNSB.

Kelayakan

  • Mempunyai ijazah ataupun diploma dalam bidang pemasaran, pentadbiran perniagaan, penerbitan, kewartawanan ataupun yang sewaktu dengannya (Graduan baru digalakkan memohon)
  • Mempunyai kemahiran komunikasi yang baik
  • Mampu bekerja dalam pemantauan yang sedikit
  • Mempunyai kenderaan (motosikal, kereta dsb.)
  • Mempunyai kemahiran mengendalikan perisian MS Office dan mesra IT


Kepada sesiapa yang mempunyai kelayakan di atas boleh mengirimkan resume kepada

Pengarah Urusan
Fauzul Na'im Sdn. Bhd.
11-2 Jalan Wangsa Setia 3
Wangsa Melawati
53300 Kuala Lumpur
MALAYSIA

Tel : 03 4149 2560
Faks : 03 4149 3560


ataupun emailkan kepada group@fauzulnaim.com

Monday, May 04, 2009

akademi kehidupan minggu hari pekerja

Minggu lepas saya berpeluang ke Seminar Personel ICT Sektor Awam. Saya akan ceritakan pengalaman yang selayaknya tersenarai dalam perkara yang saya belajar dalam akademi kehidupan.


Akademi kehidupan di Putrajaya:

Pertama kali menaiki teksi yang dipanggil datang terus ke politeknik untuk ke Putrajaya. Rabu itu, seminar bermula pada jam 8.30 pagi. Jadi, saya tak berpeluang untuk berjimat dengan mencari alternatif kenderaan awam yang lebih murah. Jadi, kos teksi Teluk Kemang-Putrajaya ialah RM100. Masih kurang beberapa puluh ringgit hasil ihsan pemandunya, Haji Daud (siapa mahu menggunakan perkhidmatan beliau boleh hubungi saya).


"PTM Berkualiti Menyokong Transformasi". Yeah!


Seusai seminar jam 5 petang, sambil menanti sahabat, Amy menjemput dari IIC, saya berbual dan berkenalan dengan seorang jaga di Dewan Persidangan Perbadangan Putrajaya. Beliau tak hubungi saya selepas itu. Jadi saya agak, kemahiran menghafal nombor telefon seperti dakwaan beliau sebelum tu kurang menjadi.

Malam, saya menginap di rumah kakak Amy di Bangi. Rupa-rupanya sahabat ni dah memboikot makanan segera yang beliau selalu belanja saya sebelum ni. KFC? McD? Pizza? No, no, no. Jadi, di Alamanda, kami makan burger A&W. Abang dah ada geng. Beliau dah tak beli telefon Nokia.


Curi-curi ambil gambar di masjid Putrajaya. Syyh!


Khamis, seminar bermula seperti hari sebelumnya iaitu pada jam 8.30 pagi. Habis jam 1 petang. Hasrat nak habiskan masa dengan seorang sahabat tak kesampaian. Beliau ni dah jadi super YB. Sebagai yang bukan YB yang sibuk, orang biasa dipanggil YB. Jika dah sama sibuk dengan YB, orang biasa akan jadi super YB.

Jadi, saya lakukan perkara di luar kebiasaan (buang tebiat). Berjalan ke hujung dunia (Terminal Putra) semata-mata menunggu Amy di sana. Mahu tumpang beliau hingga ke Seremban. Kebetulan beliau nak pulang ke Melaka.


Dulu-dulu tak mau pun ambil



Adakah saya akan naik kamu lagi?


Di Putrajaya, saya ke Putrajaya Sentral (fungsi sama dengan KL Sentral), untuk cari sebarang kenderaan awam ke KL. Saya dikhabarkan ada ERL yang tambang ke KL Sentral ialah RM9. Mujur saya jumpa Rapid Express yang hanya mengorbankan RM3 saya. Ke tempat yang sama. Sebetulnya ke Pasar Seni. Tapi saya turun di KL Sentral. Mujur pernah hidup 2 hari di Putrajaya. Tahu juga kewujudan platform kenderaan awam ni.

Saya dah kata, saya buang tebiat. Saya boleh:

1) Naik ERL ke Bandar Tasik Selatan dan tukar komuter di sana untuk ke Seremban atau
2) Naik bas KL ke stesen komuter Serdang untuk ke Seremban atau paling tidak
3) Naik ERL/bas ke KL Sentral dan tukar komuter untuk ke Seremban.

Tapi saya pilih:

- Naik bas ke KL Sentral (boleh terus ke Pasar Seni, cuma dengan masa yang banyak berbaki, baik lepak-lepak di tempat yang lebih banyak tempat untuk dilawati - surau) untuk ambil LRT Putra ke Terminal Putra. Tunggu Amy untuk ke selatan semula.

- Sudahnya, hanya tiba di Terminal One Seremban lagi 15 minit sebelum bas ke Kuantan bertolak. Kami tersekat dalam jem yang sangat hebat. Kemalangan tak usah nak kira. Memang banyak.

- Tak lupa, saya terlayan pula seorang mamat Cameroon, pelajar master History and Civilization UIA yang baru pulang dari mengajar bahasa Arab di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia. Baru cakap 2 ayat, beliau dah puji macam-macam. Mujur terlepas daripada pujukan untuk beri nombor telefon. Saya dah cakap, saya dah ada abang. Tapi dia asyik cakap, "Who knows I still have chance."


Akademi kehidupan di Terminal One:


Pertama kali naik bas 2 tinggal. Padanlah harga tiket mahal semacam. RM28! Apa-apapun, tak rugi cuba. Gunakanlah perkhidmatan SPBumi. Cepat pun cepat. Saya tidur dalam bas. Jadi saya tak saksikan magis apa yang digunakan dapat sampai pada jam 2.45 pagi (dari 9.45 malam) melalui kesesakan di KL.

Ah, ya. Saya lalu KL semula. Manalah saya tahu..

Akademi kehidupan di rumah:

Tam (iya, kucing peliharaan kami tu) dah jadi ibu kepada 3 ekor anak. Nama mereka ialah:

1) Aswad
2) Black
3) Ireng



Cuba cari gambar tersembunyi


Mereka ikut jejak saya! Cayalah!


Ahad, kembali semula ke kehidupan yang sebenar. Dari Kuantan, saya ke KL dahulu. Tiket ke Seremban cuma ada jam 3 petang (Transnasional). Kata abah, SPBumi memang ada ke Seremban. Tapi sehingga Jumaat, mereka masih tak mahu keluarkan tiket itu. Entah kenapa. Elak ambil risiko kehabisan tiket, abah beli ke KL saja.


Akademi kehidupan di Seremban:


Maka, seperti yang ada sesetengah dari pembaca kurang senang, abang datang jemput saya yang turun di Greenwood. Beliau hantar saya ke Teluk Kemang. Tapi sempat singgah di stesen bas baru di Seremban, Terminal Two. Sebenarnya mahu merasmikan MBO yang baru dibuka. Kami tonton Wolverine.

Memang masyuk.

Oh ya. Sempat singgah Nilai. Lawat tapak baru Matrik UIA. Atau sebenarnya ialah Pusat Asasi UIA.


Gambar lain boleh lihat di flickr saya


Akademi kehidupan sampai situ dulu.

(Akan upload gambar yang saya ambil sepanjang perjalanan menuntut ilmu kembara ini kemudian. Mujur saja dah ada telefon berkamera. Terima kasih abang)