Sunday, February 20, 2005

iklan

Huargh! Ngantuk! Penat! Pening!

Tak sabar rasanya nak habiskan semester ni.

Dah lama tak buat iklan. Asyik tulis benda yang serius saja.

Apa perkembangan aku di sini? Aku ok saja. Cuma biasalah, dah akhir-akhir semester ni, semangat tak sekobar awal-awal dulu. Kerja menimbun, dengan assignment dan presentation, tapi tak tahu nak habiskan tang mana. Jadual harian pecah serabai.

Aktiviti kelab, persatuan, dan rakan-rakan berebut-rebut minta perhatian aku. Aku jadi tak pandai nak memilih, nak puaskan hati semua. Last-last, tolak semua, ah, buat kerja sendiri saja.

Aku banyak berehat. Tapi bukan benar-benar berehat. Banyak fikir perkara-perkara sekeliling. Perkara-perkara selain pelajaran. Banyak.

Pulak tu tiba-tiba menghadap komputer jadi senang pening, rasa terawang-awang. Ada beza agaknya menghadap destop dengan laptop. Kalau betullah dulu yang aku pernah belajar dalam fizik, risiko menghadap skrin lcd lama-lama ni banyak sikit [banyak ke sikit? ;p ], lupa pula dari segi apa [rindunya pada fizik!].

Along, terima kasih. 'Diskusi' kita bukan omongan kosong. Ada isinya untuk saya fikir-fikirkan.

1. Kalau tak menyerlah dalam satu bidang, kita boleh sentiasa cuba bidang yang lain. Untuk seimbangkan penghargaan terhadap diri. Kita ada kelebihan masing-masing. Tak perlu diperbanding dengan orang lain yang asyik fikir dan buat perkara besar, cuma banding dengan diri sendiri. Jika semua begitu, siapa pula akan fikirkan perkara kecil yang tak semestinya juga mudah di mata orang lain kan? Kita adalah insan istimewa. Tiada lain Amira di dunia ini [walau ramai yang nama sama].

2. Belajar dalam niat mendapat sesuatu yang baru, mendapat ilmu tambahan, lebih mudah daripada belajar semata-mata untuk lepas syarat, untuk dapat kelulusan, untuk dapat penghargaan dunia. Belajar yang dalam teorinya, niat kerana ALLAH, membolehkan kita lebih berada dalam keselesaan, tanpa perlu bersusah-payah menghafal dan memaksa otak menghadam. Kerana tugas menghadam ilmu itu perlu dilakukan oleh hati. Bila kita tahu menghargai mahalnya satu ilmu, bila kita mengaplikasi dan mengamal ilmu yang dimiliki, itulah kepuasan yang sebenar.

3. Setiap manusia tak akan pernah puas dengan kedudukan mereka sekarang. Dah dapat capai satu, nak yang satu lagi. Kata Dr Fadzillah Kamsah, perbandingan perlu betul. Jika hal dunia, banding diri dengan orang yang lebih kurang bertuah daripada kita, Jika dalam hal akhirat, banding diri dengan orang yang lebih amalnya daripada kita. Apabila merasa diri belum cukup sempurna, kita ada sesuatu yang perlu dicari. Dan pencarian itulah sebenarnya makna kehidupan, untuk menjadi yang lebih baik, untuk menjadi insan kamil, daripada cuma duduk dan menganggap diri sudah cukup bagus.

4. Hidup adalah satu pilihan. Untuk gembira atau sedih. Untuk senyum atau berduka. Untuk ketawa atau menangis. Kita tak betah untuk positif sepanjang masa, sebab setiap manusia ada kelemahan masing-masing. Tugas rakan untuk mengkambus kelemahan itu dan menggantikannya dengan menyedarkannnya akan adanya kelebihan yang boleh dibanggakan. Belajar apa yang negatif, gunakannya untuk tujuan sesuatu yang positif. Supaya apabila peristiwa yang sama berulang, kita tahu bagaimana menghadapinya sambil tersenyum penuh makna.

5. Yang mana lebih kita ingati? Kenangan dirotan kerana mencuri atau kenangan ke atas pentas mengambil hadiah dan sijil atas kejayaan? Kita sememangnya lebih cenderung mengingati peristiwa pahit yang menggambarkan kelemahan kita daripada mengenang sejarah gemilang yang menonjolkan keistimewaan kita. Kita ada keistimewaan dan kelebihan yang boleh dibanggakan. Cuma kita lupa, kerana kabur dilitup kabus hitam itu. Sebab tu, Dr Fadzillah ada pesan, depan meja study tu, letak gambar-gambar kejayaan dan kegemilangan kita. Atau setidak-tidaknya, letak gambar yang dapat mengingatkan kita kenangan manis kehidupan.

6. Aku ini dalam pencarian. Pencarian satu perkara yang besar, satu permata yang tak dijumpai di mana-mana. Satu pencarian yang perlu pengorbanan dan kesabaran yang besar. Motivasi yang biasa-biasa belum cukup memuaskan aku. Tapi, motivasi-motivasi biasa itulah ikan-ikan kecil yang aku perlu setiap hari demi meneruskan kehidupan. Perlu usaha saban hari, kerana jiwa aku perlu makanan. Cuma, pencarian aku adalah ikan yang besar yang dapat mengenyangkan aku untuk beberapa hari, atau mungkin sepanjang hayat. Motivasi terulung yang buat aku tersenyum dalam selesa, tanpa ragu-ragu untuk terus melangkah hingga ke akhirnya. Aku yang dalam pencarian...

7. Satu lagi yang paling penting. Saya temu sesuatu yang baru, sahabat sejati adalah orang yang saya percaya. Bila saya percaya, saya sudah mampu berkongsi cerita dan rasa hati, yang boleh kongsi tawa dan air mata... Makanya,... :)

Mungkin senarai akan bertambah. Kerana aku ini bukan jenis yang menghafal. Cuma sedar bila terdetik dan teringat. Apa-apapun, terima kasih. Kamulah mentor terulung! [Jika bukan untuk orang lain, adalah bagiku! ;)

Aku dah buka semula ruang komen di setiap penghabisan entri. Jadi mudah untuk sesiapa yang nak tinggalkan jejak, komen untuk entri tertentu. Sebab tak ramai pun yang guna gesbook tu ya?

Terima kasih kerana masih setia membaca dan mengikuti.

Salam sukses semua!!!

No comments: