Wednesday, July 11, 2007

derma darah dan.. ?

Assalamualaikum semua! Lama sangat tak menulis. Pertama sebab cuti semester, ada di rumah, tak ada internet connection. Kedua, bila dah di rumah, otak inkuiri dan kritis tak bergerak sangat. Sibuk main dengan adik-adik :p

Hari ni saya nak cerita satu pengalaman baru.

Tengah hari tadi, sebagai rutin setiap semester di UIA, saya derma darah. Masa tu jam 11.45 pagi. It was a success. Tekanan darah normal. Aliran darah pun lancar, tanpa terjadi darah beku sebab darah slow sangat dan tak jadi derma [pernah berlaku dalam salah satu sesi derma sebelum ni]. Alhamdulillah, 450ml darah dapat diambil dalam masa 10 minit.



Jam 2 petang, saya dan Ju berjalan ke Econs, ada kelas bahasa di sana. Jam 2.30 petang kami keluar sebab tak ada lecturer masuk. Kami ke stall-stall jual baju+tudung di depan Bank Muamalat. PTPTN kan masuk awak semester ni? Belum mula hari kelas, PTPTN dah masuk. Tapi bukan yang sayalah :)

Semua ok saja macam biasa. Tapi, bila sampai ke gerai antara yang terhujung, saya rasa semacam. Tiba-tiba lenguh satu badan dan mata rasa berat dan berpinar-pinar. Hah sudah, dah pernah rasa macam ni dulu, masa tu dengan Dalela. Baru lepas derma darah juga.

Tapi kali ni saya tak dapat tahan. Tak mampu lagi tampung berat badan dan beg. Saya pengsan...

Tapi saya tak sempat sedar saya jatuh. Saya pengsan semasa berdiri lagi [nak tunjuk tough la konon, takkan pengsan punya]. Sedar-sedar, orang ramai dah bising-bising. Rasa ada tangan yang pangku bahu saya dan angkat untuk didudukkan. Saya lagsung tak rasa sakit, tapi keliru.

Apa jadi? Apa jadi? Aku jatuh ke? Tu yang saya fikir. Segalanya macam mimpi. Macam kartun. Macam tak percaya jadi. Aku ke yang dikerumun ni? Aku? Alamak, malunya...

Nak bangun dan cakap pada semua orang saya tak apa-apa. Tapi memang saya apa-apa. Saya tak berdaya nak bangun. Apatah lagi tegakkan kepala. Orang keliling dah bising-bising.

"Eh, kenapa ni?"
"Awak puasa ke? Tak makan?"


Ada dua tangan papah saya dan dudukkan saya atas kerusi merah yang ada di situ. Saya tak pasti siapa. Saya disuakan air. Disuruh minum. Minum? Angkat botol tu pun tak daya. Tangan terketar-ketar.

Atas kerusi, saya masih tak daya angkat kepala. Ada yang selak tudung dan sapukan minyak angin ke tengkuk dan bawah hidung. Ada yang hidupkan kipas. Ada yang urut-urut bahu.

2 minit lepas tu baru saya boleh pandang orang. Ramai. Mujur saja itu kawasan perempuan. Tak ramai lelaki yang lalu di lorong yang jual pakaian perempuan.

"Buka pin tudung dia. Biar dapat udara. Panas tu."

Pin tudung saya dibuka. Ah, leganya...

Saya sedar sepenuhnya. Pandang Ju. Ju kata muka saya pucat sangat. Ju call Amy. Amy ada di kuliah. Amy pula announce pada kawan-kawan lain.

5 minit kemudian [saya agak je pasal tak tengok jam pun apa jadi masa ni, apa jadi masa ni], Amy datang. Nawa dan Rafi pun ada. Kemudian, Zu pula datang. Dia bawa air mineral sejuk.

"Saya buat havoc hari ni My..." sambil sengih.
"Kau memang. Terperanjat aku."

"Lepas derma darah tadi, diorang tak bagi Mira makan apa-apa ke? Minum ke?" tanya Zu.
"Ada. Tapi minum Milo je."
"Mana makanan yang lain? Keluarkanlah, makan."
Saya sengih. Ada orang sampuk, "Dah bagi orang la tu."
"Tak suka.." jawab saya. Sengih lagi.
"Kau ni, orang tu bagi makanan suruh kau makan. Buat ganti balik darah tu. Dia bagi orang lak." Entah siapalah yang membebel tu.
"Yela.. janganlah marah"
"Tak. Kitorang bagi kau sihat dulu, pastu baru semua bantai marah!" Kami gelak je.


Entah siapa pula yang belikan tiga air kotak, suruh saya minum. Zu siap jadi pakar diet, baca kandungan gula dalam setiap air yang berbeza-beza tu.

"Hei Zu, kau amik course apa ni?"
"Nasib baik aku tau CPU je, tak tahu CPR."


Hei, kawan-kawan aku ni...

Saya malu. Tapi dalam masa yang sama bangga dan terharu ada sahabat-sahabat macam ni. Apalah nasib saya jika tak ada mereka...

Dalam kereta Amy, puas saya dibebel.

Amy kata, "Kau badan dah kepeng pun nak derma darah lagi. Dulu lainla. Sekarang ni dah kecik daripada dulu. Tula, nak derma darah, sarapan dulu... bla, bla, bla."

Saya jawablah sikit-sikit. Saya memang tak sarapan, tapi sebelum derma tu dah makan nasi. Saya dah tahu peraturannya. Cuma mungkin berjalan jauh sangat tadi, sampai ke Econs. Darah yang ada tak cukup untuk operasi seluruh badan. Badan tak tahan penat sangat.

Lagipula, ini bukan kali pertama saya menderma. Dan, saya dah pernah sebut dulu, setiap kali pun berbeza. Akan ada pengalaman yang berlainan. Setiap daripadanya adalah untuk dipelajari. Ini pengalaman untuk kali ini. Jangan ke Econs selepas derma darah :p

Tapi, saya dengar kata-kata Amy dengan hati terbuka dan senyum bahagia. Dalam hati, alhamdulillah, mereka ada.. :)

2 comments:

fami said...

salam :)
mari mengundi semua. senarai tajuk y lebih catchy adalah:
1)darahku tak kuat?
2)ada apa dgn derma darah?
3)derma darah: tujuan dan halangan (ala2 simposium punya tajuk)
4)mari menderma..

hehe. gurau je mira. senyum sket?:)

mm, rasa bersalah pulak makan makanan tu bg pihak mira :P

tu lah buktinya Allah nak tunjuk yang mira masih punya kawan2 yang caring dan ambil berat. masih lagi nak cakap takde orang amik berat pasal mira? ;)

jumpa lagi :)

pakdi said...

derma darah? hee hee...