Friday, July 13, 2007

perkampungan hadhari

Masa cuti semester lepas, kami sekeluarga sempatlah melawat Perkampungan Hadhari anjuran TV9, TV3 dan Kerajaan Negeri Pahang yang diadakan di Kuantan. Itupun lepas usaha pujuk abah. Abah bukan suka tempat yang ramai orang ni. Takut ada anak yang hilang.


Perkampungan Hadhari


Sebab namanya Perkampungan Hadhari, maka adalah pertimbangan untuk pergi juga. Lagipun, mak pun dah setuju. Benda baik, apa salahnya, kan? Manalah tahu dapat banyak informasi yang berguna? Lagipun, saya sokong kebanyakan program televisyen TV9. Walau bukan semua, tapi kebanyakannya berbentuk keagamaan atau pendidikan.


Pakaian ke Perkampungan Hadhari. Ayuni dan Aliah.


Sesampainya ke Kompleks Yayasan Pahang, Tanjung Lumpur, kami lihat ada banyak kereta. Mujur kawasan tempat letak kereta pun luas. Walau sesak, tapi tak ada masalah nak parking.

Suasana bising. Setiap gerai dengan pembesar suaranya masing-masing. Gerai pertama yang kam kunjungi, gerai Nick di 9. Adalah heronya si Adruce. Orang ramai, jadi saya dukung Aliah untuk tunjuk Adruce kepadanya. Aliah sengih je.

Ada satu gerai buat pertandingan karaoke [hah?]. Pesertanya kanak-kanak [oh..]. Tapi ada juga yang bukan kanak-kanak sangat pun. Remaja. Remaja tua.

Dan, ada salah seorang peserta yang sempat saya lihat, perempuan. Pakai t-shirt putih dengan seluar track biru, tak pakai tudung, dengan selipar jepun. Nampak janggal untuk program besar macam ni. Ah, orang kampung nelayan dekat-dekat sini je kot. [boleh ke jadi pengecualian? Perkampungan Hadhari pula tu]

Jalan-jalan lagi, ada pameran kereta kebal. Ada tiga buah di situ. Abah, Amir, Ayuni dan Aliah masuk dalam salah sebuahnya. Duduk sekejap, ambil gambar dan terus turun.


Dalam kereta kebal


Gerai sebelahnya jual perabot. Ada juga bantal Spongebob dan rakan-rakan. Jual air? Banyaklah.

Ada gerai Munchi's, Gardenia, ubat gigi Mukmin, dan gerai pendaftaran untuk jadi usahawan. Jalan-jalan lagi, jumpa gerai Wanita Hari Ini. Ada Ezzah Aziz Fauzy dengan seorang chef sedang buat program masakan. Di depannya ada gerai Power Root, gerai terbesar saya kira dalam Perkampungan Hadhari ni.

Pasti ada artis yang jadi dutanya tu. Dari jauh tak nampak, orang ramai sangat. Dah dekat, oh, Adam dan Nurul rupanya.. Hah, Nurul?? Dalam hati, janganlah ada orang bukan Islam di sini. Janganlah ada, janganlah ada.. Malu ada wanita Islam yang tak pakai tudung dalam Perkampungan Hadhari ni.

Saya tersangatlah hairannya. Di mana sebenarnya implementasi Islam Hadhari dalam Perkampungan Hadhari ni? Sebelum datang, apa yang ada dalam kepala saya, semuanya akan jadi Islam yang sempurna, bukan Islam main pilih mana nak macam ni.

Jika bukan Malaysia pun tak dapat nak diIslamkan sepenuhnya, biarlah sekurang-kurangnya dalam 'kampung' ni. Kurang sikit payahnya nak diIslamkan. Dan bolehlah jadi bayangan pertama kepada pengunjung, apa dan bagaimana sebenarnya Islam Hadhari yang Pak Lah nak buat [atau dah buat].

Bila buka mata, barulah perasan yang orang sekeliling ramai juga yang tak pakai tudung [tak payah cakap yang pakai tudung dengan sempurna lagi lah]. Ada juga remaja yang datang berpasangan dan berpegangan tangan. Di Perkampungan Hadhari.

Hadharinya mungkin ada dalam Kompleks Yayasan Pahang tu kot. Adalah pameran sikit pasal Islam. Tapi luasnya gerai-gerai penaja dan produk lebih besar daripada pameran dalam kompleks-yang-tak-ramai-orang-masuk-sebab-tak-ada-artis-tu.

Mak dah cakap awal-awal, Perkampungan Hadhari ni sama saja macam JomHeboh. Bezanya mungkin dengan adanya satu dua gerai pameran Islam. Yang bukan jadi keutamaan kebanyakan pengunjung. Iyakah? Kami pergi JomHeboh pun melalui televisyen. Tak pernah live depan mata.

Saya teringat satu masa dulu, program yang sama dengan nama yang berlainan iaitu Sure Heboh difatwakan HARAM oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Sure Heboh dah tak ada, tapi masih ada JomHeboh. Kenapa hukumnya tak jadi sama? Sure Heboh jadi haram dengan konsertnya yang melalaikan, kan? JomHeboh masih ada konsertnya kan?

Ada juga bayangan kedua untuk tutup isu [saya agak je], Sure Heboh tukar jadi Jom Heboh kononnya sebab nak daulatkan bahasa kebangsaan. Tak boleh ada bahasa rojak. Jadilah ia Jom Heboh.

Entah, kebanyakan konfrontasi atau kontroversi orang kolar putih ini hangat-hangat tahi ayam. Kejap je dah hilang. Cover dengan isu lain. Padahal belum selesai lagi.

WaALLAHualam.

No comments: