Friday, December 11, 2009

jaga kata dan laku

Saya baru berpeluang sembang online dengan seorang munsyeed ni. Kumpulan nasyid beliau ni popular juga.

Tujuan utama, nak cari sumber paling mudah tanyakan soalan agama. Sebab tak ada lagi dalam senarai sahabat dalam YM itu yang paling sesuai untuk diajukan soalan berkenaan.

Saya maklum, beliau sibuk. Tapi beliau maklum akan bantu mana termampu. Saya anggap pun begitulah. Sebagai seorang ikon masyarakat dalam bidang agama.

Saya tanya soalan, beliau jawab tanpa kepastian. Tapi lepas tu, beliau quote fakta yang diambil entah dari mana (beliau tak beritahu sumbernya).

Entah beliau silap faham agaknya dengan soalan saya, saya tanya kembali soalan itu.

Beliau cakap beliau ada rasa macam nak marah. Siap tulis huruf besar poin soalan saya sebelum itu, mahu membuktikan yang saya sudah tukar soalan. Katanya, tadi saya tanya pasal soalan lain, yang ini lain pula.

Terus persepsi saya pada insan ni berubah.

Saya tanya memang sebab perlukan jawapan. Saya tanya pun dalam ayat yang baik dan mengajak pada perbincangan.

Saya terus memohon ampun atas gangguan dan hentikan perbualan.

Saya tahu beliau sibuk. Tapi apa yang saya lupa ialah, munsyeed ini juga manusia biasa. Ada tahap kesabaran atas tekanannya. Juga saya pun belum tahu bagaimana cara biasa beliau berbual dengan orang kebanyakan.

Cuma, apabila telah jadi ikon masyarakat, setiap kata dan perbuatan jadi nilaian orang. Apatah lagi ikon ini membawa imej agama Islam.

Jika sedang sibuk, apalah salahnya tutup YM itu. Atau sekurang-kurangnya, jika hanya mahu berbicara dengan orang tertentu, invisiblekan saja.

No comments: