Sunday, May 22, 2005

bila nasyid dah masuk akademi fantasia...

Semalam merupakan hari pertama atau prelued untuk peserta-peserta Akademi Fantasia 3 menonjolkan diri kepada orang ramai. Maka, bermulalah zaman populariti mereka menyesar kepada senior mereka yang lepas-lepas.

Aku menonton bukan sebagai seorang peminat, tetapi ajakan teman-teman sebilik memberi kata putus. Aku tak suka bersendiri di bilik. Jadi, aku sekadar mengangguk. Lagipun, bila lagi nak buka mata pada dunia luar?

Seribu syukur atas ajakan ini. Aku terkesima bila 2 lagu nasyid turut disenaraikan sebagai lagu sampaian peserta, Rizal dan Mawi, qari dari Johor.

Bagi aku, 2 lagu dah cukup banyak untuk Akademi Fantasia. Lebih lagi nanti karang dikata Akademi Nasyid pula.

Bukanlah lagu berbentuk penghayatan ketuhanan sangat. Cuma Kuharap Cinta (Nowseeheart) dan Intifada (Rabbani). Masih, kedua-duanya adalah lagu nasyid! Yang aku turut layan saban hari!

Mungkinkah ini yang dimaksudkan Waheeda dalam sesi carta IKIM Jumaat lepas? Penyerapan unsur-unsur kotemporari dalam lagu genre nasyid membawa penerimaan positif masyarakat terutamanya remaja yang tak pernah kenal nasyid?


"Tak semua orang suka nasyid. Begitu juga tak semua orang suka muzik rap, rock, atau dangdut. Semua ada peminat sendiri. Jadi, kita yang dalam perjuangan menyampaikan mesej dakwah tak bolehlah memilih orang. Kita ini yang kena masuk dengan minat semua.

Bila seseorang yang tak minat nasyid memperdengar satu lagu nasyid yang dia boleh terima kerana itu lagu cinta contohnya, dia akan fikir, oh, nasyid pun ada lagu cinta? Menarik ni! Contohnya lagu kumpulan In-Team. Lepas tu dia mula berminat dan mengikuti lagu lain yang disampaikan oleh artis tersebut.

Walaupun mula-mula mungkin dia cuma tertarik dengan rentak, tapi lama-kelamaan dia akan tergerak untuk tahu lagu ni pasal apa. Jadi dia akan hafal lirik. Ya lah, nak nyanyi sama, kenalah tahu lirik kan? Lepas dah hafal lirik, mesti dia nak tahu maknanya, cerita di sebalik lagu yang dihafal.

Bila semakin banyak lagu dari genre yang baru dikenali ini dia dapat terima, dia akan beli albumnya. Dari satu lagu dia akan dengar tiga lagu, lepas tu lima lagu, lepas tu satu album. Akhirnya lagu-lagu dalam album tu semua didengar dan dihayati. Tak semuanya lagu cinta kan? Jadi mesej dakwah tersampai."

Not the exact words [saya bukan perakam suara nak rewind semua], but that's the geist of it. Inilah perjuangan dakwah melalui nasyid, secara halus, dengan kasih sayang.

Walaupun Mawi, ustaz kita tak berjaya menempatkan diri antara 12 peserta yang bakal bertanding, dia turun pentas dengan gah. Kerana dia tahu dia telah memulakan satu perubahan, membuka mata masyarakat, menempatkan lagu berunsur dakwah dalam pertandingan yang mendapat tempat aula dalam jiwa remaja.



Image hosted by Photobucket.com
Mawi


Nak turun tak pandang pun peserta wanita [well, remaja] di kerusi-kerusi mereka yang terpilih, apatah lagi untuk bersalam dengan mereka, seperti norma Akademi Fantasia.

"Alahai, kenapa Mawi tak dapat?"

Keluh sebahagian besar penonton yang turut berada dalam bilik tv semalam. Dalam hati, biarlah, mungkin bukan rezeki dia, belum masanya lagi. Asal saja Mawi jadi UIA Idol cukuplah dulu :)

Seperti kata Kak Hazirah yang turut sama menonton,

"Biarlah Mawi tak masuk, tak perlulah nanti dia rosak sebab kena bergaul dengan diorang tu!"

Saya faham maksud akak ;)

Atau mungkin betul juga kata Dalela, para juri pun ada harapan supaya pengaruh Islam tak masuk akademi. Nanti buat ini tak boleh, buat itu tak boleh... Tapi, kalau nak disingkirkan awal-awal, kenapa awal-awal dulu semasa pemilihan?

Iyolah, husnu zhon. Mungkin memang bakat Mawi belum setanding dengan mereka yang lain...

Tapi itulah jihad. Perlu pada banyak pengorbanan dan kesabaran dalam kesedaran. Tak ada jalan mudah menuju redha-Nya.

Lain kali Mawi, kalau nak masuk bertanding dalam pertandingan semacam ini, bawa semua qari yang kenal. Buat dalam jemaah. Ramai-ramai. Takkanlah nanti juri nak buang semua bekas qari?

Apa dah jadi dengan seorang lagi? Rizal memang terpilih, tapi dia bukanlah pejuang dakwah sepenuhnya sebab dia bawa konsep 'funky'. Lagu Kuharap Cinta dibawa seperti lagu cinta kebanyakan, bukan lagu nasyid.


Image hosted by Photobucket.com
Rizal


Mereka, memang berbakat! Kebanyakannya memang berjaya meniru bulat-bulat suara dan gaya penyanyi asal lagu-lagu yang dibawa, malah ada yang lebih baik. Memang sangat cemerlang untuk satu permulaan [eh, eh, jangan nak curi periuk nasi juri profesional akademi ;p ].

Apa yang aku nampak, peserta-peserta remaja ini tak boleh sepenuhnya dipersalahkan kerana hendak menonjolkan diri dalam masyarakat. Kerana memang sifat mereka inginkan perhatian.

Tetapi untuk mereka yang punya kuasa dan kelebihan, sila-silalah sediakan platfom lain yang sesuai untuk menyediakan artis nasyid pula. Sekurang-kurangnya nanti remaja akan ada pilihan untuk dilakukan.

Dan, promosinya hendaklah setaraf dengan Akademi Fantasia yang nyata dilihat paling gah antara kebanyakan siri live tv mencari bakat-bakat baru yang lain, seperti Malaysian Idol, Audition, dan Bintang RTM.

Untuk tugas promosi, boleh cari saya :)

Tapi dengar kata Waheeda tempoh hari, nasyeed.com nak buat satu pertandingan bakat baru nasyid dari pelajar-pelajar IPT. Apa-apahal saya uar-uarkan di sini. Siapa yang berminat, boleh terus mengikuti ;)

Bila nasyid dah masuk Akademi Fantasia...

Syabas!

4 comments:

Anonymous said...

bagus jugak dia tak ke final 12 :)

ada banyak yang baik dari tak baik untuk jangka masa pjg.

semoga ada pihak yang boleh tampil untuk buat sesuatu yang boleh menonjolkan seni hiburan yang Islam benarkan. tidak semestinya nasyid semata-mata.

Chika Chika said...

akumwr...

saya sangat sangat sangat suka nasyid.Nothing but nasyid!

mira said...

saya pun terfikir, apa akan mawi buat bila disuruh menari sambil menyanyi 'menuju puncak'.

dan memang dia tak ada kuasa nak pilih lagu dan tak ada pilihan untuk mengingkari arahan cikgu kareografer dia.

Anonymous said...

wemm ... nayid ehh ,,? ermm ,...
huhu ...nasyid.... ermm ..hehe..best gak...tp ...ermm .. isk ..ntah ler..