Wednesday, June 02, 2010

sekitar 2 minggu... (sambungan)

VI.

Selepas semua kegembiraan, saya mendapat berita sedih.

Mantan penasihat Ansara Matrik UIA saya dahulu, Tuan Haji Noorazman bin Mohd Samsudin yang lebih kami kenali sebagai Ustaz Azman, adalah ketua Misi Keamanan Lifeline for Gaza (LL4G).

Lantas, beliau berada di atas kapal milik Turki, Mavi Marmara bersama dengan 11 rakyat Malaysia yang lain yang diberitakan telah diserang oleh tentera zionis Isreal ketika berada di perairan antarabangsa, dalam perjalanan menghantar bantuan kepada penduduk Gaza.

Sebab ia sudah melibatkan rakyat Malaysia, sebab ia sudah melampui satu lagi batasan kemanusiaan sejagat dengan menyerang di perairan antarabangsa yang tidak dimiliki mana-mana negara, sebab ia melibatkan seseorang yang saya kenali dan sanjungi, saya jadi berang.

Mereka bukanlah daripada pihak tentera. Jikalah ada senjata tajan yang dibawa (pisau? gunting? garfu?) mungkinlah hanya sebagai pertahanan dalam sebarang kemungkinan yang tidak dapat diagak. Seperti ini.

Zionis Israel menyerang kapal misi dari jauh menggunakan bom, mana mungkin pada waktu itu mereka sudah tahu adanya senjata-senjata tajam seperti yang didakwa? Mereka mendarat atas Mavi Marmara dan kapal-kapal lain dan menyerang penumpangnya seperti mereka menghukum pengganas. Mereka fitnah, katanya sebab penumpang kapal yang cuba menyerang mereka dahulu.

(Siapa pengganas yang sebenarnya? Siapa penceroboh negara dan pencabul hak kemanusiaan dunia? Apa hak mereka untuk fitnah yang sebegitu? Tidak malukah mereka?)

PBB? Ah, ikut sejarah, mana pernah mereka ambil tindakan terhadap kezaliman zionis Israel. Mengutuk dan mengecam saja. Cakap mulut. Tangan tak terangkat.

Demonstrasi telah diadakan di seluruh dunia, termasuk di negara-negara sekutu Israel. Ternyata, rakyat negara sekutu Israel juga tidak merestui dan merelakan perbuatan pemimpin-pemimpin negara mereka.

Mari, bersatulah kita. Kita mungkin tidak seberani mereka yang menjadi sukarelawan penghantar bantuan kepada rakyat Gaza yang terseksa, apatah lagi menjadi mujahid tegar berlawan tentera Israel secara berdepan.

Tetapi kuasa ekonomi ada pada kita sebagai pengguna. Jika kita boikot produk dan perniagaan yang memberi sumbangan ekonomi Israel, sudah tentu mereka akan keputusan bekalan; makanan, ubatan, dan peluru.

Setiap riyal, dirham… yang digunakan untuk membeli produk mereka akan akhirnya menjadi peluru-peluru yang digunakan untuk menembak saudara-saudara dan anak-anak di Palestin. Oleh itu, adalah menjadi kewajiban untuk tidak sekali-kali membantu (musuh Islam) dengan membeli produk mereka. Membeli produk mereka adalah menyokong tirani, penjajahan dan kekejaman.

Sheikh Yusuf al Qaradawi

Jadi, marilah kita ambil tahu produk dan perniagaan yang perlu diboikot dan mulalah untuk tidak membeli barangan-barangan tersebut saat ini!

Lihat sini untuk senarai barangan yang perlu diboikot (klik logo untuk tahu kajian disebaliknya): inminds.com

Dan baca sini untuk tahu relevennya memboikot: haluanpalestin.org.my

No comments: