Wednesday, June 25, 2008

fahmi ke kolej mara banting

Semalam hari pendaftaran Fahmi di Kolej MARA Banting. Saya dan keluarga dah ambil cuti sejak Isnin lagi. Tak pernah ke sana, jadi Isnin digunakan untuk cari jalan ke sana. Mana tahu kalau-kalau sesat, boleh bersedia masa lebih awal.

Alhamdulillah, tempatnya tak susah nak jumpa. Abah pun dah habis study peta sejak malam Isnin. Bila dah sampai, hotel pula payah nak dicari. Yang ada dah penuh, atau mahal.

Malas nak berpusing-pusing lagi di tempat asing macam tu, kami ambil keputusan untuk rehat di hotel yang mahal itu juga. Dah 6 jam berjalan, penat dah duduk saja. Ada pula rombongan pelancong dari Jepun yang menginap sama di hotel tersebut, mereka ambil peluang naikkan harga. Tanpa apa-apa makanan disediakan pula tu. Hari esoknya [hari yang kami nak keluar], mereka akan turunkan semula harga. Nasib, nasib...

Tak apalah, sekali sekala kata abah. Bukan selalu pun kami 'bercuti'.

Dah lama tak merasa duduk di hotel. Seingat saya, yang sebelum itu pun ketika ikut Kem Keusahawanan anjuran Kelab Permata di Hotel De Palma Ampang semasa di UIA. Dah lama jugalah tak rasa mandi shower air panas. Memang seronok!

Dengan keluarga? Bila ya akhir sekali? Saya tak ingat.

Pagi-pagi esoknya [pagi semalam] kami bertolak ke Kolej MARA Banting. Tempatnya sangat hampir dengan KLIA dan Sepang F1 Circuit. Tapi masih dalam kawasan ladang kelapa sawit. Kawasan perkampungan.

Infrustruktur kolej tu taklah secanggih nama dan standardnya. Malah, sebagai bekas tapak MRSM Cheras, kolej ni tak nampak pun acuan MRSMnya. Sekurang-kurangnya seperti MRSM Kuantan dan juga MRSM-MRSM yang saya pernah pergi. Bangunan coklat batu-bata yang original dan nostalgic :)

Tapi, masuk ke dalam kolej, Kolej MARA Banting masih dapat mengembalikan kenangan-kenangan saya di MRSM Kuantan dulu. Cara hidup mereka tak ubah langsung dengan cara hidup MRSM. Masih ada dewan makan, tak perlu beli makanan sendiri-sendiri. Dewan makannya juga masih kekal dengan nama 'Dewan Selera'. Dan... makan masih 6 kali sehari. Dengan setiap kalinya hanya perlu beratur dan tadah lauk sebelum dapat makan :)

Dobi pun bukan kena bayar setiap kali nak guna. Tapi dah dibayar sekali semua. Cuma, buat masa sekarang, mungkin perlu 'taja' diri sendiri sebelum dibayar semula oleh penaja sama ada Felda, JPA atau Petronas.

Ini kali pertama Fahmi berjauhan dengan famili. Sebelum ini dia di asrama juga. Tapi dekat saja. Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kuantan [SBPIK] di Indera Mahkota. Jika perlukan duit, hanya telefon dan akan ada yang menghantar [macam saya semasa di MRSM Kuantan juga dulu :p ]. Kolej ini, sama seperti di MRSM, belum ada kemudahan ATM dalam kawasan mereka. Masih perlu keluar ke pekan jika perlu dapatkan duit.

Sekarang, Fahmi agak jauh, malah, tempoh perjalanannya lebih lama daripada Kuantan-UIA Gombak. Belum pun tahu macam mana dan di mana nak dapatkan bas ekspes untuk pulang. Tapi Fahmi jenis yang tahu bawa diri. InsyaALLAH, sekejap saja akan dapat sesuaikan diri dengan persekitaran.

Yang paling membanggakan, rutin harian bangun pagi dan mengaji yang diperoleh dari SBPIK tak langsung ditinggalkan walau dah 7 bulan terperap di rumah sejak tamat SPM lepas. Agaknya, disiplin ini juga penyumbang keputusan cemerlangnya dalam SPM.

Sampai ke rumah malam semalam, Amir, adik kami kata, "Sedihlah..."

"Sebab Abang Mi dah tak ada?" saya tolong jawab.

"Mesej la Abang Mi kata kita dah sampai," pujuk abah.

Agaknya, waktu saya nak pulang ke UIA dulu, begini juga lebih kurang dialognya. Sebab abah selalu mesej tanya sama ada saya dah sampai atau belum. Amir yang tanya katanya. Amir, Amir.. :)

Lagi 2 tahun, Fahmi akan catat sejarah baru dalam keluarga. Ke oversea. InsyaALLAH. Amin!

3 comments:

senior KMB (06/08) said...

hey, bagus semangat tu! all the best for ur entire IB experience!! =)

lg sorg senior kmb (06/08)... said...

all the best to u...kekalkn smgt tu selama 2 thn...jgn trpengaruh dgn benda2 lain....
good luck!!!

ibnutoha said...

lagi seorang senior kmb (06/08)..
byk betul budak kmb..
huhu..
btul2.. usaha dan follow the flow..
jgn main je.. family letakkan harapan tinggi tu..#
sy xpernah masuk mrsm..
kmb membawa perubahan paling besar dalam sejarah hidup saya..
dari seorang mat rempit kepada seorang pemimpin.
dengar2 surau semakin cantik dan akan ada kolam renang saiz olimpik?