Thursday, September 09, 2010

visi AJL

Ada beberapa perkara yang membuatkan saya suka memandu lama sendiri. Antaranya, saya boleh pasang radio kuat-kuat dan menyanyi sampai tak dengar suara sendiri. Mana ada tempat lain yang boleh melalak puas-puas macam tu kan?

Satu lagi, bila bersendiri dan tak ada perkara lain yang boleh dibuat (selain memandu), dengan dendangan lagu, saya akan terfikirkan banyak perkara. Sama ada untuk muhasabah diri atau cipta visi.

Masa tiba di kawasan yang tak dapat isyarat radio, saya pasang album Bumi Akhir Usia.

Dengar saja lagu pertama, Muhammad the Arrival, tiba-tiba rasa.. "Bagusnya, boleh selawat pada Nabi dengan lagu." Lagu rock pula tu. Rancak dan semangat.

Saya tekan butang "repeat". Dalam 18 kali jugalah ulang dengar (dan melalak). Oh, ini mungkin fakta kurang tepat.

Tiba-tiba terbayang lagu ini dimainkan semasa Mirwana naik ke pentas Anugerah Juara Lagu (AJL).

"Muhammad. Rasulullah. Muhammad. Habiballah."

Bayangkan bagaimana heningnya keadaan di auditorium (? bergantung pada di mana tempatnya nanti) pada masa itu. Laungan selawat ke atas Nabi Muhammad bergema menaikkan roma.

Manusia paling agung. Dan manusia paling benar. Mewakili seluruh realiti alam. Mengejutkan pendengar dari lamunan hiburan duniawi.

Dan bagi kita yang memang dah selalu dengar Muhammad the Arrival pastinya akan timbul rasa lain. Rasa bangga. Selawat berkumandang, bergema didengari lautan manusia. Dalam auditorium juga di rumah yang sedang menonton. Oh, AJL. Boleh dibilang berapa banyak rumah yang televisyennya tidak dipasang AJL.

Dan. Itu lagu Mirwana. Lagu nasyid. Lagu yang bawa mesej Islam. Mirwana, betapa usaha, susah payahmu telah membawamu ke sini.

Mirwana dan Hujan bawa lagu Tika Masanya. Yang masih belum pernah dengar terlopong. Sudahlah dikejutkan dengan selawat rock. Hujan terlibat sekali dengan lagu artis ini pula tu.

"Hayya ala assolah. Hayya ala alfalah."

Pada malam itu, Mirwana sudah cukup dikenali.

Penyokong-penyokong Mirwana ada dalam auditorium. Dengan sepanduk dan tshirt seragam Mirwana, mereka beri semangat dan motivasi pada Mirwana yang julung-julung kali berdiri di pentas AJL. Penyokong Mirwana ini pasti sangat dihargai.

Mereka tak kisah pun jika tak dapat tempat dalam auditorium. Bukan mudah mahu rebut tiket dengan ribuan penonton dari kalangan selebriti dan penyokong-penyokong dan peminat-peminat selebriti lain itu untuk majlis berprestij dan dinanti ini.

Asal saja dipasang layar untuk tayangan secara langsung AJL kepada mereka yang tidak berpeluang masuk. Dan asal saja Mirwana tahu yang mereka sentiasa ada untuk menyokong Mirwana dan perjuangannya.

Semua sedang tunggu keputusan. Juara lagukah Tika Masanya?

Mirwana kini makin dikenali ramai. Mirwana sedang jadi fenomena. Juga salah satu visi saya dahulu. Fenomena Mirwana. Jadi sebutan dan ikutan.

Dengan visi, kita akan sentiasa mengarah pada mencapainya. Mari, sama-sama kita bantu Mirwana capai visi ini. Undian kalian dalam carta Muzik-Muzik 25 sangat diperlukan.



Tika Masanya. Bertahanlah!

Tiba di destinasi, saya senyum sendiri. Lusa mahu raya, dan saya masih bujang. Tapi saya dapat visi ini. Bukan yang berkenaan Aidilfitri atau pernikahan.

Maka, ini yang akan saya usaha.

No comments: