Tuesday, October 12, 2010

ingati diri

Mirwana berjaya ke tahap ini bukan kerana inginkan kemasyhuran. Tetapi mereka ingin kongsikan luahan dalam seni bersama orang ramai. Mereka cuba setiap jalan yang ada untuk menerobos sempadan-sempadan yang terbina atas karya-karya dakwah.

Mirwana tidak perjuangkan genre. Mereka perjuangkan mesej kesejahteraan sejagat yang dibawa dalam lagu-lagu mereka. Sebab itu, mereka tidak takut untuk melakukan sebarang percubaan jenis muzik. Asal saja mereka dapat kongsi minat bersama semua.

Dan sejak belasan tahun lalu, Mirwana tak pernah terus berhenti, walau sebesar mana dugaan dan ujian yang diberi Tuhan.

Atas semangat yang dipertonton, saya terfikir. Itu bidang mereka. Bidang muzik. Bukan bidang saya. Saya cuma berminat membantu. Itupun semangat saya yang suka menyumbang pada sesiapa yang memerlukan. Terutama yang sedang berjuang di jalan Tuhan.

Saya pernah jumpa bidang saya. Saya suka menulis. Saya perlu ingat itulah diri saya. Itulah yang perlu saya perbuat untuk menyumbang dalam usaha menyebarkan ayat-ayat Tuhan dan RasulNya. Terima kasih kepada saudara Firdaus Khairi yang mengingatkan saya tentang sesuatu yang penting yang saya sudah hampir lupa.

(Sekian banyak menaip perkataan Mirwana, mahu menaip mira untuk mirakimura.blogspot.com pun asyik tertaip mirwa...)

Atas sokongan persekitaran pada waktu itu, saya pernah berjaya.

Namun sekarang saya berhenti. Bukan sudah tidak minat, tapi tidak punya semangat, inspirasi dan persekitaran yang sesuai. Saya tak sangka masih ada yang mengharapkan saya terus menulis dan berkarya dalam penulisan. Saya pernah jadi sumber inspirasi mereka.

Saya kurang pasti bagaimana untuk mencari yang hilang itu semula. Perlu sambung belajar di Taman Ilmu dan Budikah? Atau perlu berbahagia dahulu bersama keluarga?

Jika itu yang saya tunggu, saya sebenarnya hanya beralasan dan menunda-nunda masa mencapai kepuasan diri dan saham terbesar untuk kebaikan diri sendiri di sana.

Sedangkan kita semua tak punya cukup masa untuk berselesa-selesa. Kita sudah berada di zon keempat daripada lima zon zaman utusan terakhir, Nabi Muhammad. Dan tak ada lagi zon selepas itu...

Tuhan, berikanlah kami semua kekuatan mengingati hikmah dan memperguna motif penciptaan diri dalam memperjuangkan agamaMu, Ya ALLAH..

No comments: