Sunday, January 13, 2008

kepulangan

Alhamdulillah, mak abah dah selamat sampai ke Malaysia Isnin lepas dan di Kuantan sehari selepas itu. Memang banyak buah tangan yang dibawa pulang. Bukan hanya untuk ahli rumah ini, tapi juga untuk seluruh sanak-saudara serta sahabat-sahabat sekerja di pejabat.



Bila mereka dah pulang, terasa ringan sangat bebanan di bahu sehinggakan terasa tempoh 40 hari dengan ketiadaan mereka itu hanya seperti mimpi satu malam. Seolah-olah tak pernah berlaku.

Apa-apapun, dah ada pengalamanlah jadi suri rumahtangga sepenuh masa. Bukan ibu tunggal. Sebab ibu tunggal terpaksa berkerja juga mencari nafkah untuk keluarga. Kami dah dibekalkan dengan terlebih cukup wang untuk kegunaan sendiri sepanjang tempoh tu.

Tapi dengan saya sebagai 'Bendahari', jangan harap wang tu dapat dibelanjakan sewenang-wenangnya. Semuanya digunakan cukup-cukup untuk mandiri kami, termasuk bayar segala jenis bil, buku dan yuran persekolah adik-adik yang bertiga tu.

Menguruskan rumah memang perkara yang menyeronokkan. Agaknya sebab dapat keluar peluh. Ilmu memasak pun dah adalah sikit-sikit [terima kasih mak dan Along! :p ]. Yang lain biasa saja. Kemas rumah, menyapu dan mop, basuh dan lipat kain.

Ada adik kedua, Fahmi yang sedang tunggu keputusan SPM pun membantu juga. Ke kedai jadi kadang-kadang saja bila terlalu banyak barang dapur yang nak dibeli, tak mahu Fahmi yang belum berpengalaman tersalah beli. Setakat beli roti, telur dan surat khabar tu memang dah jadi rutin harian dia. Kerja menghantar dan menjemput Ayuni dan Aliah pergi dan pulang dari sekolah pun jadi tugas dia.

Peluang ni datang bukan selalu. Dari pengalaman tu, memanglah sangat membantu untuk buat yang lebih baik lepas ni. Memandangkan saya masih lagi pegang status surirumah tu sekarang :p

Maaf dah lama berdiam. Sibuk dan penat jadi ALASAN untuk saya berhenti menulis seketika :p

No comments: