Thursday, November 06, 2008

hasil menulis dan minat

Alhamdulillah, ada lagi rezeki. Hasil tulisan saya masuk lagi dalam Dewan Siswa. Sebelum ini cerpen dalam Dewan Siswa September, kali ini artikel dalam ruangan Misteri Dalam Sains Dewan Siswa November bertajuk: "Hitam dan Putih. Adakah Warna?"



(Terima kasih kepada Firdaus Ariff sebab beritahu semalam. Tahu lebih awal daripada saya!)

***


Kadang-kadang, bila fikirkan masa depan, kita buat perancangan. Perancangan masa depan yang perlukan sangat banyak wang.

Tapi bila kita pandang kita yang sekarang, pun perlu banyak wang juga. Untuk keperluan sendiri dan keluarga. Yalah, dah bekerja, takkan tak sumbang apa-apa?

Kita tertekan, sebab kita makan gaji. Duit masuk sebulan sekali. Dan tiap-tiap bulan tu bukan banyak pun.

Dah tau tekanan orang yang bekerja berbanding semasa belajar?

Masa belajar dulu, kita cari duit bukan sebab keperluan, tapi lebih pada kemudahan. Kita ada PTPTN. Atau biasiswa. Kalau tidak pun, masih bawah tanggungan FAMA. Jadi, kita buat duit semasa belajar itu tanpa tekanan. Minda lapang. Nampak jelas konsep 'duit ada di mana-mana' tu.

Bila dah masuk alam bekerja, minda tertutup oleh tekanan. Bila kita buka balik, kita akan nampak balik konsep 'duit ada di mana-mana'.

Macam mana kita buat dahulu, itulah juga yang dapat kita buat sekarang. Saya tak cakap pasal bisnes saja. Sebab bila sebut pasal bisnes, mungkin market semasa bekerja dah kurang berbanding masa belajar dahulu. Keperluannya pun dah lain.

Saya bercakap pasal bagaimana untuk memanipulasi minat untuk jadi duit.

Kata bos saya, dia ada minat. Minat tu taklah termasuk dalam bisnes yang beliau buat sekarang. Minat tu tak mendatangkan duit padanya.

Saya tak berapa setuju. Bagi saya, asal ada minat, pasti ada peluang yang boleh kita cari, supaya minat itu boleh beri kita wang juga!

Bos kecil saya sekarang dah dapat. Beliau minat bidang fotografi. Dan beliau dah dapat peluang buat duit dengan fotografi minggu lepas. Jadi jurukamera majlis perkahwinan. 2 sekali pada hujung minggu.

Dan saya memang minat menulis. Di sekolah saya memang suka subjek BM2-Penulisan (Subjek lain pun minat juga). Minat tu ada sampai sekarang (Mungkin diwarisi dari abah. Atau paman Jit).

Bila saya tau saya minat menulis, dan saya juga perlukan duit, maka saya cari macam mana menulis itu dapat beri saya duit. Saya tulis buku dan artikel. Saya baru bermula, dan saya berpuas hati dengan hasil yang saya dapat.

(Sememangnya setiap hasil karya yang tersiar memberikan saya motivasi untuk terus menulis!)

Rezeki Tuhan ada di mana-mana. Asal saja kita berfikir, berusaha dan berdoa, pasti Tuhan tunjukkan jalan.

No comments: