Monday, July 06, 2009

kembali

Sesungguhnya saya dah lama tak cuba mendekatkan diri dengan Tuhan.

Ternyata Dia masih sayangkan saya.

Habis kelas aerobik, saya menumpang kereta Kak Sal untuk pulang ke rumah. Kak Sal yang saya ceritakan punya fikrah yang sama dengan saya (sekurang-kurangnya dengan saya yang dulu). Kami berkenalan ketika sama-sama ke Kursus Pengurusan Islam bulan 1 lepas.

Kata Kak Sal, "Mira, bulan 8 ni kita start jemaah nak?"

Saya tertegun. "Hah?" Dan terpukul.

"Akak rasa nak mula puasa. Dah bulan Rejab nak masuk Sya'ban dah ni. Akak dah lama tak puasa. Sekarang duduk di rumah sorang-sorang berdebar je. Rasa banyak sangat dosa." Kak Sal cakap pelan, tapi saya dapat tangkap. Cuma tak tercapai emosinya. Sebab saya yang lebih tertimpa emosi.

Saya tak ambil kisah pun sekarang bulan berapa. Yang saya tahu, tak lama lagi akan masuk bulan puasa. Bila puasa, kelas aerobik pasti tak ada. Takat tu saja.

"Akak tak tau lah. Rasa nak mula puasa lepas habis pertandingan nanti. Tapi ada kelas aerobik lagi."

"Alah, sebelum ni pun Kak Sal puasa, ke kelas aerobik juga kan?" Saya sedapkan hatinya. Dan selindung debar sendiri.

Dia senyum.

"Nanti tengoklah macam mana. Habis aerobik, akak ke rumah Mira, kita jemaah di masjid."

Subhanallah. Mulianya hati Kak Sal. Sedang saya yang baru saja meninggalkan tarbiah UIA dah lupa segala. Bawa diri tanpa bawa sekali amalan-amalannya. Terasa diri sangat jahat dan lemah tanpa sahabat yang sudi mengingatkan.

Bual yang sebentar. Tapi cukuplah untuk memukul saya sekuat-kuatnya. Alhamdulillah, Tuhan masih sayangkan saya.

Saya yang terpilih.

"Dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang."

P/S: Saya sudah ada telefon yang ada radio (Ya, saya tahu, lewat). Tapi saya langsung dah tak ingat untuk tunggu Carta Nasyid IKIMFM yang dulunya setiap Jumaat jam 10 malam. Dalela, adakah kamu masih mengikutinya?)

4 comments:

NorziatiMR said...

Masih ada jalan ke pangkuan

:-)

nuratikahseman said...

jika akak ajak join usrah nk tak?

mira said...

eh kak atikah. tak perasan komen yang ni. usrah apa ya?

innerinspiration said...

biasalah manusia kan. ada masanya terleka dan terlalai. dan ada masanya kita kembali kepada fitrah agama kita..