Friday, May 07, 2004

Rahsia dalam Percintaan (5 Mei 2004)

Buenos! Komois taus te?



DUA INSAN

Bila kausenyum kugembira
Bila kausedih kumenangis
Bagaikan taman rindukan kembang
Kurindu padamu oh sayang

Ke mana saja kau berada
Ku kan tetap bersamamu
Walaupun jasadmu jauh
Namun hatimu dekat selalu

Walau kini halangan menimpa
Kerna cinta ada kutetap setia
Hanya dikau dan asmara
Membuat diriku bagai dalam syurga

Biar masa berganti masa
Biarpun musim berubah
Telah kunyatakan padamu oh sayang
Hanya kuasa Tuhan dapat memisahkan

Jika kautanya pada rembulan
Mengapa cahya berseri-seri
Nanti jawabnya kepadamu
Kerna dikau cinta padaku

Kupersembahkan kepadamu
Sekuntum bunga mawar merah
Kau terima sambil tersenyum
Kerna dikau cinta padaku

Bila saja halangan menimpa
Kerna cinta ada kutetap setia
Hanya dikau dan asmara
Membuat diriku bagai dalam syurga

Dua insan sedang bercinta
Dua insan berjanji setia
Telah kukatakan padamu oh sayang
Hanya kuasa Tuhan dapat memisahkan
Senoritas

Maria Clara. Cintanya cinta tulus. Cinta suci. Sekali dia mencintai, hanya itulah yang kekal, tiada yang lain. Bukan memaksa pada pendirian, tetapi itulah perasaan, itulah hatinya. Tiada pintu lagi dibuka untuk insan kedua.

Barbara. Cintanya cinta dominan. Terlalu obses. Tertutup mata kemanusiaan. Terbuka mata ketamakan. Jika bukan dia yang berupaya mencuri hati, yang lain tidak mungkin akan berpeluang. Jangan kaumimpi!

Yenesia. Cintanya memang asli. Tetapi dilempar pada yang salah. Yang sudah terisi. Yang sudah berpunya. Sehingga akhirnya dia mengalah...

Victoria. Cintanya bukan pada rupa atau usia. Sekalipun dihina kerana dikata mencari yang muda, hanya pada insan yang satu itulah kegembiraannya bercambah.

Andrea. Sering tertipu kerana cinta. Keliru dengan definisi sebenar cinta. Mencari dan mencuba. Seringkali kalah dengan yang tidak tahu menghargai ketulusan hati seorang wanita.

Senoras

Carlos Raul. Cintanya sudah ada. Yang sempurna, yang betul² padan dengan jiwanya. Hairan, demi material, sanggup beralih. Kelamlah segala²nya. Kekasih yang setia menjadi korban. Mempergunakan hati wanita yang umpama kerak nasi!

Lisandro. Cintanya seperti Maria Clara. Wujud hanya pada yang satu. Rasionalnya tetap ada. Maksud cinta memang didalami. Penerimaan terhadap yang disayangi adalah seadanya. Jika dia bukan yang terbaik, dia akan melepaskan cintanya pada yang lebih baik. Demi kebahagiaan yang dikasihi.

Braulio. Cinta mampu memusingkan dunia. Daripada sejahat² manusia bertukar seratus lapan puluh darjah. Cintalah yang suci. Cintalah yang agung. Dan cintalah kocek Doraemon!

Ricardo Sandoval. Wanita cuma ibarat baju. Bertukar² sesuka hati. Apabila sudah terurai kelemahan dicampak saja dibuat serbet. Mengakui lelaki memang tidak pernah dapat setia pada yang satu.


Rasa apakah ini?

Apabila di hadapan mata, rasa terusik dengan yang bersamanya. Seperti hendak menggantikan tempat gandingan itu. Seperti mahu bersamanya setiap ketika, setiap detik, setiap saat. Berbicara... atau setidak²nya mendengar suaranya.

Jauh selangkah, rasa rindu menebal. Tidak keruan. Gelisah. Lemah. Lemas. Mahu menjerit meminta dibantu. Tetapi, tiada kata² mampu terucap. Apa yang patut dikata? Apa yang patut diminta? Hadirlah penawar! Datanglah kepadaku! Datanglah...

Kembali ke norma, tingkah pasti canggung. Di mana² saja pasti terdampar wajah dan kenangan. Hati terusik lagi. Sedih, pilu... Apa khabarnya? Di mana dia? Apa yang dilakukannya? Siapa yang diingatinya? Rasakah dia seperti apa yang hati ini rasakan?

Betapa lega dan gembiranya menerima perutusan itu. Cuma sepotong ayat. Yang bermakna kajangan nyawa. Hari ini berbunga ceria. Senyum ini tidak pernah lekang. Langkah ini bagai tidak berpijak. Air mata hangat penyubur rasa. Rasa suci dari nurani...

Lama terasa diri diabai. Ah, mungkin sudah dilupa. Atau sendiri yang melupakannya? Melupakan segala rasa yang pernah hadir? Mengapa tidak ego dibuang jauh demi dia yang pernah merajai hati? Atau memang itu cuma serpihan dari jutaan rasa yang sama pewarna kehidupan? Langsung tidak dihargai...

Kalian pernah rasa? :)

Rasa² sebegini sememangnya membuat seseorang lupa diri. Dimensi yang membutakan mata kata Dian Sastrowardoyo. Seperti hati telah mula berkata². Kononnya lahir atas nama CINTA. Yakinkah? Benar² yakinkah? Dari rusuk diakah diri ini dijadikan? Ada bukti biologi?

Tak. Takkan pernah ada jawapannya. Hidup ini adalah satu perjudian. Jika benarlah dia jodohnya, maka bersamanyalah kita sepanjang hayat. Sama ada di mata atau di hati. Jika bukan, anggap saja ini dugaan. Ujian. Untuk meningkatkan keyakinan. Untuk menaiktarafkan keimanan. Kerana Allah sayangkan kita. Tidak mahu kita mudah leka. Cepat lupa. Lekas lalai.

Tapi, usahlah terbawa². Kerana PERCINTAAN cuma sebahagian rencah asam garam hidup. Banyak lagi yang perlu lebih² diambil perhatian. Seperti SAYANG. Sayang keluarga, sayang rakan², sayang para pendidik, syang agama, sayang negara. Dengan sayang, wujudlah harmoni, tiada yang akan dimusuhi. Mengapa harus bersengketa sedang manusia lahir atas nama kasih sayang?

Dengan sayang, semua kerja menjadi. Dengan sayang, syaitan segera tertewas. Dengan sayang, tiada lagi ragu² dan syak wasangka. Dengan sayang diri akan disayangi...

Harga SAYANG kadangkala lebih bernilai daripada CINTA.

No comments: