Wednesday, May 26, 2004

Maaf (25 Mei 2004)

Lembing paling tajam seorang yang pendiam bukan sifat diamnya (kerana ia menjadi senjata bagi yang peramah) adalah mulutnya. Untuk yang mendengar dan untuk dirinya sendiri.

Untuk diri sendiri, sudah tentu kerana rasa bersalah akibat terlepas cakap.

Saya mesti ada buat salah. Jika tak, mana mungkin ada yang bermasam muka... Marah -- kata kerja transitif. Ada objek. Takkan, tiba² saja naik angin, kecil hati.

Memang, saya sensitif. Jangan risau. Saya tahu ramai yang tak sanggup marah. Sebab objeknya adalah 'saya'. Tapi saya kena belajar atasinya. Kalian kenalah ajar saya supaya kuatkan hati. Supaya lebih mudah hadapi cabaran yang lebit ruwet nanti. Saya ni manja sangat...

Saya nak minta maaf kepada semua yang pernah terasa dengan kata² atau tulisan saya yang tak sempat berfikir sebelum terluah. Pernah, sedang, dan akan. Kadangkala saya tak sedar. Tapi, dosanya tetap ada. Memang susah apabila dihantui rasa bersalah. Lagi lama daripada dihantui pontianak. Maaf ya? Saya memang tak sengaja. Saya ni baru nak belajar bertutur :)

Maaf. Maaf. Maaf!

No comments: