Saturday, April 30, 2005

di mana sebenarnya aku...?

Pernah hati ini terguris
Dengan fitnah dan tohmahan menghiris
Sehingga terasa diri ini hina
Kerna tiada siapa yang sudi membela

Kutabahkan hatiku harungi hidup
Biarpun tiada siapa yang menemani
Keseorangan aku di laluan sepi
Ditinggalkan mereka yang kupercayai

Namun kutahu ada hikmahnya
Setiap segala yang menimpa diri
Kuserahkan segala pada-Mu Tuhan
Yang berkuasa jua mencipta
Kerana Engkau Maha Mengetahui
Segala apa yang terbuku di hati

Ya ALLAH tidakku terdaya lagi
Menahan dugaan yang mencabar ini
Terasa bagai noktah telah kutemui
Mengakhiri segala yang telah kumulai

Ya ALLAH Engkau lindungilah aku
Bekalkanlah daku dengan limpahan iman
Agar tabahku menghadapi dugaan
Agar tidakku terhenti di pertengahan

Kini di sini aku berdiri
Bersama harapan yang tulus suci
Agar terbitlah kembali mentari pagi
Setelah malamku berkalut benci



Longlai aku membuka notepad. Sebutir demi sebutir aksara-aksara papan kekunci aku taipkan agar ia menjadi bait-bait perkataan yang bisa memberi tamsilan telus hati dan rasa ini.

Aku terpaku. Lama. Melihat saja buku-buku yang baru dibeli dari Pesta Buku PWTC tadi. Senyum. Semuanya buku PTS. Betapa sayangnya aku pada mereka yang beri peluang menampilkan bakat dan hasrat aku pada dunia...

Terima kasih semua...

Negro akan selamanya dikenali sebagai negro. Walau dah bertukar wajah seperti Michael Jackson, negro itu masih negro. Biarlah betapa keras dia mencuba menyesuaikan diri dengan masyarakat orang putih itu kononya untuk memperbaiki kualiti diri, mereka tetap memandangnya LAIN...

Ya, yang penting hati. Itu kata Deja Moss. Yang kita tahu tak boleh dipakai terutamanya oleh dia yang tak sepenuhnya mengikut galur Islam. Islam pun ada sebut pancaran kesucian hati ditampilkan pada penampilan luarannya.

Betapa rendahnya aku di kalangan manusia...

Sesungguhnya ingin kukunci mulut-mulut mereka. Biar diam semuanya! Tapi aku tahu, jiwa mereka bebas, jiwa kita bebas, kata seorang watak dalam Muhammad Utusan Terakhir [aku pun lupa namanya]. Oleh itu, amatlah tak puas hatinya aku apabila tak tahu apa yang mereka fikirkan...

Apa yang mereka fikir?

Secara motivasinya, orang akan bidas semula. Apa yang dipeduli kata orang? Cukuplah sekadar kau tahu yang kau tak buat benda salah!

Silap, kau tak tahu kesan psikologinya pada aku kawan. Optimistik aku merudum jatuh!

Benar-benar layakkah aku untuk berdakwah, sedang menjadi yang didakwah pun gagal...

Come on, besar sangat ke ketidaksempurnaan kau tu sampai kau down teruk macam ni?

Besar, sebab ia melibatkan dunia penulisan aku. Bagaimana kira mahu menulis berkenaan cekal sedang aku sendiri... cekal ke? Sampai jadi tak yakin diri?

Hingga aku terdetik, mudahnya menjadi lelaki. Pakai sikit pun dah tutup aurat. Jarang untuk orang komen apa lagi. Payahnya menjadi perempuan, dah tutup lengkap masih dikata tak cukup labuh...

Kenapa harus dibeza-bezakan aku dengan mereka yang bertudung labuh? Aku pun ada hati. Aku pun perlu orang untuk menyayangiku. Aku bukan robot!

[Sebenarnya jika ada pilihan memang pun hendak jadi seperti robot. Biar hidup tanpa perasaan. Tak perlu lagi mengorbankan gembira dan air mata]

Payah juga nak bersahabat dengan budak baik UIA ni... :)


Pedih...

Pilu...

Sunyi...

ALLAH, aku tak upaya memujuk diri lagi, berbaik sangka pada diri sendiri dan orang lain yang sedaya upaya kuwujudkan jalinan murni persahabatan itu. Aku perlu orang lain menyokong aku supaya tak terus rebah tersembam ke lantaian inferiority complex.

Mungkin sebab tu, aku selalu nampak diri bersama Prince Charming yang mampu memberi senyum dan tenaga, menjadi mulut untukku berkata kepada mereka, "Tolong jangan ganggu Mira lagi."

Atau yang sebenarnya aku memang perlu pada hipokrasi?

Satu saja penawar yang aku ada: ALLAH, di mana maqamku di sisi-MU?

No comments: