Thursday, April 21, 2005

kotw

Hari ketiga bersama dengan kumpulan Special Task Kids of the World.

Tiba-tiba aku terasa bersemangat untuk bersembang, walau apabila kami ditinggalkan oleh Headcom dan 'Headcomah' untuk mesyuarat bersama Main Board.

Nak tahu apa yang aku rasa?

Menguasai atau menjadi suara majoriti untuk kumpulan tudung labuh [yep, aku bersama kumpulan ini lagi] lebih mudah berbanding kumpulan biasa, kumpulan aku.

Kenapa ya?

Mungkin,

Satu, mereka tak banyak cakap perkara 'dunia' yang kebanyakannya aku tak tahu, dan hanya tahu melalui cerita-cerita 'kumpulan aku'. Melalui cerita-cerita yang aku bawa walau tak banyak, mereka dapat beri aku jawapan untuk mengaitkannya dengan fikrah Islamiah, bukan sekadar logik akal dan logik dunia. Dan aku puas dalam diskusi itu.

Sebab seperti yang selalu aku uar-uarkan, hormat itu lebih pada mereka yang faham Islam, dan, faham Islam tak semestinya dengan bertudung labih, malah lebih dari itu! Kalaulah kalian faham...

Benar kata Kak Yong, Islam bukan hanya untuk mereka yang faham Islam, kerja hidayah dan kesedaran itu hak ALLAH.

Dua, mereka tak memperlekeh kata-kata aku, mungkin sebab mereka tahu, ide dan pemikiran aku lain, sebab hanya aku seorang perempuan yang pakai seluar kebanyakan masa. Mereka siqah, baju kurung saja... :) Dan, seperti biasa, jurusan aku tak sama dengan mereka.

Eh, tapi memang betul! Aku rasa seronok dapat bertukar cerita dengan rakan-rakan dari jurusan Arts [mungkin sebab aku pun berjiwa sastera]. Mula dari semester pertama di sini apabila ditempatkan sebilik dengan Dalela jurusan HS.

Sebab aku anggap mereka sebagai ustazah aku, merekalah yang mengelakkan hati ditumbuhi setompok titik hitam apabila tak mendengar tazkirah untuk 3 hari.

Luasnya dunia, banyaknya cerita!

[Tak patut betul mengecilkan minda berfikir mengenai masalah sendiri yang tak sudah-sudah. Masalah yang tak sudah sebab kita tak mahu menyudahkannya]

# Hakikatnya bahgia itu adalah ketenangan, bila hati mengingati Tuhan...

No comments: