Monday, May 02, 2005

pesta ilmu

Membaca

"Tak ada beza antara orang yang TAK TAHU membaca dengan orang yang TAK MAHU membaca. Jadi, bacalah..."

Terima kasih banyak abang Fadzli. Kata-kata ini benar terkena batang hidung sendiri :)

Apa guna celik huruf tapi tak mempergunakannya?

Sama juga dengan yang selau aku sebut, apa guna ada ilmu tapi tak mengamalkannya?

Jadi, membaca bukan satu pilihan untuk mereka yang mahu maju.

Bukan seperti hobi yang hanya melekap pada yang meminati, membaca adalah satu keperluan dalam berilmu. Dan hanya ilmu mampu mengangkat martabat seseorang.

Kata Luqman al-Hakim: Ilmu mampu mengangkat kedudukan orang miskin pada taraf raja-raja.


Pergantungan

Bersembang dengan Nud's, kartunis Gila-Gila [teringat kata ayah Chik waktu kecil-kecil dahulu: Hey, don't read that la, you'll become crazy-crazy :) -- hoho, dah dapat dari KEMPRIT yang tak apa menjadi gila-gila asal saja tak dikata gila :) ], terpanggil lagi seru berfikir.

Nud's kata apabila beliau cuba bekerja sendiri, baru terasa betapa pergantungan pada Yang Maha Esa itu sangat perlu, kerana cara hidup begitu sentiasa berhadapan dengan risiko.

Lain benar rasanya apabila bekerja dengan manusia lain, tak pernah risau kerana rezeki akan sentiasa hadir bulan-bulan. Sentiasa rasa selamat kerana tak pernah teringat yang rezeki itu sebenarnya datang dari Tuhan, bukan bos.


"Korang sedap-sedapla baca benda lawak, kami ni bagai nak mati fikir jenaka!"

"Habis, selalunya macam mana korang cari ide melukis?"

"Dalam tahajjud, mintalah pada ALLAH..."

Dan aku seperti biasa paling ke dalam diri. Ah, malunya!

Senyum. Kerana walau rasa betapa sendirinya dan tak-bergantung-pada-siapa-siapanya aku ini, tapi masih sentiasa rasa selamat.

Kerana tak pernah risaukan masa hadapan. Terima saja apa yang hadir sekarang, dan teruskan perjuangan di medan 'sistem maklumat' [universiti la].

Sentiasa ingatkah aku pada DIA?


Future Minded

Ramainya sahabat-sahabat aku yang dah nampak ke mana arah tujunya mereka 10 tahun akan datang. Semua telah mula usaha dari sekarang.

Aku? Apa yang aku dah buat? Heh, sedang masa depan aku pun tak ternampak lagi, sebab aku tak pernah cuba berangan-angan. Paling lama yang mampu dirancang pun tahun depan saja...

Ish, malulah Mira...

Tapi itulah. Aku cuma tahu pentingkan waktu sekarang, fikir untuk jangkamasa pendek, kerana aku masih rasa akan selamat dengan keadaan sekarang. Tiada pelaburan jaminan langsung.

Penulis blog masih orang biasa. Tak semestinya kami hebat-hebat semuanya hanya kerana ada kelebihan menulis dan berfikir merenung hikmah.

Walau kadang-kadang terasa juga tanggungjawab memberi 0.0001 peratus itu seperti kata abang Fauzul, hati kecil mengharap pembaca faham akan gunanya satu-satu blog berdasarkan niat menulis seseorang individu sendiri.

Menyampaikan intipati. Meluahkan rasa hati. Dan itu, tak semestinya yang bagus-bagus saja.

Kerana penulis ialah manusia.


Persahabatan

Melewati medan ilmu dan fikir bersama sahabat tersayang menjadi satu kepuasan tak terkata. Bercerita dan mendengar, menyatukan hati-hati, mewujudkan rasa mempunyai dan dipunyai.

Di kanan kiri, sekalian manusia rakus berebutkan ilmu. Mereka dahaga, mereka haus... Kasihan... Kasihan umat akhir zaman...

Walau dalam kelam hati, cahaya gemerlap persahabatan menggamit kedamaian dan kelegaan. Menghapus keraguan bahawa sebenarnya dalam juang ini, aku tak bersendiri!

"Pada jihad yang kami pilih dan pada cinta yang makin membenih...

Terima kasih sahabat!

No comments: