Monday, July 18, 2005

jadilah buldozer!

Cikgu Senu, pensyarah Bahasa Melayu UIA merangkap pengurus Program Jatidiri dan Kecemerlangan Akademik semester 1 2005/2006 kata:

"Luka di tangan nampak berdarah, luka di hati... buat² tak tahu sajalah!"

Berderai tawa para komiti dan fasi.

Tapi bukan aku. Cuma senyum mengiya.

Aku ini berhati kecil. Mereka kata, Program Coordinator kena berhati besar. Cekal dan tabah hadapi cakap² tak puas hati terutamanya daripada biro yang berkaitan secara langsung dengan program, D&I dan Prep&Tech.

Semua perubahan saat² akhir bukan salah kami. Kita semua sekadar merancang bukan?

Nasib juga aku ni bukan Headcomm atau Assistant Headcomm.

Tapi, itu bukan poinnya. Berbalik pada kata² Cikgu Senu tadi, macam mana ya nak latih diri untuk berhati besar? Sebab, hidup ini satu pilihan. Jadi, segala²nya bergantung pada kemahuan diri.

Mereka yang pernah ada masalah perhubungan akan gemar cakap pasal perhubungan.
Mereka yang pernah ada masalah pelajaran akan gemar cakap pasal pelajaran.
Mereka yang pernah ada masalah motivasi akan gemar cakap pasal motivasi.

Kita akan lebih belajar daripada kegagalan bukan kejayaan.

Jadi, aku pun menulis, bercerita.

Secara tidak langsung, tulisan dan cerita aku membantu mengawal perlakuan dan percakapan aku. Terutamanya di hadapan mereka yang membaca tulisan aku, mendengar cerita aku.

Inilah juang yang aku pilih untuk membesarkan hati sendiri. Biar nanti, walau tak ada sesiapa di sisi, aku tak lagi susah² pujuk diri. Sebab aku tak perlu pujuk diri pun.

Doakan kejayaan semua. Doakan kesejahteraan semua. Semoga kita tak perlu lagi gusar dan khuatir dengan kerikil² kecil di perjalanan. Lihat saja batu besar itu.

Jadilah buldozer! Rempuh saja! [Petik kata² Ustaz Abdullah, MRSM Kuantan]

:)

# Ingatkan aku.

No comments: