Sunday, October 21, 2007

semester akhir

Semester terakhir saya di sini agak pelik. Bukan sebab terpaksa berada di lab 12 jam sehari, setiap hari [tak termasuk lab ITD]. Tapi sebab subjek-subjek lain yang.. pelik. Semuanya.



Kelas EOP kurang sehari. Walaupun ditambah sejam ke dua hari yang lain, ia cuma teori saja. Praktikalnya, satu waktu kelas tak sampai waktu asalnya pun. Saya tak pula nak komen pasal ni :p Subjek EOP kami agak mudah. Belajar subjek Bahasa Inggeris perkara biasa. Kerjanya pun tak banyak mana dibandingkan dengan subjek ICT sendiri. Pula tu, semua secara berkumpulan.

Subjek IT Security II pula sekali seminggu, sebab lecturer kami, Bro Adli cuma part timer di sini. Pada bulan puasa, kelas diadakan setiap Sabtu. Bulan-bulan lain seperti sekarang, kembali ke Isnin malam. 3 jam sehari. Belajar praktikal pasal security. Mana tak berasap kepala? Tapi lepas tu, tak boleh pula nak aplikasi. Virtual Machine perlu diinstall. Ke dalam laptop 30G dengan RAM 256 ni? Tak mungkin.

Saya tak akan pun major dalam Networking. Tapi kenapa saya ambil subjek ini? Luaskan pengetahuan. Biar tahu sikit-sikit pasal semua bahagian dalam ICT. Semasa ijazah ni, memang payah sikit nak kuasai mana-mana bidang. Jika rajin, boleh belajar sendiri. Jadi, sementara berpeluang, belajar saja asas untuk semua dahulu.

Satu lagi subjek [ya, saya ambil 4 subjek saja semester ini. Subjek-subjek akhir], Algorithm Analysis and Design, AAD. Subjek 3rd level, baru ambil pada sem akhir. Kenapa? Ikut kawan. Last-last, tertinggal. Sebab ini subjek Computer Science [CS]. Dan kawan-kawan yang saya selalu ikut dulu semuanya Information Technology [IT]. Mereka tak perlu ambil subjek ni.

Jadi, dalam kelas, antara 12 orang tu [memang tak ramai], saya seorang pelajar tahun akhir. Walau jenis yang tak ramah, bolehlah juga berkawan dengan adik-adik tu.

Agak terkilan, sebab belajar subjek yang boleh diimplementasi untuk projek akhir tahun [Final Year Project] ni pada saat akhir. Maka, banyaklah info berguna yang saya terlambat tahu. Bak kata Bro Ateef yang menggantikan Bro Salah yang terpaksa pulang ke Iran secara tiba-tiba, subjek ini umpama jantung Computer Science.

Algorithm ialah perkara yang paling penting untuk buat program. Banyak algorithm yang telah terbukti berkesan yang telah tersedia untuk digunakan dalam kes-kes yang hampir sama. Bagi kami yang tak tahu, tak berapa nak tahu atau yang pernah tahu tapi tak ingat, memang rugi jika terpaksa menstrukturkan algorithm sendiri.

Dalam kaedah programming moden yang menggunakan Object Oriented [OO], banyak yang boleh dipakai semula. Kata yang selalu diulang-ulang oleh Prof Jubair dulu: "Do not reinvent the wheel."

Kemuncak pada pembelajaran ijazah semua orang ialah dengan projek akhir tahun mereka. Jadi, di sini saya ingin menjemput semua yang membaca ni untuk hadir beramai-ramai ke:


Tempat: Lab FYP Computer Science [belakang General Lab ICT]
Tarikh: 25 Oktober 2007 [Khamis ni]
Masa: 10 pagi - 1 petang
2 petang - 5.30 petang



Mari beramai-ramai. Mari kita lihat, siapa yang kena! Hehe, kalian yang hadir akan diberi penghormatan untuk mengundi projek yang paling bagus di mata kalian. Undian kalian memang akan dikira sebagai sumbangan kepada markah akhir kami. Jadi, marilah! [baca: undilah Boolean Algebra Toolkit!]

No comments: