Sunday, October 25, 2009

kembara salasilah

Sabtu, 24 Oktober 2009. Saya berpeluang ikut keluarga Kak Ju hantar pengantin ke Bandar Baru Lukut. Pengantin tu ialah anak kakak Cik Emi, suami Kak Ju. Kira anak saudara Kak Ju lah.

Oh, ya. Kak Ju tu pembantu peribadi (PA) Pengarah tempat saya kerja. Boleh kira orang paling pentinglah :)

Ramai orang di rumah Kak Ju. Semua adik-beradik Cik Emi. Wak Baharom, abang Cik Emi, ketua kampung Bukit Tunggal pun ada. Bukit Tunggal tu sebuah kampung di daerah Segamat, kampung mak saya.

Maknanya, yang ada di rumah Kak Ju itu sekampung dengan mak. Cik Emi pun sebaya dengan mak. Malah sekelas lagi masa di Sekolah Kebangsaan Bukit Tunggal.

Jika nak cerita kaitan antara kami, berbelit juga. Saya pun tak fasih sangat. Tapi seingatnya, mak cakap:

- Embah Sukarman, adik kepada Embah Tatar
- Embah Tatar tu ayah Cik Emi
- Embah Piah, isteri Embah Sukarman ialah kakak arwah Embah Ipah, isteri Embah Ran
- Embah Ran tu pula adik arwah embah saya..


Saya dah cakap, memang berbelit. Tapi itulah hubungannya.

Tapi bila orang tanya, saya cuma cakap suami Kak Ju tu kawan sekelas mak di kampung dulu.

Kak Lin, biras Kak Ju, Kak Bakyah, adik ipar Kak Ju, dan Kak Ju :) (Ambil gambar curi)

Alhamdulillah, terisi juga hujung minggu saya. Terima kasih Kak Ju!

Sampai sana, tak sangka pula diberi peluang yang saya ambil sebagai penghormatan untuk mengangkat dulang hantaran. Bila dah angkat, saya jadi salah seorang dari keluarga pengantin perempuan. Walaupun hubungannya jauh sangat.

Seingatnya, inilah kali pertama. Seperti samar-samar pernah atau tak angkat dulang hantaran sebelum ni.

Pengantinnya pun saya tak berapa cam di kampung. Yalah, saya balik kampung pun jarang-jarang. Balik pun bukan jumpa semua orang.

Dan sebenarnya, masih ada masalah nak membahasakan diri mereka. Wak? Bibik? Acik? Kakak? Kata Kak Ju, panggil akak-akak je. Sebab jauh sangat hubungannya.

Bila dengar anak Kak Ju, Farah panggil bibik, bibik, terasa nak panggil juga. Dah di Lukut pun rasa macam di Bukit Tunggal. Makan dengan mereka yang cakap Jawa.

Pengantin dengan ibu bapa. Baru kenal Cik Jariah, kakak Cik Emi.

Tapi bila dah jumpa waris-waris begini, terasa nak berkenalan dengan semua. Manatahu, terjumpa lagi di mana-mana, tak kenal pula. Biasalah, dah generasi ke berapa kampung pun.

Paman Jit, Mira masih nak join AJK salasilah ya? :D

No comments: