Monday, October 12, 2009

sungai congkak 9-11 oktober

Bila dah lepas daripada komitmen ikatan dengan siapa-siapa, memang lain rasa merdekanya. Terasa sangat bebas berkawan, sangat bebas nak ke mana-mana tanpa perlu berhadapan dengan banyak soalan.

Dan saya memang puas.

Cita-citanya, nak buat semua perkara (yang boleh diterima akal saja) yang belum pernah buat sebelum ni.

Setakat sekarang tak ada lagi. Tapi semalam baru pulang dari program perkhemahan di Sungai Congkak, Hulu Langat.

sungai?


Dejavu. Macam pernah datang, tapi langsung tak dapat recall. Tanya Dalela kot kami pernah pergi dengan geng Haleemah di UIA dulu, dia tak jawab pula.

Khemah saja, tak ada yang menghairankan. Tapi aktiviti ni adalah yang pertama kali lepas.. kalau tak silap.. eh, bila kali terakhir saya berkhemah ek? Boleh tak ingat pula.

Ramai tak percaya yang saya suka kembara alam. Apatah lagi dengan semangat nak buat aktiviti rempuh halangan. Ha, jangan pandang saya sebelah mata ;)

Saya fizikalnya memang lembut. Tapi stamina dan semangat bercabaran tinggi (Cop! Kecuali pertandingan uji masa atau kepantasan. Saya ni jenis tak suka bersaing dan berlumba). Apatah lagi bila dah jumpa geng di sini.

(Haiya, tambah lagi 1 sebab kenapa saya tak boleh berpindah dari sini. Selain sebab aerobik yang saya pernah cakap dulu)

Namun, oleh kerana untuk program ke Sungai Congkak minggu lepas adalah program wajib pelajar semester 1 seramai 80 orang dan saya cuma 'pegawai jemputan', maka aktiviti yang ada taklah mencabar sangat dan tak disediakan untuk kami.

Sekurang-kurangnya saya dah dapat keluar sebentar dari kopompong politeknik. Dan dapat lari dari kesibukan Bagan Pinang terima tetamu-tetamu besar.

Untuk kali pertama dalam beberapa lama, saya telah berjungle tracking selama lebih kurang 3 jam (satu jam setengah pergi, satu jam setengah balik). Dengan henti-hentilah. Tapi berhenti pun tak lama. Setakat lepas lelah dan rehatkan kaki dalam air.

rentas rimbun


Dahla tak bawa air. Pergi dengan sandle pula tu. Jalan jauh tanpa rancang.

(Janganlah kau putus wahai sandle. Karang terpaksa ke ofis pakai kasut tumit yang melecehkan. Oh, saya memang tak pandai feminin-feminin)

Setengah jam berjalan atas jalan tar, setengah jam denai hutan, setengah jam lagi dalam sungai. Buat refleksologi dengan batu-batu dalam tu. Huh!

Kononnya nak cari air terjun. Lepas dah sejam setengah jalan tak jumpa-jumpa, kami balik saja. Tapak kaki dah tak dapat terima lebih banyak refleksologi.

me!


Cuaca pun tak mengizinkan. Kejap-kejap mendung. Abang long risau hujan, air boleh tiba-tiba naik dan tambah deras.

Tak apalah. Pengalaman pertama ni jadi latihan. Baru nak mula. Lepas ni insyaallah, dah kenal pensyarah-pensyarah outdoor, akan sertai lagi. Terima kasih kepada Azizul, Kak Nora, Azi dan Hisham atas penerimaan yang best terhadap 'ahli' baru ni.

azi+me


Tak sabar untuk cabaran seterusnya. Tapi perlu bersiap dengan barang-barang keperluan dulu. Baru nak belajar hidup dalam hutan, sleeping beg pun tak ada. Kasut? Kesianlah kalau kasut aerobik jadi mangsa.

Gambar? Tunggu abang long download dari kamera Sony Ericcson 5 MP touch screennya. (Nada jeles)

3 comments:

Anonymous said...

Cik mira yg tersayang...
awat la x ajak patik sekali...
smp ati...huhu =p

Anonymous said...

bagus la.....
tp lawa gak tudung tu...
kene la ngan tuan nye.... hehehehehe

em_esh said...

mira tersayang, kaki itu bukankah aurat kenapa mesti didedahin...nak2 pula, diletakkan gambar dalam blog...lagila ramai bukan mahram akan melihat kakimu itu...sekadar teguran dari insan jauh.