Sunday, April 11, 2010

aku mahu pulang!

Saya rindu mahu tinggal di rumah. Saya mahu tinggal bersama keluarga saya.

Sekian lama saya hidup di tempat orang. Sejak tingkatan 4 sehingga sekarang. Saya berpeluang tinggal di rumah selepas itu setahun cuma. Semasa bekerja di syarikat swasta di Kuantan.

Orang cakap saya tak ingat rumah, jarang balik, jarang telefon. Tapi nyatanya mereka tak tahu tentang saya. Banyak yang mereka tak tahu tentang saya.

Orang yang kenal saya takkan cakap saya pentingkan diri sendiri. Atau pentingkan orang lain daripada keluarga sendiri.

Salahkah saya tidak menghebahkan tentang diri sendiri? Tidak salahkah mereka menghukum saya tanpa melihat keseluruhan tentang diri saya?

Saya mahu balik rumah. Biarlah orang kata saya anak manja. Yang penting niat saya mahu menghabiskan sebanyaknya masa sementara berpeluang bersama dengan keluarga.



Duduk di rumah seronok. Bersama dengan mereka yang kenal kita. Dengan mereka yang sedarah dengan kita. Tak perlu risau apa. Boleh jadi diri sendiri tanpa dilihat prejudis.

Duduk di rumah boleh tambah motivasi.

Jika sendiri, kita asyik mengeluh penat, bila di rumah kita tak akan sampai hati nak cakap macam tu. Sebab lihat mak tak habis-habis buat kerja rumah semasa kita sedang asyik layan TV. Dan tak akan cakap tak sempat nak mengaji sebab lihat abah habiskan masa lapang dengan telaah al-Quran.

Duduk di rumah, ada adik-adik yang dikagumi. Mereka ada kerja rumah macam kita dahulu. Tapi tak terlihat pula garis tekanan di wajah mereka siapkan kerja rumah itu.

Bekerja ini lebih mudah. Sebab kita tak digalakkan bawa pulang kerja pejabat di rumah. Kita pula jadi seronok nak bantu mereka siapkan semua kerja rumah. Ajar apa yang tahu.

Duduk di rumah, apabila pulang dari pejabat yang meletihkan dan menyerabutkan kepala, pulang ke rumah jadi tenang dan aman.

Boleh bual-bual dengan adik-adik yang nakal, manja dan banyak cerita. Boleh bersiar-siar dengan basikal sekeliling taman perumahan. Boleh main badminton bersama. Boleh tonton TV bersama-sama.

Di rumah, kita terasa diharapkan. Pergi sana sini, beli itu ini. Ada yang anggap ia membebankan dan menyusahkan. Tapi bagi saya, itu adalah satu penghargaan. Terasa ada yang mengharapkan. Terasa diri wujud dan berkepentingan.

Yang paling melegakan, tak ada rasa keberhutangan. Belanja dan berhabis tenaga yang menggembirakan. Sebab dapat buat keluarga sendiri gembira. Ada yang boleh disumbangkan. Sesuatu yang kita tak akan rasa apabila bersama dengan mereka yang bukan keluarga.

Kerajaan kata, keluarga perlu diutamakan. Jadi, janganlah hantar kami bekerja jauh-jauh dari keluarga. Bukan mengelak buka pandangan dan pengalaman, tapi keluarga itu banyak yang boleh dibantu.

Adik-adik masih bersekolah, tetapi ibu bapa tidaklah makin muda usianya. Apalah guna ada anak sulung yang diharapkan dapat balas jasa mereka, sekurang-kurangnya ringankan beban mereka di kemudian hari?

Apatah lagi jika bersama keluarga itu dapat mengurangkan tekanan kerja, tidakkah prestasi dan produktiviti boleh dipertingkatkan?

Hidup berdikari itu dipelajari semasa zaman asrama saja. Sekarang kami sudah bekerja. Kami sudah lepas zaman tinggalkan keluarga untuk belajar!

Harapnya, jika kami mohon bertukar balik bersama keluarga, janganlah ditekankan sebab yang perlu kami lampirkan bersama. Saya memang tak ada sebab untuk dicipta!

4 comments:

CaDLyNN said...

btul tu mira! duduk dirumah lebih menggembirakan...harap mira dapat minta tukar lepas ni ye...for the time being..sabar ye :)

mira said...

terima kasih cadlynn...

LynnLyana said...

rilex la mira..u muda lagi..klu u ckp zaman sekolah tuh masa belajar berdikari..mcm mane plk bdk2 yg tk pernah-pernah duduk asrama since darjah 1 n smpi form 5? mereka selama ini duduk dgn keluarga??
byk lagi cara yg dpt membantu keluarga...byk lagi cara yg kita boleh buat utk membantu adik-adik...pls jgn demotivated...apa yg berlaku anggaplah ia cabaran yg boleh mematangkn kita dan menjadikan diri kita baik dr yg sebelumnya.. :)

putera said...

pendapat saya pun begitu..
bukan sekadar duduk berhampiran shj..
malah ade pelbagai cara lagi yg dapat mendekatkan diri kite dengan keluarga..
cth : dengan teknologi 3G :)
dan saya sokong pandanagan mira tentang keluarga diutamakan..