Wednesday, April 14, 2010

faq derma darah

Selamat ke derma darah ni?

"Sebelum menderma, bakal penderma dikehendaki mengisi borang soal selidik status kesihatan mereka selain menjalani ujian tekanan darah dan pengenalan jenis darah.

Bagi setiap unit darah yang diderma, sampel darah diambil untuk ujian semula kumpulan ABO dan ujian saringan dilakukan bagi menentukan darah yang diderma selamat digunakan.

Ujian saringan bertujuan mengesan virus hepatitis B, hepatitis C, HIV, siflis dan malaria. Jika mereka dikesan mempunyai simptom-simptom ini mereka tidak dibenarkan menderma darah."

- Pengarah Pusat Darah Negara (PDN), Dr. Roshidah Hassan

Kalau derma, tak ada ke kemungkinan penyakit boleh merebak?

"Setiap jarum yang digunakan untuk suntikan akan dibuang manakala peralatan perubatan yang digunakan juga akan disteril semula.

- Pengarah Pusat Darah Negara (PDN), Dr. Roshidah Hassan

Darah kan boleh tahan lama, kenapa kami nak kena derma banyak kali? Sekali sudahlah..

"Jangka hayat darah adalah terhad kerana darah merah boleh digunakan dalam tempoh 42 hari sahaja manakala platelet hanya boleh bertahan lima hari."

- Pengarah Pusat Darah Negara (PDN), Dr. Roshidah Hassan

Orang cakap kalau derma darah, boleh jadi gemuk. Tak mahulah!

"Sekiranya penderma darah mengalami pertambahan berat badan, ia bukan berpunca daripada aktiviti menderma darah tetapi disebabkan oleh faktor lain.

Masalah kegemukan selepas menderma tak benar, jika ini berlaku ia berkemungkinan disebabkan oleh faktor genetik, emosi, pemakanan atau kurangnya aktiviti riadah seseorang itu."

- Ketua Pegawai Perubatan di Pusat Kesihatan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Dinon Mohd

Apa lagi kelebihan derma darah ni?

"Kecekapan badan penderma menggunakan zat besi akan bertambah kerana garam galian ini diperlukan untuk menghasilkan sel-sel darah merah baru dan proses ini boleh membantu badan mengawal kandungan zat besi dalam badan dan mengelak masalah pengumpulan zat besi berlebihan pada jantung."

- Pegawai Kesihatan Zon Klang Lama, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Dr. Umi Ahmad

1 comment:

Unknown said...

Info yg berguna :) selalu jugak dengar org ckp derma darah tu punca gemuk tp fakta menyatakan tidak.