Wednesday, August 04, 2010

mencari bahagia

Lari.. lari.. lari..

Saya mahu lari daripada ketidakseronokkan hidup. Saya mahu lari dari marah dan garang orang yang buat hati tak tenang. Saya mahu lari dari kehidupan yang kecewa.

Saya mahu lari kepada mereka yang boleh buat saya gembira dan rasa dihargai.

--

2 perjalanan. Agak jauh untuk masa yang singkat cuma. Semuanya kerana bahagia ada di situ.

--

9 Julai 2010. Dari PD jam 7.30 malam. Berhenti makan dan solat di R&R Dengkil. Tiba di Stadium Malawati Shah Alam pada jam 9.30 malam. Mahu hadir ke Nasyid on Stage sempena Karnival Sambutan Ulang Tahun Ke-9 Radio IKIMfm Sempena Konsert Mahabbah Gaza.

Sedang berlangsung forum berkenaan Gaza. Salah seorang ahli panelnya ialah Ust Azman, ketua misi Lifeline for Gaza.

Jam 10.30 malam, Nasyid on Stage bermula. Salah satu kumpulan yang membuat persembahan tentunya MIRWANA. Yang lain As-Saufee, As-Syifaa dan Devotees.

Bila berjumpa Muhammad Devotees,

"Mad! Kenal tak?" Beliau buat muka keliru. "Kak Miralah"

"Oh, Mirawana?" Bagus. Saya suka diingati begitu.

Ingatkan boleh jumpa dengan kenalan yang pernah satu kursus, Shauqi. Tapi katanya beliau ada kursus. Lain kali mungkin.

MIRWANA bawa lagu Seruan Lima Waktu, Tika Masanya dan The Climb, lagu yang asalnya dipopularkan oleh Miley Cyrus. Lagu yang dapat perhatian pihak Hotfm sehingga minta MIRWANA rakamkan The Climb versi MIRWANA, khas untuk mereka.

The Climb versi MIRWANA dah pun ke udara di Hotfm. Pertama kali diperdengarkan di Minijam Hotfm, Kuching, Sarawak pada 3 Julai 2010 yang lalu.

Usai persembahan, kami sempat berkumpul dan bergambar kenangan.





Aktiviti kali ini mempertemukan saya dengan 2 sahabat dari komuniti Telagabiru Fan, saudari Afzan dan Sakinah. Kami dah lama tak bertemu sejak komuniti itu terkubur.

Lain, selain saudara Yasir, saya berkenalan dengan 2 lagi yang selalu bersama MIRWANA; saudara Faiz dan Adi Hariez.

--

31 Julai 2010. Kebetulan, saya berada di Sungai Udang, Melaka, jadi AJK untuk satu program. Masa itu, MIRWANA dijemput untuk mengisi sesi konsert Suarasa yang diadakan di Dataran Bersejarah, Ayer Keroh, Melaka.

Kebetulan juga slot pada malam itu tidak memerlukan saya dan sahabat ini tunggu di program. Jadi, dengan hanya berpandukan GPS, kami menuju ke Dataran Bersejarah. Baru saya tahu, pintu masuknya sama dengan pintu masuk Zoo Melaka.

MIRWANA muncul dua kali. Kali pertama bawa lagu hit mereka dari album pertama, Aku Tanpa CintaMu dan lagu hit dari album ketiga yang tersohor kala ini, Tika Masanya.

Mujur diingatkan oleh saudara Yasir, saya tunggu untuk kemunculan kedua MIRWANA yang membawakan lagu 'pinjaman' yang disukai ramai, The Climb versi MIRWANA.

Aktiviti ini pula pertemukan saya buat pertama kali dengan tuan pengurus MIRWANA, Tuan Yusri Hidayat. Pertama kali jumpa bagai dah lama kenal pula. Pertemuan yang sarat dengan kata motivasi dan nasihat sehingga MIRWANA terpaksa tunggu kami habis bersembang.

Seronok dapat jumpa dengan tuan pengurus :)

Seperti biasa, selepas persembahan, saya tak pulang terus. Perlu berjumpa dengan mereka dulu. Dapatkan restu dari tuan pengurus untuk jadi pengurus kedua (:p) dan tunjuk muka pada MIRWANA.

Rasanya pertama kali mengeteh dengan mereka. Tak berpeluang untuk ke pertemuan mereka bersama peminat yang diadakan beberapa tahun sebelum ini.

"Bukan senang nak cari orang yang nak buat baik ni.." Tuan Yusri Hidayat.

--

MIRWANA. Tak salah saya pilih kumpulan nasyid ini untuk disokong dan diminati.

Perjuangan mereka bendasarkan ukhuwah persahabatan dan ikhlas mahu martabatkan muzik nasyid ke mata pendengar arus perdana industri muzik tanahair.

MIRWANA telah bersama sejak di tingkatan satu lagi. Jika dikira sehingga sekarang, mereka telah jadi MIRWANA 14 tahun lamanya. Setianya mereka, mereka telah bersama sejak di bangku sekolah sehingga telah berumahtangga dan beranak-pinak.

Sejak dari lahirnya album pertama, Hikmah Kembara pada tahun 2004 sehingga yang terkini dengan pelbagai kelainan dalam Bumi Akhir Usia, MIRWANA masih seperti dulu.

Para peminat tak akan rasa jurangnya mereka dengan MIRWANA. Sebab MIRWANA berkarya disebabkan minat dan niat, bukan mahu kejar populariti.

Bagaimana hebatnya cemuhan yang diterima akibat Faizal Tahir, dan bagaimana hebatnya tekanan yang dipikul sebab 'keluar' dari genre nasyid sebenar, mereka sabar, terima seadanya dengan tabah.

Sebab apa yang penting, mereka masih tetap dengan niat perjuangan yang terhadam sejak di tingkatan satu; sebarkan kata kebaikan, motivasi dan dakwah.

Terima kasih MIRWANA!

--

Saya sayang MIRWANA. Dan saya sayang GPS saya ;)

No comments: