Tuesday, August 24, 2010

puasa di hotel

RM 60 ++ seorang, untuk berbuka puasa di Hotel Quality Jalan Raja Laut.

RM 60 seorang. Makanan pelbagai, tak dinafikan. Makanlah selagi boleh. Jika boleh. Tapi mahu kejarkan solat Maghrib, banyak mana yang kita boleh tala?

RM 60 seorang. Jika saya, boleh guna untuk makan seminggu, bukan dalam bulan puasa.

RM 60 seorang, perlukah? Jika tidak kerana dibayar oleh kerajaan, serasanya takkan berbuka di hotel. Makan sepinggan nasi sudah kenyang, memang rugi.

---

Pertama kali berpengalaman berkursus / berseminar pada bulan Ramadhan. Untungkah dihantar pada bulan puasa jika majlis berbuka puasanya dihibur artis yang mungkin tambah harga pakej?

Kami berpeluang buka puasa setiap hari bersama pelawak terkenal Malaysia, Dee. Pertama kali dapat berjumpa dengan beliau.


Ini bukan gambar yang diambil sendiri. Err.. akan diambilkah?


Harapannya bolehlah bersama dengan mana-mana artis nasyid yang saya dapat tahu kerap juga terima jemputan buat persembahan di majlis-majlis berbuka puasa di hotel-hotel. Tapi bukan rezekilah ini.

Cuma setiap kali selepas azan Maghrib, kami didendangkan dengan lagu-lagu nasyid. Lagu-lagu lama tapi. Kebanyakannya lagu Raihan zaman Iman Mutiara.

Dalam hati, kenapa main lagu lama? Tidakkah mereka kenal artis dan tahu kewujudan lagu nasyid lain selain Raihan? Bukan tidak sesuai, cuma tertanya-tanya. Sebab mereka mainkan lagu yang sama dalam 2 hari saya di sini. Padahal lagu-lagu nasyid amatlah banyak.

(Lagu nasyid hanya untuk berbuka puasa?)

Apa-apapun, saya masih terhibur dan besar hati. Sudah lama tak mendengar lagu nasyid bersama dengan orang ramai, termasuk bukan rakyat Malaysia yang hadir sama ke majlis-majlis berbuka puasa di hotel ini.

---

Disebabkan ini pengalaman pertama berpuasa di hotel, saya hampir lupa cara makan di hotel. Bukan adab guna sudu garfu. Tapi supaya tak ambil nasi dengan kuantiti yang banyak sebab sepatutnya makan buffet perlu cuba semua makanan yang disediakan. Jika nasi sudah penuhi perut, mana lagi nak ditempatkan makanan yang lain?

"Makan lauk banyak tak apa. Jangan nasi yang banyak." Pesan cikgu Suhairi, cikgu senamrobik saya.

1 comment:

Nazz@Purple said...

erm..dlm bln pose ni la nak amik peluang berjimat kan..kalo berbuka 60++..erm...1 pembaziran..