Saturday, April 03, 2004

Rona Cenderawasih (4 April 2004)

Aku masih di rumah. Malam semalam, bukan, patut kata pagi tadi, khususnya 1.30 pagi, Abang Nan hubungi aku. Dia di UIA sekarang. Dia tidak mengambil semester pendek. Cuma ke sana untuk bersama² dengan mereka yang lain, sama² kembali ke MRSM Batu Pahat. Pelajar² di sana yang kami uruskan program Sireh Pulang ke Gagangnya meminta kami, fasi yang terlibat untuk melawat mereka di sana. Bersempena dengan peperiksaan pertengahan mereka kata Abang Nazri. Atau lebih tepat, mereka rindukan kami! Dengar ceritanya, banyak juga panggilan telefon yang Abang Nazri terima sejurus selepas program. Biasalah tu…

Tapi aku kekurangan kesempatan dari segi kewangan. Aku di rumah goyang kaki. Tidak rajin berusaha mencari sumber kewangan buat sementara kerajaan tidak menyumbangkan bekalannya untuk aku. Jadi, aku tidak menyertai mereka. Yang pergipun cuma lebih kurang 10 orang kata Abang Nan. Selebihnya mungkin kesukaran kerana juga tidak berada di sana.

Habis, apa yang aku lakukan di rumah?

:)

Aku dah kata, goyang kaki…

Bosan juga sebenarnya.

Aku baru selesai menonton drama MELAYU ‘Hanya Untuk-Mu’ lakokan untama Ahmad Tamimi Seregar dan Azean Irdawati bersama² anak lelakinya, Benjy. Amat menarik. Aku cukup berpuas hati. Unsur cinta cuma secebis. Seperti novel Hadiah Utusan 2002, Rona Bosphorus tulisan Zaid Akhtar juga. Sekadar menghiasi perjalanan motif utama yang ingin disampaikan.

Kenapa? Aku bosan bercintakah?

:)

Ya. Tapi bukan dengan ertikata sebenarnya. Cuma pada mereka yang menyalahgunakan alasan cinta. Mujur aku di rumah. Tak banyaklah kisah memualkan yang menembusi auditori ini.

‘Hanya Pada-Mu’ mengisahkan seorang insan bernama Aznil yang semenjak lahir disisihkan oleh ibu bapanya sendiri kerana kekurangannya daripada aspek fizikal. Ibu bapanya yang kononnya ingin menjaga maruah masing² kerana malu dengan kehadiran seorang anak cacat tidak mengakuinya sebagai anak lalu diserahkan pada seorang wanita untuk diasuh dalam sebuah bilik kecil dalam rumah yang sama. Kesilapan ini hanya mempu disedarkan oleh menantu perempuan mereka, adik ipar Aznil yang pada mulanya tidak tahu menahu akan rahsia keluarga itu. Namun, segala² yang berlaku cuma memberi sekilat peluang kepada ibu bapa itu untuk menebus kesalahan mereka.

Benarkah drama itu semenarik yang aku katakan? Atau mungkin aku yang terlebih menghayati? Kerana jituan usahasama mereka menjayakannya berjaya menyentuh simpati dan reseptor sedih ini?

Sedang mesej Nurul semalam pun amat membuatkanku terharu.

“Bila anda rindukan seseorang, pandanglah pada bintang yang paling terang sinarnya.. Percayalah pada hati bahawa insan yang dirindui itu juga sedang merinduimu.”

Apa khabarnya rakan² aku di UIA sana? Siapa lagi yang turut menyambung perjuangan pada semester pendek ini?

No comments: