Saturday, April 03, 2004

Emosi (31 Mac 2004)

Perempuan memang tak terlepas daripada emosi. Kadangkala, sakit juga menahan perkara yang begitu mudah diambil lepas oleh lelaki. Sesetengah daripada mereka. Aku takut kira apa yang sering aku lafazkan di minda selama ini menikam diri sendiri.

“Aku takkan mudah lagi mengalirkan air mata kira bukan kerana dia…”
Apa yang berlaku?

* * *


Baru aku sedar. Aku juga hidup dalam fantasi. Dalam ketidaksedaran. Yang aku cipta sendiri.

+ Jangan kalihkan mindamu dari realiti! Kelak kau akan terbiasa hidup tanpa tahu makna perjuangan. Jihad!

Bagaimana dengan kewujudan fantasi ini? Dengan sibuk termenung… Dengan sibuk tak menyibukkan diri… Faham?

Aku tak menang tangan tika menulis nasihat yang panjang lebar buat teman² yang memerlukan. Aku tak menang akal untuk menutur ayat terbaik dengan harapan dapat membantu mana yang patut. Apa sudahnya? Langsung tak memberi kesan pada diri sendiri. Aku sendiri tak pernah menghayati apa yang aku uar²kan. Ah, manusia… mudah benar lupa…

Aku kalah pada yang melibatkan emosi. Aku tak betah untuk melahirkannya dalam alam maujud! Terukkan aku? Sememangnya aku bukan seorang yang romantik… :) Tidaklah, Cuma selingan.

Benar, memang benar. Segalanya boleh dikatakan hipokrit! Apa yang aku karang tak sampai maksud sebenar yang terbuku di hati. Bagaimana pula itu kira aku bisa merasa tapi tak mampu menunjukkan? Seperti Yati jugakah aku? Tak, kami tak sama. Hati kami sentiasa berbeza. Aku dapat rasakannya. Dan aku yakin! Kerana aku kenal diri sendiri. Dan aku dapat lihat apa yang ada padanya.

Bukan! Ia langsung tak melibatkan Yati! Jangan salah faham!

Aku cuma mahu cuba membandingkan diri sendiri dengan orang lain. Yang aku tahu lebih baik daripada aku. Sekurang²nya, itulah yang selalu aku lakukan sebelum ini. Kerana apa? Aku sentiasa menang dengan diri sendiri. Jika tidak, masakan aku bisa di sini? Sebagai salah seorang penuntut salah sebuah universiti terulung dunia?

Aku bandingkan diri aku dengan Yati yang mampu mengekalkan perilaku dan perawakan Islami di mana². Aku bandingkan diri aku dengan orang² Barat yang mampu meluahkan apa yang dirasa tanpa perlu menyimpan lama berbekas di hati. Aku bandingkan diri aku dengan Abang Nazri yang sentiasa komited dan menumpukan sepenuh perhatian dengan setiap perkara yang diusahan.

Aku bandingkan diri aku dengan Din, yang mampu mengenal dirinya dan alam sekeliling lebih cepat daripada rakan seusia yang lain. Aku bandingkan diri aku dengan Amy, yang mampu memerhati dan mengusaha tanpa terlalu bergantung harap pada sesiapa. Dan aku bandingkan diri aku dengan mereka yang bermasalah besar daripadaku untuk aku tahu bersyukur.

Aku luahkan ini bukan bermakna aku tidak berterima-kasih kepada Tuhan sekalian alam. Tapi, kadang² aku lupa. Dan dalam kealpaan ini aku sering juga mengurai perangai diri yang masih kurang di sana-sini.

Aku kurang kekuatan, teman… Bantulah aku dalam merealisasikan apa yang aku sudah sedia huraikan. Kerana memang aku sentiasa lupa. Bimbinglah aku mencari ertikata hidup sebenar, jalan yang patut aku tempuh. Pesan²kanlah kira aku tersasar……

No comments: