Saturday, April 03, 2004

Buli (27 Mac 2004)

+ Kenapa kita akan makan apabila kita sedih? Sebab, bila kita makan, kita akan rasa gembira. Jadi, makin banyak yang kita makan, makin gembiralah kita! Aku tak boleh bercakap mengenai kesedihan aku ni sebab mereka tak akan faham.

+ Dunia ni dipenuhi dengan orang yang tiada masalah atau yang tak mengaku mereka ada masalah.

+ Jangan hilangkan fokus pada alam realiti! Jangan lari ke alam fantasi! Bila kita seakan bergembira dengan alam ciptaan kita itu seolah² kita lemah, pengecut dan memusnahkan harapan untuk berhadapan dengan masalah yang sepatutnya dihadapi!

+ Tapi, cara awak hadapi masalah ini membunuh cita² sendiri. Dalam satu peperangan antara tentera Amerika dan Jerman, seorang tentera Amerika telah mara ke hadapan kononnya berani berhadapan dengan masalahnya. “Oi, Jerman! Aku askar Amerika! Tembaklah aku!”

Ya, aku sudah tonton filem itu. Filem yang dipromosikan oleh seseorang yang sebelum ini tidak pernah mempercayai kemampuan filem² tempatan terutamanya filem Melayu. Tentu ada sesuatu pada filem Buli ini. Masakan dia begitu tertarik.

+ Ya, mutut²! Lu olang suka ka? Mutut²!

:)

*+ sekadar apa yang aku dapat ingat bayangannya. Bukankah aku ini tak gemar menghafal?

Apa yang boleh aku kata, filem ini memang menarik. Memang mampu melahirkan kembali satu karya bermutu yang aku kira telah tergendala setelah berakhirnya zaman filem Allahyarham Tan Sri P. Ramlee.

Afdlin telah menemui satu formula yang mampu membuatkan penonton bersimpati dengan watak walau dalam masa yang sama dipenuhi suasana yang mencuit hati. Dan simpati itu begitu mengena pada yang merasa.

Ya, banyak mesej yang ingin disampaikan walau dalam bentuk yang paling bersahaja. Untuk mereka yang menghayati. Bukan sekadar menuntut hiburan di kala kebosanan.

Aku bersama² dengan Janna waktu itu. Dia ke sini (Kuantan) sejak Khamis lepas. Setelah pulang dari rumahku inilah julung² kali dia menjejakkan kaki ke rumahnya sendiri sejak bermula cuti semester 7 Mac lepas. Entahlah, tekanan yang dihadapi di rumah begitu memaksanya untuk merewang² tanpa hala tuju. Entah apa khabarnya sekarang…

Janna telah ke empat² penjuru di Semenanjung tanah air. Bermula dengan rumah Jannah di Alor Setar, Kedah (Utara) selama hampir 2 minggu, dia beralih pula ke rumah keluarga angkatnya di Klang (Barat). Kemudian ke rumah aku (Timur) dan telah pulang ke rumah sendiri (Selatan). Aku? Masih bergua…

No comments: