Monday, April 05, 2004

Laptop (4 April 2004)

:)

Pertama kali kukira. Menulis menggunakan gajet ini. Komputer riba. Bukan, bukan milik aku. Alangkah bagusnya jika ia memang benar hak mutlakku. Kalau begitu, aku kena jadi cikgu atau pensyarah pada masa hadapan. Boleh dapat laptop percuma daripada kerajaaan. Eiii…

Aku pinjam daripada Mak Jang. Saja mencuba. Bukan aku tak pernah menggunakannya. Cuma pertama kali dulupun menggunakan milik Huda untuk menyiapkan tugasan Programming (terpaksa disiapkan di luar waktu pejabat – tak boleh kata waktu kelas kerana tak jeneral – wujudkah maksud yang ingin aku sampaikan melalui perkataan ini? – maksud yang sama untuk unit SI dalam ukuran). Sekurang²nya ada juga alasan untuk menyentuhnya.

Tak adil. Akukan seorang ‘setiausaha’ (gelaran kawan²untuk aku setiap kali ada tugasan yang perlu disudahkan – saja nak suruh aku taip). Patut aku sudah punyai barang yang amat aku idam² sejak dulu ini. Sehinggakan Aizat berseloroh untuk memberiku hadiah laptop sempena hari ulangtahun kelahiran pada tahun lepas. Laptop permainan.

Dalela, teman sebilik aku dulupun (insyaAllah masih akan tetap semester hadapan) bercadang untuk memiliki satu selambat² semester hadapan. Oh, dia pelajar jurusan Sains Kemanusiaan. Dan aku, ICT!

Tak apalah. Sekurang-kurangnya, aku masih punya kesempatan menyudahkan segala urusan pembelajaranku (atau tidak!) yang melibatkan komputer di rumah keduaku di UIA. Pandai! Makmal (macam tak sesuai – cuma nak alih bahasa daripada lab) komputer ICT. Cuma tak tahu sampai bila kemudahan itu memberi kesenangan padaku. Lagipun seperti sekarang, aku tak perlu lagi untuk ‘online’ setiap kali ingin memasukkan entri terbaru jurnal. Bebas menaip dan menjelajah minda tanpa tekanan masa dan situasi.

Oh ya, semalam, mak memberi kebebasan untuk menggunakan wang milikku dalam ASB (tidaklah banyak mana). Nampak gayanya, banyaklah yang akan aku keluarkan untuk disumbatkan di MBS! Wah, besar sungguh pengaruh Yati, ya? Terima kasih. Aku memang bersemangat membaca sekarang. Walaupun cuma pada bahan bacaan yang diminati (tak termasuk Gempak), aku turut memberi tumpuan pada bahan untuk menambah ilmu dan maklumat mengenai jurusan aku. Sekurang²nya lebih baik daripada semalam. Daripada mematikan terus minat yang tak pernah dipupuk sekian lama ini, kan?

Kenapa aku masih tak punyai laptop sendiri?

Aku tak rajin. Cari sumber kewangannya. Ibu bapa aku? Dengan pendapatan mereka yang tak seberapa, banyak lagi yang mereka perlu uruskan daripada keperluan aku yang masih boleh dianggap remeh ini. Dan aku tak berpeluang. Macam Paan. Ada bisnes sendiri. Boleh cari duit sendiri. Dan dia rajin cari ilmu. Untuk tujuan itu. Sedang aku sendiri tak tahu hendak bermula dari mana. Seperti banyak benar yang aku ketinggalan daripada dia. Tak apa. Paan boleh tolong aku. Kan? :)

Perlahan². Jangan terlalu memaksa. Biar pengetahuan itu kau peroleh dan kau hayati. Bukan belajar sekali kemudian lupa.

Dulu, masa SPM boleh ampun. Memang banyak yang perlu dicerna dalam satu² masa. Kimia, Biologi, Sejarah… (Fizik tak termasuk dalam senarai :) ). Kadang² tak sempat. Dan ada yang tak memenuhi minat. Hafalan tanpa pemahaman jalan terakhir. Sekarang, jurusan ini aku yang pilih. Segala keputusan kuiz dan peperiksaan yang aku peroleh adalah cuma kerana aku. Bukan orang lain. Sememangnya tiada siapa lagi yang perlu dipersalahkan.

Tak. Tiada apa² yang buruk setakat ini. Keputusan peperiksaan akhir semester lepas pun memuaskan hati aku. Subjek kegemaran aku, Programming, aku dapat A. Cuma Internet. Salah satu subjek mudah semasa di matrik. Silapnya nyata semasa projek kami, bukan peperiksaan bertulis. Kami ketandusan ilmu dan maklumat dalam M-Commerce. Keseluruhannya, aku masih mengekalkan pencapaian di matrik.

Aku tertanya², cabaran apa yang perlu aku lalui selepas ini… :I

No comments: