Sunday, August 08, 2004

hati ini...

Seindah pelangi
Seharum kasturi
Segalanya bermula di sini
Segalanya bermula di hati...


Astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah...

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

Hati. Raja jasad dan roh. Dan akal, menteri penasihat hati. Sangat penting untuk terus dalam keseimbangan dan kesedaran.

Remaja. Sinonim dengan kemuncak perasaan yang dikata fitrah. Yang dikata tak dapat lari daripada walau ke hujung dunia.

Cinta.

Perempuan. Aku wakili mereka [kalian]. Mencari cinta lelaki kerana ingin merasa sayang; disayangi dan menyayangi. Kami, tidak sewenang²nya dapat menyerahkan hati kami [sebahagian] kepada sesiapa. Alangkah bertuahnya seseorang lelaki yang disayangi. Sukar untuk kami berpaling mencari yang lain.

Alangkah malangnya seseorang yang tidak disayangi sesiapa. Lebih malang lagi jika seseorang tidak menghargai kasih-sayang yang telah diberi.

Lelaki. Maaf. Tapi aku berkata melalui apa yang aku dapat lihat sekarang. Di sekeliling aku. Tak pernah jauh dari sehasta pandangan. Seolah² ada satu wabak. Penyakit-berjangkit. Yang menjangkiti seorang demi seorang rakan² lelaki aku. Lelaki² remaja ini.

Kalian seolah² tidak dapat hidup sempurna tanpa teman wanita. Seolah² teman wanita ini satu keperluan yang perlu ada. Seolah² kami umpama barangan yang mudah saja diperoleh di mana². Tanpa perlu membayar dengan harga sebuah cinta.

Bukan semua. Aku tahu. Kau, yang membaca ini. Tak perlu terasa banyak. Kerana kau cuma salah seorang daripada yang dimaksudkan. Kenapa jadi begini ya? Kerana kau iri dengan rakan² yang punya tempat bercerita dan mengadu masalah, tidak kau? Atau kau rasa tertekan dengan ketidakhadiran 'teman' bukan sejantina dengan kau sedang orang lain punya seseorang? Atau maruah, harga diri dan ego kau jatuh disebabkan kekurangan ini? Kenapa? Why? Limaza? Kiu?

Kau, yang sudah berpunya itu! Kau tak terlepas ya? Kau masih punya kuota kan?

Cukuplah. Cukuplah! Berhentilah! Janganlah dipermainkan lagi perasaan perempuan... tolong...

...

Bercintalah. Aku tak halang. Aku takkan boleh halang. Dan aku memang tak patut halang.

Tapi, ingat...

Sesungguhnya, cinta suci ialah cinta yang tidak akan melalaikan seseorang terhadap Penciptanya.

...

Aku pernah melakukan kesilapan. Aku pernah menjadi seorang yang sangat pendiam, pemalu dan pasif.

Aku tidak menyesal kerana telah membuat anjakan untuk menjadi lebih peramah dan aktif.

Tetapi, aku agak terkilan kerana telah kehilangan sedikit rasa malu aku pada lelaki. Terutama yang bukan muhrim. Malu. Harta paling bernilai yang payah untuk aku tebus kembali.

Aku baru saja merasai sebuah persahabatan dengan lelaki. Perkenalan ini memberi titik tolak pada aku untuk berubah. Aku tidak selama²nya ingin dikenali sebagai 'tak sporting'. Aku ingin menjadi 'outgoing kinda person'. Aku ingin seperti sahabat²ku yang lain.

Dan, ya, percubaan yang agak berjaya.

Dari satu sudut... apabila aku menjadi tidak kesah untuk berdamping dengan lelaki. Berjalan berdua² di tengah ramai [dah tentunya! -- aku belum sejahat yang kalian mula fikir]. Tiada perasaan. Terasa seronok kerana punya sahabat lelaki. Sangat bebas. Keluar dari kepompong. Layanan aku, seolah² seperti melayan kawan² perempuan. Tak lebih dari itu. Aku senyum pada waktu itu. Mula tercipta frasa 'main tukar²' [walaupun aku memang bergurau].

Kemudian aku sedar. Aku rasa kosong. Seolah² amal ibadah yang aku usahakan tiada makna. Resah, tak tenang.

Aku bukan budak² lagi. Zaman untuk aku bergaul bebas telah berlalu. Walaupun aku tak pernah memanfaatkannya. Aku terlewat. Kerna itu kalian tidak juga boleh salahkan aku sekarang.

Tak boleh! Kita ada agama. Ada batas. Memang tak bersentuh-sentuhan. Tapi berdua²? Bukankah sentiasa ada pihak yang ketiga? Ingatkah kalian? Kalian ingat bukan?

[Lantas, aku minta maaf pada sesiapa yang tidak sempat bersama aku tika kealpaan -- eh, aku masih terima tetamu -- cuma bukan sendirian atau di luar kawasan kampus -- nak cuba kurangkan]

Aku tak salahkan orang yang bertanggungjawab membuka kepompong aku. Kerana tanpa dia, aku tidak akan kenali diri. Aku tidak akan insafi diri. Aku tidak dapat muhasabah diri...

Dan aku, tidak akan pernah begitu pasti akan kedudukan hati aku...

Terima kasih. Kerana tanpa panas, tiadalah sejuknya. Tanpa buruk, tiadalah baiknya.

Astaghfirullah! Leka betul aku sehingga menjatuhkan kedudukan Pencipta selepas manusia. Air mata yang pernah jatuh, bukan untuk Dia, tak pernah untuk Dia, tetapi untuk manusia. Astaghfirullah!

Bukan keluarga, bukan sahabat², bukan kawan atau lawan. Tapi Dia. Yang mencipta hati ini. Mencipta roh ini. Mencipta jasad ini. Mencipta kalian, sahabat² yang aku sayang. Mencipta langit dan bumi, dunia ini, alam semesta ini!

Mudah saja baginya menarik semula nikmat² yang dipinjam sementara ni. Ya Allah!

Sahabat² yang aku sayang, aku cuma memulangkan kembali kesedaran yang hilang. Dan yang mungkin turut akan tercicir semula daripada hati ini [nauzubillah -- peringatilah aku!]. Kerana aku tak mungkin akan dapat menghalang balasan Allah atas kemurkaan-Nya.

----------

Sahabat² perempuanku, ingatlah. Tanpa kedatangan Islam, kita sebenarnya adalah barangan yang punya tuan. Tuan yang terdiri daripada kalangan spesis homosapien juga. Manusia. Kita ada harga. Yang turun naik mengikut keadaan. Kita boleh dibeli dan dijual. Kita tidak langsung mampu bersuara.

Tapi Islam telah mengangkat darjat kita. Bukan lebih tinggi, tetapi setaraf dengan lelaki. Kita juga insan. Yang akan diuji pelbagai rintangan dan halangan. Dan juga bakal dihisab pada hari kebangkitan kelak.

Lalu, bersyukurlah kita kerana diberi nikmat yang amat besar ini.

Kau bertanya perempuan yang macam mana menjadi buruan lelaki? Cuba tanya diri sendiri. Perempuan yang macam mana yang kesan sejuk dan damai melalui pandanganmu akan turut dirasai hati?

Ya, perempuan sebegitu. Seperti sebiji epal yang bebas ulat, belum terusik, dibungkus elok. Enak dan ranum. Berbaloi bayar untuknya.

Cuma kau harus faham. Perempuan sebegitu dibuat isteri. Bukan dibiar lama berdampingan sebagai 'teman wanita yang setia'.

----------

Aku bersuara melalui diari lalu, bukan untuk mengaibkan diri. Tapi untuk berkongsi apa yang aku peroleh supaya nanti aku tidak dipersoal lagi.

Teman, tegur²lah diri sendiri dan teman² yang kita sayangi, yang kita ambil berat.

Islam ini unggul. Agama yang pernah menakluk dunia dalam masa 100 tahun sahaja. Akidah para sahabat ketika kebangkitan Islam tidak pernah boleh dipertikai, apatah lagi akhlak mereka. Bagaimana kita? Masih bergelut dengan akhlak...

Sahabat, tegakkanlah kembali agama yang benar ini. Janganlah disia² perjuangan para Nabi dan sahabat, teman...

P/S: Aku perlu sokongan yang teguh. Aku perlu halaqah. Aku perlu sentiasa diingat²kan. Tolong ya?

No comments: