Friday, August 06, 2004

cuti & periksa

Musim cuti. Sangat ditunggu² oleh pelajar.

Musim peperiksaan. Pun sangat 'ditunggu²'.

Tiba musim peperiksaan ni, tingkah laku tu jagalah sikit. Bukan tak perlu jaga pada masa² lain. Tapi, bimbang perlakuan anda akan mempengaruhi prestasi anda dalam peperiksaan. Bimbang ilmu tak berkat, bimbang ada yang sakit hati dengan kita... dan bimbang jika mulut pembawa bencana!

Betul² sebelum masuk dewan [kelas] peperiksaan ni [nota ada di hadapan mata]. Sempat lagi...

"Madam ni, dahla tak tau mengajar, buat soalan susah² pula tu. Kalau tau mengajar tak apa juga"
"Eh, tengok, sister tu jalan kengkang la"
"Pergh, silaunya tudung!"
"Wei, aku tak puas hatila dengan..."
"Tau tak si... tu..."


Macam mana nak husnuzzon lagi jika dah berlaku depan mata?

Astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah!

Tengoklah kiri kanan. Jika hanya terdetik di hati, saya tak boleh kata apa. Sebab memang saya tak tahu. Cuma, walau saya tahu, saya tak mampu nak tegur. Bimbang dia malu. Lagipun, saya tahu, ilmu agamanya lebih daripada saya. Saya cuma senyum membenci.

Teringat kata² Dr Fadzillah Kamsah: "Orang yang menjadi mangsa umpatan sepatutnya memberi hadiah pada yang mengumpat kerana 'menyedekahkan' pahala kepadanya. Silap haribulan apabila habis pahala ditarik, dosa mangsa pula akan diberi padanya"

Nauzubillah...

Sahabat, orang yang paling rugi ialah orang yang tidak mengamalkan ilmu yang dipelajarinya.

No comments: