Sunday, August 22, 2004

jawapan

Ada yang bertanya.

Kenapa aku menulis sebegitu?

Jika ada yang tak mengenali diriku yang sebenar, pasti mereka menganggap ada sesuatu yang mengganggu fikiranku sekarang.

Adakah?

Mungkin.

Tapi aku menulisnya bukan saja², bukan sekadar suka².

Dia kata dia akan mengalami kejutan budaya jika belajar di universiti ini. Sangat Islami katanya. Perempuan dan lelaki bukan muhrim tidak terlalu bebas tangan²nya. Tenang jika belajar dalam suasana sebegini.

Kau tak tahu banyak, kawan.

Aku yang terlebih tahu ini yang tertekan. Tak selesa. Sentiasa risau jika kekurangan ini dipergunakan oleh orang yang tidak bertanggungjawab.

Nama Islam dalam rangkai nama universiti ini tidak memberi apa² kesankah?

Memang, aku tahu, tahap sosial di sini masih dalam kawalan jika dibandingkan di tempat² lain.

Dan jika dibandingkan dengan sekolah lama aku, walaupun memang disiplin dan tatasusila di sini kurang, aku faham, masing² dah 'besar', dah ada pelepasan. Kononnya dah cukup matang untuk tahu membezakan yang mana baik yang mana buruk.

Aku tak maksudkan pada semua. Sesetengah saja. Sesetengah yang turut membawa nama sebagai orang Islam. Muslim. Lebih² lagi belajar pun di institusi Islam.

Sedih. Dan takut, jika aku akan turut hanyut. Hilang kesedaran.

Kerana itu aku perlu halaqah. Perlu teman untuk mengawasi dan sentiasa dapat mengingatkan aku mengenai hakikat kehambaan.

Cuma, memang payah... mencari teman sebegitu. Aku perlu menjadi penyokong terkuat untuk diri sendiri.

Untuk diri sendiri, aku iakan kata² Dr. Fadzillah Kamsah, bersahabat dengan yang bukan muhrim akan buat seseorang jadi pelupa, lalai, jadi kuat syahwat. Cukup sebagai saved by the bell aku.

Buka skop.

Di hospital², setiap hari pasti akan ada gadis Melayu yang melahirkan anak tanpa bapa.

Tidak terkesan lagi di hati² kalian?

Bila lagi Islam akan kembali dihormati dan disegani di mata dunia?

:-?

# Hati², no more miss nice gal. Aku akan hulur tangan untuk bantuan selagi hati ini bergerak selari dengannya. Insya4JJ1

No comments: