Tuesday, August 24, 2004

tekno

Dah banyak hari aku 'puasa' internet. Hari ini, seperti satu hari sebelum ini [tak ingat bila], satu kampus offline. Akibatnya, kelas² kami yang menggunakan khidmat internet turut terbatal.

Sempena 3 hari graduasi, perkhidmatan perbankan pun sibuk. Wang tak boleh dikeluarkan. Nasib baik ada 'driver' yang sudi membawaku keluar kampus semata² untuk mengeluarkan wang [kalau tak, puasa dalam erti kata sebenar lagi aku].

Contoh² pengaruh teknologi dalam kehidupan.

Teknologi sememangnya mempermudah. Namun, tanpanya, boleh jadi amat rumit. Manusia jadi terlalu bergantung pada teknologi. Jadi kekok untuk mengusaha sendiri.

[Bila kredit telefon bimbit tiada, mulalah pelbagai andaian negatif dibuat -- merajuklah, marahlah, sombonglah, tak nak kawanlah... heh!]

Blog ini juga satu aplikasi teknologi. Yang aku tahu ada perkara yang tak boleh disampaikan berdepan dengan mudahnya dapat disampaikan di sini. Cuma, aku bukanlah bergantung pada blog semata. Bimbang maksud tak sampai ;p

Jadi, ujaran aku pada hari ini:

Lelaki, jagalah kualiti diri anda.

Bukan nak mulakan diskriminasi. Cuma nak menegur pada yang tak selera dijamah dek mata dan telinga.

Lelaki ni bakal ketua keluarga. Akan jadi contoh akhlak pada isteri dan anak². Walau tak tahu bila masanya lagi, penilaian seorang gadis pada bakal raja hidupnya bermula sekarang.

Anda nak mengiyakan saja penyataan lelaki lambat matang?

Cuba²lah berubah ya?

Saya tahu anda bijak² belaka. Sembilan akal kan? Pandai benar membezakan baik buruk perlakuan berbanding kami, rusuk yang bengkok ini [walau kami rusuk anda]. Tapi, kadang², anda terlalu mengabaikan kelemahan yang kecil.

Janganlah asyik nak merajuk, rampas sifat manja kami -- buruk benar.

Janganlah berlawak sehingga menjatuhkan keperibadian sendiri -- libatkan persepsi kami pada anda.

Janganlah terlalu mementingkan diri sendiri saja -- ada yang jauh hati nanti

Dan, janganlah buat² tak faham bila dah ditegur. Anda kan tak suka bila orang ingatkan banyak² kali?


Itu saja buat kali ini. Jika ada yang terasa tu, baguslah. 0-0 k?

Oh, ada sedikit ucap selamat.

Selamat hari ulangtahun kelahiran ke-20 buat dua sahabat lelaki saya, Amran (24 Ogos 1984) dan Faheem (25 Ogos 1984). Semoga kalian sentiasa diselimuti kebahagiaan dan kegembiraan bersama mereka yang tersayang; keluarga dan sahabat [dan ... (jika ada) ;p]. Selamat menempuh dekad baru hidup. Semoga kita sama² dapat mencari semula perjanjian dengan Allah yang hilang. Insya4JJ1!

No comments: