Monday, March 27, 2006

ethics and fiqh

'A 19-year-old-woman who went out for supper with a man she had only met once before, ended up being gang-raped by the new friend and a group of his fellow motocyclists in Gombak' (The Star: 23/1/06)

How would you evaluate such pre-marital relations in light of Islamic ethics?

Ini soalan pertama Ethics for Everyday Life yang saya jawab semalam.

Saya tau, soalan ini pastinya dari Ustaz Maszlee, ustaz kontemporari [ini kata abang Fauzul]. Quote isu dari akhbar, jadikan soalan, minta pelajar komen. Kaitkan dengan apa yang dah belajar. Itulah stail dia. Biar tahu apa sebenar penggunaannya dalam hidup seharian.

Islam bukan teori tapi aplikasi.

Saya, dan kalian semua pasti tahu apa yang nak dijawab. Seperti yang saya banyak kali uar-uarkan di sini sebelum ini. Benda yang kita dah belajar sejak sekolah rendah, sehingga sekarang, di universiti pun masih belajar yang sama. Sama saja. Islam tiada yang lain. Tiada yang berubah.

Saya jawab apa?

Saya masukkan hanya bagaimana hubungan lelaki-perempuan bukan muhrim boleh dihalalkan -- melalui perkahwinan. Itu saja.

Kemudian, saya sentuh juga bab khitbah di negara Arab, bandingkan konsepnya dengan di Malaysia, sebagai pemberitahuan, juga sebagai cadangan jalan penyelesaian. Ini poin yang ustaz pernah beri, bukan direka sendiri.

Saya beritahu, kumpulan lelaki itu nyata salah, tak bertanggungjawab atas kawan sendiri. Tahapnya lebih hina dari haiwan. Betullah kan? Haiwan pun tak pernah buat kerja macam tu, rogol ramai-ramai.

Tapi, perempuan itu juga boleh dipersalahkan [tak diaplikasi dalam masyarakat kita]. Dia tak ikut apa yang ALLAH suruh. Dia yang cari penyakit, tak bertanggungjawab sebagai hamba yang Tuhan dah beritahu pasal Maqasid Syariah.

ALLAH kata, 'la taqrabuzzina'. Jangan buka sebarang pintu untuk benarkan zina. Jangan jumpa bukan muhrim seorang diri, apatah lagi yang baru kenal. Undang-undang untuk jaga agama, maruah dan keturunan seorang Islam.

Tapi kita masih buat macam tu. Saya sendiri pun. Jika [nauzubillah] kita di tempat perempuan tu, mahukan kita juga dipersalahkan? [Soalan ini benar menguji. Kefahaman dan janji, ar-Rad: 3)

Saya jengah dalam dewan CAC. Ramai pelajar yang ambil subjek ni. Ramainya umat Islam... yang perempuan bertudung, yang lelaki sopan sebagai Muslimin. Jika jumlah sebanyak ini pun, akan bertebaran di muka bumi, sampaikan yang benar, cegah yang buruk, pasti aman dunia.

Saya bayangkan apa jawapan mereka. Saya sedih. Sebab pastinya, tak ramai yang faham apa yang mereka jawab. Mereka beritahu punca. Kadang ada jalan selesainya.

Kes macam ini berlaku, dan masih berlaku. Mana silapnya?

2 comments:

fami said...

mira, klu ikut prinsip pareto, 80% masalah datang dari 20% punca.jadi bila boleh fokus pada 20% punca ni, kita boleh selesaikan lebih banyak perkara. mgkn itu boleh menjawab kenapa dorg jawab puncanya, bukan jalan selesainya. sbb diorang nak identify dulu puncanya, baru fikir jalan selesai.

peace n trouble maker said...

terbace lak...ermm..Maqasid Syariah mksod nye ape..??trg kan sikit leh x..?