Thursday, February 03, 2005

pencarian hidup

Bolehkah dibiarkan Luncai dengan labu²nya? Bolehkah dibiarkan UIA dengan seni melampaunya?

Maaf, aku sedikit terangan kali ini. Bukan tujuan membuka pekung di dada [atau di pusat aktiviti keseniannya], tetapi membuka minda² pengunjung supaya tidak mati terperanjat dengan fenomena dinihari UIA.

Aku sangka sesi taaruf hari itu pemula sekaligus menjadi penyudahnya. Rupa²nya baru satu penanda bermulanya kegemilangan zaman gitar di UIA.

iiPAC, Jamuan Hari Raya Rektor, Cultural Week, dan kini... [Apa istimewanya semester ini hingga mampu mengubah sejarah?]

Sebagaimana empangan air mata ini tidak lagi dapat ditahan² daripada pecah menghamburkan isi hati yang kecewa melihat rakan² yang dipercayai memetik talian alat muzik itu, begitulah tergurisnya lapisan tebal harapan ini mengalirkan darah putih pucat ketika menyaksikan 'seni' ini yang tergambar nyata mendapat tempat untuk dianjurkan sebagai aktiviti bulanan mungkin.

Bukan sekadar itu. Bukan sekadar penambah perisa lagu² berunsur nasihat, motivasi atau dakwah, tapi... didendangkan bersama lagu² Simple Plan dan Hoobastank [kalau betullah ejaan untuk kumpulan yang mempopularkan lagu The Reason ini -- aku kurang arif akan lagu² yang penjadi pujaan kebanyakan remaja hari ini].

Mereka bertempik keseronokan hingga hilang rasa malu, sedang aku tunduk menahan sebak. Bukan aku tidak pernah didedahkan dengan acara sebegini. Bisa saja. Yalah, aku ni bukanlah baik sangat. Tapi harapan aku bukan di UIA. Bukan di tanah suci tapak untuk menuntut ilmu ini. Kerana cuma dan cuma di sinilah medium hijrah yang paling sesuai. Untuk menjadi hamba yang lebih baik baik daripada diri sendiri pada hari² semalam. Tapi kini...?

Penghuni UIA sendiri yang perlu menapis setiap acara yang dipersembahkan untuk diikuti. Bukan lagi pihak atasan, bukan lagi rektor atau dekan... Kerana acara ini, jika tidak disahkan oleh pentadbiran tanda 'halal'nya, mana mungkin ia dapat dihidangkan.

Islamikkah jika pelajar UIA melalak melaung di atas pentas dan pelajar UIA bersorak sakan di lantai dewan? Islamikkah jika pelajar UIA terkinja² di atas pentas dan pelajar UIA mengunjuk² jemari ke hadapan tanda menyokong?

Dan Islamikkah jika pelajar² lelaki yang perasan diri adalah perempuan berpakaian seperti perempuan seksi, menggelek gemalai mengikut rentak lagu tanpa ditahan mana² pihak? Terasa seolah² kewujudan mereka sebagai satu kumpulan diiktiraf halal tanpa diambil apa² tindakan? Dan ia berlaku di atas pentas? Yang pada masa yang sama program disaksi oleh orang luar, tua dan muda? Dari gadis² yang tidak bertudung ke pakcik² berkopiah kepala?

[Baru aku tahu untuk apa latihan demi latihan tarian diiringi lagu Puteri Gunung Ledang oleh kumpulan softlan ini diadakan saban hari -- ada saja setiap malam kala kaki ini ingin melangkah keluar bilik]

Orang luar datang, berharap menyaksikan kelainan akan 'Life Quest' UIA, akan kumpulan² muziknya, akan persembahan² teaternya... Tapi, di mana bezanya dengan konsert atau persembahan di luar sana?

Malulah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia ini!

"Sekurang²nya pelajar kita tidaklah keluar untuk mencari hiburan..."

Apa pendapat kalian dengan pernyataan yang pernah diajukan kepada saya ini?

P/S: Untuk julung² kalinya, aku meminta, jika bukan pentadbiran UIA, wahai SRC, lakukanlah sesuatu. Bantahlah apa yang perlu untuk mengekalkan 'keamanan' universiti kesayangan kita ini. Andalah suara siswa siswi, andalah suara pemimpin agama...

No comments: