Saturday, November 19, 2005

artis

Dalam era hedonisma yang mengagung-agungkan warga seni terutama bidang seni suara ini, memang susah nak anggap seseorang artis itu seperti manusia biasa. Dalam zaman yang bukan hedonisma pun sukar, apatah lagi bila berada dalam jangkawaktu itu sendiri.

Tak boleh nak pertikaikan persoalan ini bila bilangan manusia yang kenal Mawi itu lebih daripada yang kenal mana-mana tokoh politik atau tokoh pendidikan. Dan sambutan 'rumah terbuka' hari raya Mawi yang buat di padang setanding dengan sambutan rumah terbuka Perdana Menteri kita di PWTC lepas.

Kenapa tak ada [atau saya yang tak pernah dengar] VCD Dr Fadzillah Kamsah atau kaset rakaman Ustaz Wan Sohor yang dicetak rompak? Tapi berlambak-lambak siri artis kita yang bukan saja dicetak rompak, malah boleh download secara percuma dari internet, tanpa rasa ragu-ragu atau bimbang.

Artis jadi model dan idola. Cara pemakaian mereka ditiru, setiap perilaku mereka diikuti. Persembahan dan pertandingan yang mereka sertai tak pernah dilepaskan.

Artis jadi golongan berpengaruh kala ini. Merekalah agen pengubah manusia, sama ada ke arah yang lebih baik atau yang sebaliknya.

Bingung saya bila merlihatkan kebanyakan wanita yang datang ke pertandingan Separuh Akhir Muzik-Muzik Kategori Irama Malaysia/Etnik Kreatif Selasa lepas pakai tudung, manis tutup kepala. Tapi bila lihat di atas pentas, alahai, selain Waheeda, siapa lagi yang kenakan tudung? Adakah mereka yang di atas pentas itu memang semata-mata jadi bahan hiburan saja? [maaf, kasar sikit]

Bila luaskan pandangan, memang tak ramai pun yang terlibat di sebalik kaca televisyen itu yang sekurang-kurangnya pakai tudung, walau tak sepenuhnya Islamik pun [ie pegang tangan sesama bukan muhrim -- perkara biasa]. Depan tv, mak dan anak sakan tengok sama-sama. Bila sedih, teriak. Bila kelakar, gelak. Masing-masing tak pernah mengomel bab kepincangan dalam beragama yang dah berlaku.

Apa nak bising-bising, kami tonton saja, kami bukan buat pun apa yang diorang buat tu. Lagipun, orang lain tak pernah cakap apa-apa pun? -- semua tuding jari pada orang lain.

Bila mak tak cakap apa-apa, anak anggap benda tu tak salah. Kalau bila lepas tu anak tiru dan mak tegur semula, cakap yang dalam tv tu tak betul, jangan ikut, tak apalah. Tapi macam mana kalau itupun dibiarkan?



Teringat cerita Lady Anne yang disiarkan raya lepas. Yang si ibunya bolehlah kata dah insaf dan cuba nak belajar apa yang dia tertinggal sebelum ni, sebab dia tahu dia akan mati tak lama lagi. Elok dah cuba-cuba belajar pakai skarf, walaupun masa tu sebab rambut dah mula gugur.

Tapi, bila si anak, Lady Maria kata ada function dengan kawan-kawan, dipakaikannya baju yang memang sah haram. Siap bangga lagi, sebab ada anak yang cantik. Dalam hati, agaknya dia nak ke syurga sorang-sorang je kot...

Ke rumah kawan mak sempena rumah terbuka hari raya, ada tetamu yang lain. Seorang makcik dengan 2 anak perempuan, seorang tingkatan 5 seorang lagi darjah 4. Tak boleh nak tertipu dengan panggilan makcik, walau usianya selabih kurang mak, sebab 'makcik' tu moden. Blaus merah ketat dan sendat. Pakai tudung, tapi pinnya terlalu atas, tak tutup dada. Nampak rambut di atas dahi.

Anak-anaknya buat gaya gothic. Bawah mata dihitamkan. Makeup jangan dikira. Rambut panjang kerinting sedikit diwarna perang. Dua-dua kakak dan adik berbaju sendat, kakak dengan blaus leher luas dengan skirt labuh, adik dengan t-shirt dan seluar jean. Pakaian hari raya.

Ini Kuantan, bukan Kuala Lumpur!

Saya terkejut. Tak biasa lihat gambaran begitu di hadapan mata. Mana silapnya?

Wahai warga Timur, biarlah orang barat saja beri pengaruh tak baik kepada anak-anak bangsa kita, tak perlulah kita sumbangkan sekali, kalau ia nak glamor pun.

Di sini, perlu pada kesedaran kedua-dua pihak, penghibur dengan yang dihiburkan.

Bila jadi penghibur yang berdiri di pentas dunia hari ini, kalian kena sentiasa ingat bahawa kalian jadi perhatian, atas apa saja tingkah perbuatan. Orang ikut, orang ungkit. Walaupun kalian bukan malaikat atau manusia maksum, tapi ingat, peminat tak selalunya ingat itu. Selalunya lupa. Sebab kalian idola mereka. Jadi, jadilah kalian yang terbaik.

Yang dihiburkan pula, kebanyakannya masih tahu timbang baik buruk, benar batil. Hiburan mungkin setakat hiburan. Bila minat akan seorang artis, harus diingat bahawa dia itu manusia biasa seperti kita, Lebihnya dia kerana peroleh tumpuan kelompok yang lebih besar atas bakat seninya. Itu saja. Tak semestinya dia lebih pandai dan berilmu daripada kalian dalam urusan lain pun, kan?

Artis itu cuma manusia biasa yang berkerjayakan bidang seni hiburan yang glamor. Titik.

Jadi, yang di belakang kaca televisyen itu tak selalunya betul. Mereka betul bila sampaikan berita dan fakta. Tapi mereka tak kurang betul bila tak pakai tudung [contoh saja].

2 comments:

Anonymous said...

saya sokong!!! :)

Anonymous said...

saya sokong gak, cume ayat "ini kuantan, bukan kl".. erm.. bunyi cam org kl jek yg slalu pakai cam tu. kat mane2 pun, di mana bumi dipijak, di situ islam dijunjung.. xperlu kot beza kan kuantan dengan kl...