Monday, November 21, 2005

tudung dan uia

Walaupun kita tak usik orang lain, orang lain suka cari peluang usik kita. Kalau kita tak kuat, kita pasti jatuh. Jadi, untuk jadi kuat atau tidak bukan lagi satu pilihan. Tak boleh lagi rasa selamat walaupun di rumah sendiri.

Kes tudung dan UIA baru-baru ni memang menakutkan. Walau jauh di timur, getarannya sangat terasa. Nampak seperti 'orang lain' itu sedikit-sedikit mengesot nak kuasai hak kita. Apa akan jadi kalau kita jenis yang mengikut saja?

Terima kasih untuk pihak yang sudi berdiri wakili kami, kaum hawa Islam yang dipertahankan ini. Ini bukan sekadar kisah tudung. Ini kisah akidah dan hak yang diinjak-injak sewenang-wenangnya.

Pelik. Dari dewan graduasi, melimpah ke pentadbiran UIA keseluruhannya. Jangan nanti membabitkan Malaysia pula sudahlah.

Bila bicara mengenai peraturan graduasi, batasilah ia di situ saja. Tak ada kaitan dengan peraturan universiti yang telah dijalankan bertahun-tahun lamanya tanpa ada sebarang komen dan komplen.

Mungkin mereka boleh pertikaikan kenapa perlu wajib sopan di universiti sedang negara yang perintah universiti itu tak wajibkan pun?

Saya dah cerita pasal kisah artis sebelum ini. Belum lagi menteri dan barisan pentadbiran Malaysia, sebuah negara Islam, Islam Hadhari. Jauh sebelum itu, kisah uncle teksi yang dah langsung tak ada hormat pada orang Islam. Mujur saja kami selamat sampai ke asrama.

Apa kita nak jawab bila orang tanya, kenapa orang Islam kena pakai tudung? Lain ke hukumnya untuk rakyat biasa dengan masyarakat kolar biru?

Harapnya jawapan kita tak fitnah Islam dengan sebahagian besar rakyat Malaysia yang beragama Islam yang menyimpang.

Jadi, apa yang boleh dan perlu kita buat akan kes kita ini?



Boleh terus baca kisah di

Memorandum SRC

Tudung @ IIUM

Pelajar Non-Muslim dan Tudung di UIAM

No comments: