Friday, November 18, 2005

perginya lebaran

Dah beberapa minggu kita tinggalkan hari lebaran. Yang cuma benar-benar bermakna pada minggu pertama. Saya tahu banyak rumah yang masih terbuka sambut kedatangan tetamu dan ramai juga yang masih ziarah-menziarahi sesama taulan. Cuma, rasa itu sudah tidak lagi sama.

Rasa sayang kan? Hari yang cuma sekali setahun, yang ditunggu saban tahun oleh semua umat Islam. Hari yang menggabungkan semua rasa meriah dan bahagia, hari yang menghimpunkan setiap daripada ahli keluarga yang kunjungnya cuma sekali-sekala, hari yang terasa benar sewaktu mengagungkan kebesaran dan kasih-sayang-Nya.

Langsai raya, semangat gembira yang membara itu jadi semakin pudar dimakan hari. Hidup kembali jadi biasa-biasa saja. Cuma kadang-kadang bila televisyen masih belum sudah dengan tayangan hari rayanya, rasa indah muncul semula.

Kita takkan rasa bahagia setiap hari, sebab memang itu aturan kehidupan, sebuah roda. Tetapi kita jadi bersemangat untuk teruskan perjuangan apabila kita tahu yang bahagia akan datang lagi nanti.

Kita semua lalui masa dan waktu perayaan yang sama. Tapi mungkinkah semua orang punya rasa yang sama?

Dan, bagaimana ya untuk hidupkan setiap hari kita jadi sebegitu bermakna seumpama hari raya?

No comments: